Să reintroducem religia în biserică

By tango7174 (sursa)
By tango7174 (sursa)

E în toi campania de promovare a orei de religie în școală. Și eu cred că e bine să se facă. Deși, cum susțineam într-un text anterior, acest moment poate fi folosit ca prilej de analiză și de reevaluare.

Totuși, de ce n-am reintroduce religia și în biserici? Ce vreau să zic cu asta? Ei bine, evanghelicii se laudă mult cu fidelitatea lor față de textul Scripturii. Cuvântul „religie” nu apare foarte frecvent în Biblie, iar într-un singur loc primește și o definiție. Deși în traducerea ortodoxă termenul folosit e „cucernicie”, Valeriu Anania face o notă de subsol în care echivalează termenul cu „religie”. Iar catolicii folosesc termenul „religiozitate”. Asta ca să nu existe suspiciunea că ar fi la mijloc numai o preferință a traducătorului.

Cu toate că nu mă dau în vânt după argumentarea cu versetul, de această dată versetele mi se par foarte edificatoare. Apostolul Iacov definește ceea ce ar trebui înțeles prin „religia adevărată” (Iacov 1:26-27), iar definiția lui include: prudență în vorbire, refuzul autoamgării, grija pentru nevoiași și refuzul spiritului „lumii”.

Pare relativ simplu. Dar ia încercați să vedeți ce iese. Încercați să „implementați” în orice biserică, indiferent de confesiune, „înfrânarea limbii”. Sunt foarte curios câți sunt cei care atunci când le vine să bârfească sau să dea sfaturi altora sau să judece sau să jignească ar fi dispuși pur și simplu să tacă. Cine, în zilele noastre, își pune cu adevărat problema să-și țină gura în epoca „libertății de exprimare”?

Treceți la următorul punct al definiției: amăgirea inimii sau autoamăgirea. Chestia asta mi se pare atât de subtilă, încât chiar și cine își dă seama că se automagește realizează o performanță însemnată. Darămite să și lupți cu asta, metodic, consecvent și să mergi tot mai adânc, spre autenticitate și sinceritate cu tine însuți… Pentru unii autoamăgirea face parte integrantă din credință, din felul în care își concep religia. Nu pot fără asta!

Dacă tot le-am rezolvat pe astea, putem să ne ocupăm liniștiți acum de văduve și de orfani. Ce-o fi așa de greu? Ați încercat însă recent să aduceți în discuție situația nevoiașilor în vreun context ce nu ține explicit de „proiectele bisericii”? Aproape sigur, dacă vorbiți despre sărăcie, veți fi acuzați de socialism!

Sărăcia a devenit un soi de tabu al creștinilor angajați politic (mai ales prin SUA), care se feresc să discute acest subiect de teamă să nu semene cu stângiștii. Preferă mai degrabă să susțină că săracii sunt niște lepre puturoase decât să admită că avem o problemă reală și la care nu putem rămâne indiferenți. Adesea, atitudinea politică față de sărăcie devine și atitudinea creștină față de sărăcie.

Am fost surprins câtă opoziție și chiar ostilitate am stârnit uneori încercând să discut un astfel de subiect. Mereu există impresia că am ceva împotriva bogaților, că sugerez că capitalismul e rău (ca și când capitalismul ar fi o revelație divină!). Am ceva cu discrepanța mare ce există între săraci și bogați, dar nu e o țicneală personală, ci am auzit oameni mai cu scaun la cap (și cu autoritate!) care discută această problemă.

Hai să zicem că am rezolvat-o și pe asta. Am ajuns, în sfârșit, la ultimul hop înainte ca religia noastră să poată fi certificată ca fiind „adevărată”, adică autentică – în biserică! Separarea de lume! Păi, la asta suntem campioni. Evanghelicii au enclavele lor. Ortodocșii au „vetrele” lor naționaliste. Catolicii sigur le vor fi având pe ale lor. Aici toți suntem atât de separați încât nici nu mai avem vreo treabă cu „spiritul lumii” sau unii cu alții.

Oare așa să fie? Oare izolaționismul autist o fi soluția? Oare nu adesea valori străine de orice religie adevărată sunt lăsate să treacă peste zidul de protecție și sunt transformate în liant pentru cei din ghetou? Ortodocșii au naționalismul aproape fanatic, evanghelicii au aroganța deținătorilor unici ai adevărului.

Asta fără să punem la socoteală mârâiala și disprețul reciproc. Fără să luăm în calcul dușmănia alimentată cu bună știință sau din ignoranță. Fără să contabilizăm atacurile reciproce din predici.

Sigur va fi dificil de luptat cu ofensiva laicizării și pentru menținerea religiei în școală. Dar îmi pare că și pentru menținerea religiei în biserică e de luptat. Învățătura-i faină și elaborată. Dar „religia adevărată” parcă suferă pe ici pe colo, și anume în unele puncte esențiale.

30 de gânduri despre “Să reintroducem religia în biserică

  1. Da de unde frică !!!! Avem noi o vorbă, noi românii :

    ,, Las-o mă că merge-aşa , ne-am obişnuit cu ea ! ” Asta-i teologia care ne place , aialaltă ne sperie ! Măcar dac-am recunoaşte …

  2. ,,Sigur va fi dificil de luptat cu ofensiva laicizării și pentru menținerea religiei în școală. Dar îmi pare că și pentru menținerea religiei în biserică e de luptat”.

    Pun in legatura aceasta fraza cu articolul tau precedent. Faptul ca religia sufera azi ,,pe ici pe colo” se reflecta tocmai in discutiile aprige cu privire la mentinerea acestei materii in scoli. Acum 70 de ani discutiile parca erau mai putin aprige in legatura cu acest subiect. Deci …

    Oricum, religia sufera nu din pricina abaterii unor slujbasi de-ai ei de la reguli pe care le impun altora. Sau poate si de asta. Dar eu cred ca-i vorba in primul rand de disparitia sentimentului sacralitatii in genere. Oamenii nu mai au apetenta pentru inchinare, nu-si mai recunosc micimea. A disparut smerenia.

    Nu stiu daca nu cumva religia se mai tine pe picioare in cea mai mare parte datorita mortii. A mortii fizice vreau sa zic. Cred ca homo religiosus va trai atata timp cat va exista moartea.

    Vorbim de un mister, de un inexplicabil de care nu putem fugi si in fata caruia trebuie totusi sa ne plecam capetele. Am descoperit bosonul Higgs, ne gandim daca nu cumva ar trebui sa colonizam alte planete, dar de moarte tot n-am scapat.

    • frica pazeste pepenii.

      daca slujbasii nu si-ar fi facut de cap atatea sute de ani prin incalcarea principiilor pe care le impun enoriasilor nu cred ca s-ar fi ajuns in situatia aceasta.

      • Dintr-un punct de vedere tind sa-ti dau dreptate. Pe de alta parte, daca ar fi fost decisiv acest aspect, la cat si-au facut de cap unii ,,slujbasi” religia ar fi trebuit sa dispara de multa vreme. E adevarat, unii ,,liber cugetatori” ii canta deja prohodul (a se vedea titlul unui articol mai vechi al lui Teofil, daca-mi aduc bine aminte). Eu nu privesc fara o oarecare teama viitorul, recunosc, dar la mine curiozitatea invinge teama. Nu sunt fututolog si nici clarvazator, astept sa vad ce va fi. Cat ma va tine Domnul pe aici …

        • am scris ,,fututolog” … fara sa vreau am lansat un termen pentru golanii de pe net. Noroc ca pe aici nu prea au ce cauta golanii. Teofil ii tine la distanta.

          Am vrut sa scriu ,,futurolog”. Bine ca am vazut la timp si nu mi-au atras altii atentia …

          • Oricum nu de la tine ma asteptam sa-mi atragi cumva atentia asupra greselii chiar daca ai fi vazut-o. Si nici de la ceilalti care scriu de obicei pe acest blog. Dar, din cand in cand am vazut ca mai intra cate unul ,,din afara” ca sa-i spun asa. Mai ales cand se discuta despre religie. Stii, uneori cand nu au argumente unii se pot lega si de greseli din astea. Le vaneaza pur si simplu. Asa ca mi-am luat masuri.

        • ei, aici intram intre distincita intre „religie” si „credinta”. avem Vechiul Testament ca sa ne dea niste exemple in acest sens. chiar situatia din ziua de azi a BOR mi se pare similara cu ce se intampla pe vremea preotului Eli, cand cei doi fii ai sai numai buni slujbasi nu erau.

          ce vreau sa spun este ca intotdeauna a ramas o ramasita credincioasa, si in Israel, si in crestinism, care a pastrat credinta. ce fac liberii cugetatori azi au facut si babilonienii cand au asediat Ierusalimul si s-au laudat cu toti zeii pe care ii invinsesera pana atunci.

          • Cred ca asta se va intampla si in viitor in sensul ca mereu va ramane un numar de credinciosi. Dumnezeu ne spune ca Biserica se va ,,subtia” poate dar de disparut nu va disparea niciodata. Si cand spun ,,biserica” ma refer la sensul corect al termenului care desemneaza totalitatea credinciosilor si nu numai adunarea clerului cum cred din pacate cei mai multi.

            Biserica suntem noi toti.

          • ei, si tu acum. n-ai invatat ca Bisercia sunt numai unii, restul sunt secte eretice?

  3. …religia este prin excelenta evolutiva…cel putin 1000 de ani crestinismul a stagnat intr o negura din care reforma l a facut sa se miste in directii haotice…educatia nu are nevoie de o religie deformata de traditii…religia are nevoie de educatia nasterii din nou pentru a putea pentru a putea fi implementata in biserica…

    • Nu sunt de acord că 1000 de ani creștinismul ar fi stagnat. Este doar o impresie… mai degrabă iluministă sau protestantă. N-a stagnat, ci a produs mult. Nu degeaba pe la 1200 era deja capabil să lanseze primele universități. Asta nu-i stagnare, într-o epocă a invaziilor migratorilor dintre care unii erau barbari rău.

  4. …nu cred ca biserica trebiue sa fie o instittutie umanitara…in mod ideal biserica nici nu este o institutie ci un organism…un organism care isi foloseste propriile resurse doar pentru sine insusi…

    • Biserica e inevitabil și o instituție. Orice biserică, cât s-ar vrea de iconclastă, de nonconformistă, de dinamică, tot va ajunge și instituție. Mereu se va afirma un lide, mereu se va respecta un program, mereu se vor stabili niște norme implicite, dacă nu explicite. Totul e ca instituția să nu sufoce viul.

  5. Mie îmi pare că e de luptat pentru menținerea religiei în viața noastră de zi cu zi, clipă de clipă… Luptă corp la corp cu noi înșine!

    Că dacă ne amăgim că noi o avem si că in biserică e problema, că acolo nu e, mai avem de săpat fraților la greu…in noi înșine, acolo unde sunt răspunsurile…cele mai dure dar si cele mai cu folos!

    El a zis să căutăm mai întâi!!! Împărăția si toate celelalte ni se vor adăuga nouă! Iar Împărăția este înlăuntrul nostru!

    Pentru mine pe-aici mi-e drumul! S-o caut mai întâi in mine si pentru nevrednicia mea s-o îndura Dumnezeu să îmi adauge mie si o biserică îmbunătățită, autentică, în care să intru cu un ochi mai curat, cu ochi de văzut că un popă obscur stă de vorbă cu absolutul, după cum frumos spunea Petre Țuțea!

    Până una alta, pentru mine personal biserica arată exact asa cum arăt eu, e o oglindă perfectă pentru stadiul în care mă aflu! E o distanță între cuvinte si faptele mele că parcă nu mă mai acoperă nici recunoașterea că dintre păcătoși cel dintâi sunt eu!

    • Nu există căutări individuale în creștinism. Astea riscă să devină introspecție cu valoare psiho-sociologică și de dezvoltare personală. Biserica înseamnă comunitate și creștinul e mereu în această comunitate. E un du-te-vino între eu și comunitatea în care mă aflu.

      Din fericire, nu cred că biserica arată ca mine. Biserica (în care sunt incluși și cei care au plecat deja) are resurse mult mai mari și, pe deasupra, este ancorată definitiv în Cristos. Deci cel mult se poate spune că imaginea pe care mi-o fac despre biserică la un moment dat poartă amprenta oglindirii mele, dar nu mai mult de atât.

    • Da, se intampla. Crestinismul e la origine o religie a individului si nu al unui popor anume. Asa-numitul ,,popor ales” in crestinism nu are o baza etnica ci una mistica. Asa a debutat crestinismul.

      Dar istoria a dat nastere si la combinatii dintre un anume cult crestin si o natiune. De exemplu, nationalismul ortodox din Ardeal a aparut datorita faptului ca romanii au avut de furca ba cu ungurii, ba cu austriecii, natiuni intamplator catolice sau protestante. Nationalismul ortodox grec a aparut ca o rezistenta impotriva stapanului otoman s.a.
      La noi, langa Bucuresti, in comuna Popesti-Leordeni exista o comunitate de bulgari care, din cate stiu, nu este ortodoxa ci catolica. S-ar putea ca aici, langa capitala Romaniei sa fie mai multi bulgari catolici decat in Bulgaria.

      Un anumit cult s-a putut transforma in timp intr-o forma de rezistenta nationala. La noi, in interbelic, ortodoxismul (nu ortodoxia) a luat forma legionarismului.

      • acum citesc „Credinta Adevarata” a lui Iosif Ton (1988). daca nu ai citit-o deja, s-ar putea sa-ti placa. trateaza in mare parte combinatia ortodoxism-romanism. desigur, e o carticica mica, nu un studiu foarte elaborat al problemei. insa cele mai bune idei sunt cele care se pot rezuma intr-o prezentare scurta si simpla.

        • Cred că oriunde a ajuns suficient de vechi, creștinismul s-a combinat în mod nefericit și cu idealuri etnice. Nici nu a fost foarte greu, de altfel.

          Cartea lui Țon ar fi bună, dacă n-ar fi puțin (sau mai mult) părtinitoare și dezechilibrată.

  6. Reblogged this on Persona and commented:
    In acest text, aparent sugubat, Teo pledeaza pentru introducerea religiei in… biserica.
    Sper sa aiba succes, desi ma cam indoiesc. Au mai incercat si altii, si le-a cam ‘cauzat’.

Spune-ți părerea