Postat de: Teofil Stanciu | 24/05/2016

Salarizarea performanței în învățământ – hahahaha…

Când auzi cum sună și când o vezi scrisă pe burtierele televiziunilor, ideea salarizării după performanță în învățământ pare una cu adevărat serioasă și aproape revoluționară. În context, românesc evident.

Dar ajungem repede în „meandrele concretului” și trebuie să vedem cum se poate realiza performanță. Ce înseamnă performanță? Cine o evaluează? După ce criterii?

Actualmente, performanța (încă) se referă la olimpici și la numărul absolvenților care-și iau cu succes examenele finalurilor de ciclu. Alt criteriu care să poată fi evaluat nu există momentan. Iar în ce privește evaluarea, aceasta este una statistică și, în consecință, grosieră.

După această descriere tehnică, mai că îți vine a crede că „factorul uman” interferează foarte puțin cu evaluările. Dar iluzia se risipește repede când iei o felie ca să privești în secțiune realitatea „procesului educativ”.

De bine de rău, examenele naționale la final de clasa a VIII-a și a XII-a încep să aibă tot mai mici portițe de fraudare. Încă există un gol important: corectorii. Și orice dascăl care a ajuns măcar o dată la „corectare” (chiar și la simulările care se dădeau la nivel naţional, când existau acele „centre de corectare”) știe că presiunile sunt uneori aproape imposibil de suportat și de înlăturat. Îmi spunea o doamnă cu experiență – la o „simulare” – că nici nu concepe să pună o notă pe lucrarea unui fiu de dascăl înainte ca și părintele să fie consultat dacă e mulțumit de notă („măcar noi să ne ajutăm între noi”).

Dar aici ar fi și una dintre cheile de boltă pentru aceste examene. Căci, dacă dascălii ar decide să nu mai accepte pretențiile directorilor care vor să aibă un grad înalt de promovare, dacă n-ar mai accepta nici să cedeze la presiuni (și ar fi susținuți măcar de opinia publică în acest demers inovator), practic și-ar ajuta propriii elevi și propriile școli să performeze. Teamă mi-e însă că, la cum e structurată programa, se cam știe că BAC-ul nu se poate lua, „pe bune”, cu majorități. Așa că fiecare contribuie cum poate la… binele general.

Dacă mergem la capătul de lance al performanței – și discutăm despre olimpiadă –, este știut că există licee de elită care își construiesc numele inclusiv prin poziția de forță pe care o au în comisiile de evaluare la nivel de județ și la nivel de inspectorate județene.

Procedura e simplă: ai nevoie doar de un inspector de specialitate din școala ta (sau coruptibil), de niște profesori mai „maleabili”, și performanța este garantată. Nu contează gradul de incompetență al unui profesor, ci doar ce relații politice bine poziționate are, el devenind repede o personalitate, un generator de performanță, fiindcă, surpriză mare!, are în fiecare generație olimpici chiar și la „națională”.

Să presupunem însă că s-ar desființa inspectoratele școlare – instituții profund și grav afectate de tarele intruziunii politice – și că tot aceste proces de evaluare ar fi făcut altfel. Cum? E încă neclar. Dar se distinge tot mai pregnant un curent de opinie destul de popular: performanța să fie evaluată în raport cu piața muncii. Adică, să urmărim traseul elevilor care absolvă o școală și capacitatea acestora de a intra în malaxorul social actual.

Nu spun că școala n-ar trebui să se adapteze la piața muncii. Dar a evalua învățământul exclusiv din această perspectivă e ca și când ai evalua o activitate economică exclusiv pe baza profitului (ignorând orice etică, orice strategie, orice investiție realizată, orice beneficiu de altă natură decât pecuniară adus comunității). Ceea ce, de fapt, se și întâmplă. Școala, cel puțin la începuturile ei, voia totuși să formeze și caractere, nu doar mână de lucru calificată. Caracterul dă forma interioară a unui om și îi reglează relațiile în societate. Or acest lucru e foarte greu de evaluat.

După cum foarte greu de evaluat ar fi un alt indicator de performanță: acela de a face dintr-un elev de 5 unul de 7, prin strategii didactice și vocație pedagogică.

Plus că, pentru a ajunge la o evaluare mai onestă a școlii, ar trebui ieșit dintr-un marasm despre care vorbesc oameni competenți de ani de zile, dar pe care nu-i ascultă nimeni. Situația învățământului este cel puțin la fel de gravă precum cea din spitale în momentul actual, dar nimeni nu moare deocamdată din asta (o să moară peste 15 ani, dar nu ne interesează momentan).

A introduce în acest moment criterii de performanță, fără a schimba câteva lucruri fundamentale, mi se pare echivalent cu a indica foarte precis locurile în care să se aglomereze corupția. Dacă până în prezent, corupția avea câteva puncte acute și în rest se distribuia difuză prin sistem, acum apele se vor mai limpezi puțin.

Profesorii apăsați de rigiditatea programei, copleșiți de birocrația idiotizantă, umiliți de salariile de mizerie vor ști acum că trebuie cu orice chip să „facă” performanță ca să poată primi niște salarii mai bune. Și uite așa, vor „face” această performanță pe hârtie, iar cei care verifică aceste hârtii vor fi singurii beneficiari ai acestei idei, fiindcă vor fi „stimulați” să vadă performanțe peste tot. Și uite așa se naște șansa ca în câțiva ani să avem un sistem de învățământ de înaltă performanță. Scriptică.


Responses

  1. performanta inseamna: elevi la concursuri + diplome de la cursuri. probabil vor fi aceleasi criterii ca si la gradatia de merit. de fapt toata inovatia asta suna ca o reambalare a gradatiei de merit. deci salarizarea in functie de performanta exista de ani buni in sistem. dar, uite, au venit astia si au inventat ceva! cu 0% zahar!

    sa presupunem ca se desfiinteaza inspectoratele scolare pe bune, adica profesorii aia se intorc la catedra (poate unii o vad pentru prima oara). sa vedem atunci cum merge inspectia de la Bucuresti la o scoala cu probleme din mijlocul judetului Maramures, de exemplu. va fi amuzant.

    • problema salarizarii exclusiv (sau predominant) dupa performanta seamana un pic cu problema anumitor locuri de munca – simpla in sine, insa complet nedorita de nimeni. minerul, de exemplu, nu trebuie sa stie foarte multa carte (nu inginerul minier), dar daca nu-l platesti bine de ce ar intra la sute de metri sub pamant ca sa dea cu tarnacopul?

      daca platesti profesorii exclusiv in functie de performanta elevilor ce motivatie mai au cei ce predau in scoli de la periferie sau din mediul rural? mai putina decat au acum, cred eu. sau, desigur, modificam criteriile de performanta in „profesorul reuseste sa vina la ore cand este viscol si are de facut naveta de 20 km” si „profesorul nu a fost amenintat un an intreg cu violenta fizica”.

  2. Reblogged this on Romania Evanghelica.

  3. […] https://drezina.wordpress.com/2016/05/24/salarizarea-performantei-in-invatamant-hahahaha […]

  4. peticim, peticim, peticim. Sau ne împleticim?

    Mai benefică ar fi o loterie a performanței!!! Biletul câștigător îi permite să se înscrie în faza finala a loteriei vizelor!!! Ups – 2 loturi?

  5. […] Salarizarea performanței în învățământ – hahahaha… […]


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: