
Am descoperit (via Dănuț Mănăstireanu) un articol care structurează foarte interesant 7 perspective pe care diverse grupări creștine le adoptă când se discută despre căsătoria între homosexuali. Am tradus, adaptat și rezumat foarte succint fiecare dintre cele 7 poziționări, iar detalii găsiți în articolul original, în engleză.
Găsesc deosebit de utilă lectura și cunoașterea acestor perspective, fiindcă nu sunt însoțite de încărcătura afectivă ce caracterizează adesea discuțiile pe această temă. Plus că, după recenta decizie a Curții Constituționale (care a avizat pozitiv modificarea articolului din constituție pentru a limita căsătoria la soț și soție), urmează să se încingă iar spiritele și disputele.
1. Inovatorii – trec dincolo de textul scripturii, susținând cu entuziasm căsătoriile homosexuale. Invocând fie argumente din zona teologiei liberale, fie propria libertate „a Duhului”, inovatorii mizează în primul rând pe iubire. Lectura lor mult prea radicală a Bibliei reprezintă punctul nevralgic.
2. „Revizioniștii” (n-am găsit un termen mai bun) – reinterpretează orice pasaj biblic ce condamnă comportamentul homosexual într-o lumină care face ca sancțiunea de atunci să fie limitată la un presupus context de atunci și de acolo. Ideea lor e că Biblia nu sancționează o relație homosexuală bazată pe iubire. Această interpretare nu este în acord cu tradiția interpretării biblice multiseculare.
3. Concesivii – consideră că doar cei credincioși trebuie să respecte tiparul familiei tradiționale. Ei admit că ar putea există un beneficiu social al căsătoriilor homosexuale. Nu consideră neapărat că modelul biblic al căsătoriei ar avea de-a face cu binele general al societății.
4. Necombatanții (cei care se retrag strategic din dispute) – sunt adepți ai tiparului familiei tradiționale, dar cred că nu e treaba creștinilor să lupte pentru a impune o morală publică, ba chiar că e o datorie să renunțe la asta. Pot fi suspectați de pasivitate în chestiuni sociale cruciale.
5. Persuasivii – susțin familia tradițională, dar cred în forța argumentelor pentru schimbarea perspectivei, nu în lobby sau în inițiative legislative. Se țin în afara sferei politice, în general, preferând disputele directe. Pot fi acuzați de lipsa curajului de a reforma societatea.
6. Prietenoșii – susțin familia tradițională, dar consideră cauza în mare pierdută. Mizează pe o prietenie civică între creștini și alte segmente sociale. Nu abandonează totuși tema, chiar dacă nu văd sorți de izbândă. Par să fi cedat prea repede.
7. Precauții – se opun căsătoriilor homosexuale prin toate mijloacele pe care le au la dispoziție (legislație, lobby, boicot etc.). Consideră că implicațiile acestor căsătorii sunt deosebit de grave pentru societate și, îndeosebi, pentru copii. Uneori par mai interesați de morala exterioară decât de Evanghelie.
The Centre for Public Christianity
John Dickson, Founding Director
Simon Smart, Executive Director
Natasha Moore, Research Fellow
© Text folosit cu permisiunea BIBLE SOCIETY AUSTRALIA (poate fi citit integral aici)
Tare!
Reblogged this on RoEvanghelica.
relevant: evanghelicii americani il sustin pe Trump. e acolo o explicatie pentru lipsa vocii bisericilor din spatiul public american: daca se implica in politica isi pierd scutirile de taxe.
am vrut sa pun link de la 16:18, vad ca nu mi-a iesit.
Am aflat de curând că evanghelicii americani au ales să nu acorde atenție căsătoriei homosexuale, dar poartă o cruciadă împotriva consumului de pornografie în bisericile lor. Motivul fiind că din punct de vedere numeric extrem de puțini oameni din societate sau din biserici încheie o căsătorie homosexuală. În contrast, 64% dintre bărbații și 15% dintre femeile din biserici consumă pornografie. 53-57% dintre pastori și 80-90% dintre pastorii de tineret recunosc că vizionează pornografie. Deci evanghelicii americani au ales să se implice în combaterea problemei care îi afectează cel mai mult.
[…] 7 atitudini față de căsătoria între persoane de același sex […]
[…] 7 atitudini față de căsătoria între persoane de același sex […]