Postat de: Teofil Stanciu | 23/01/2016

(Pro)Test de solidaritate

(Foto: Darius Cornean - folosită cu permisiune)

(Foto: Darius Cornean – folosită cu permisiune)

(Un fel de reportaj)

Pe 23 ianuarie, la Oradea, au urcat pe aceeași scenă lideri religioși a 7 confesiuni creștine cu prilejul protestului de solidaritate cu familiile din Norvegia care au de suferit de pe urma intervențiilor Barnevernet. S-au perindat pe la microfon: Ioan Moldovan (președintele Comunității Penticostale) care a făcut cumva oficiile de gazdă, Sofronie Drincec (episcopul ortodox), László Böcskei (episcopul catolic), Virgil Bercea (episcopul greco-catolic), Vinczene Palfi Judit (reprezentanta bisericii reformate), Mátyás Attila – sper că nu greșesc (reprezentantul bisericii evanghelice-luterane), Petru Vidu (președintele Comunității Baptiste), Ioan Moldovan (președintele Comunității Penticostale), Viorel Iuga (președintele Uniunii Creștine Baptiste), Paul Negruț (rectorul Universității Emanuel și fostul președinte al uniunii) și Moise Ardelean (președintele Cultului Creștin Penticostal).

Oarecum surprinzător pentru România, evenimentul a început la ora anunțată (12.00), după un preambul cu muzică de fanfară. Probabil ca parte a semnalării participării la protest, la toate cele trei biserici din jurul Pieței Unirii au început la aceeași oră să bată clopotele (Biserica cu Lună – ortodoxă, Biserica Sf. Nicolae – catedrala greco-catolică, și Biserica Sf. Ladislau – catolică). În același moment, o coloană de preoți și enoriași, în frunte cu episcopul ortodox, și-a făcut intrarea în piață. Înaintea discursurilor, s-a intonat imnul (la fanfară) și s-a rostit în comun rugăciunea „Tatăl nostru”.

De departe, cel mai consistent, dinamic și cuprinzător discurs a fost cel al lui Viorel Iuga, președintele Uniunii Creștine Baptiste din România. Nu mă pricep să fac estimări, dar cifra de 10.000 de participanți este clar o exagerare. Judecând după mitingurile la care se estima o participare de 5.000, probabil că vor fi fost și în Oradea câteva mii (Digi24 estima la 2.500, dar e foarte posibil să fi fost mai mulți).

Pe lângă liderii religioși, la eveniment au participat și au luat cuvântul și politicienii ce reprezintă Oradea/Bihorul la nivel național sau local. Numele lor vor apărea cu siguranță în presă, motiv pentru care nu consider necesar să-i menționez.

Alocuțiunile fețelor bisericești au mizat pe teme de interes comun: valorile morale biblice, familia, credința comună în Dumnezeu, speranța în intervenția divină, capcanele relativismului și secularismului, nedreptatea legilor strâmbe.

Firește, vorbitorii au speculat (creativ!) inclusiv apropierea de sărbătoare Unirii Principatelor, dar și faptul că protestul a fost organizat chiar în Piața Unirii. Faptul devine cu atât mai semnificativ cu cât nu cunosc vreun alt eveniment la care conducătorii acestor confesiuni să fi fost prezenți în păr, unii alături de ceilalți.

S-a insistat, evident, pe cazurile familiilor care au fost separate de copii prin intervenția instituțiilor norvegiene (Bodnariu, Nan, Rădulescu și altele), vorbitorii exprimându-și solidaritatea cu cei aflați în astfel de situații, dar aducând și critici de fond la adresa principiilor care guvernează legile în baza cărora funcționează instituțiile respective.

Fiind un exercițiu în premieră, evident că discursurile au avut adesea accente confesionale foarte pregnante. Un pic de mania persecuției, un pic de „evanghelizare”, mesaje rostite în stil de predică, apelative și clișee deja adânc împământenite. S-a lucrat și la sentiment, s-au vehiculat și niscai zvonuri, s-a mers și pe formule agresive. Dar cred că toate astea erau oarecum inerente, având în vedere cât de rar se văd în piața publică acești lideri creștini și cât de rar iau poziție față de realități sociale arzătoare.

Partea bună e că totuși nimeni nu a încercat să tragă spuza întru totul sub turta sa, nici să contrazică public – indirect, așa cum se mai procedează pe alocuri – vreuna dintre ideile mai confesionalizate ale celorlalți.

Numărul participanților a atins punctul maxim undeva în jurul orei 13.00, iar după discursurile liderilor religioși, unii au început să părăsească piața. În orice caz, o evaluare corectă a nivelului de participare ar trebui să țină cont de mulțimea prezentă la protest la 13.00.

Ca mărci identitare distincte, ortodocșii s-au individualizat prin sutanele negre și elagante – un număr important de preoți s-au prezentat astfel –, catolicii și greco-catolicii s-au făcuți remarcați prin prezența măicuțelor. Baptiștii și penticostalii au avut fanfara ca portdrapel.

Am remarcat în mai multe rânduri aplauzele care însoțeau orice referire la „solidaritatea” creștinilor din Oradea pentru o cauză comună. Am auzit mai mulți oameni care observau cu voce tare că „așa ar fi normal”.

După ce am stat în piață, mi se pare că se impune observația că astfel de evenimente pot lesne fi transformate în exerciții de imagine care să funcționeze fie ca trambuline electorale, fie ca tratamente pentru deficit de popularitate (de diverse etiologii). Și de aceea se cere urmărită cu atenție această pistă.

Protestul s-a încheiat. Au fost atinse și alte teme comune, care ar putea constitui obiective comune viitoare. Cel mai de actualitate e cel al definirii familiei în Constituție. Rămâne de văzut dacă această solidaritate a fost doar un accident conjunctural, generată de încărcătura emoțională a cazurilor de familii ce suferă. Testul solidarității însă de abia acum urmează.


Responses

  1. Reblogged this on Istorie Evanghelica and commented:
    Teofil Stanciu realizează o analiza interesantă și obiectivă a (pro) testului de solidaritate de la Oradea. Printre altele, Teofil atrage atenția că cifra de 10.000 de participanți este clar o exagerare. În ceea ce privește vorbitorii, iată o remarcă interesantă : „De departe, cel mai consistent, dinamic și cuprinzător discurs a fost cel al lui Viorel Iuga, președintele Uniunii Creștine Baptiste din România.”

  2. […] https://drezina.wordpress.com/2016/01/23/protest-de-solidaritate/ […]

  3. Reblogged this on Vaisamar and commented:
    O analiză a evenimentului de la Oradea, la care au participat circa 5.000 de oameni.

  4. Reblogged this on Romania Evanghelica.

  5. Si daca ar fi „doar” un accident conjunctural aceasta intalnire impreuna, ea a existat si consider ca a existat pentru ca ceva in interiorul a suferit impreuna cu cei care sufera. Nu e putin lucru sa suferi impreuna cu un „eretic” si sa stai in frig pentru el. Bineinteles ma refer la reprezentatii bisericilor aici, nu la oamenii politici. Si la felul in care si-au invitat enoriasii sa participe la evenimentul asta.
    Adunarea de azi a fost deja un test. Mi se pare ca avem ce aprecia la ea (am si de criticat strict vizavi de ai nostri ca „atat de tarziu”, dar sper ca ceva in sufletul lor va fi luminat cu ocazia asta pentru colaborarea intercultica pe viitor). Si eu imi doresc sa continue atat dialogul, cat si protestele, dar chiar de-ar fi sa ramana doar ziua de azi, tot avem ce aprecia.

    • si astazi revenim la sicanele obisnuite:
      http://adevarul.ro/locale/craiova/femeie-baptista-inmormantata-camp-preotul-refuzat-ingroape-cimitirul-ortodox-1_56a8920b5ab6550cb828af6b/index.html

      a fost frumos cat a durat…

      • Ochiul bun .. și ochiul rău …

        Doar de noi înșine ține să vedem ce ne unește.

        • da, eu tot cred ca dezbinarile interconfesionale pornesc de sus in jos. si, ca sa fim cinstiti, „regatul” (cu exceptia Dobrogei) nu are o traditie ecumenica atat de puternica precum Ardealul. dar, ca sa parafrazez din Dune, „traditiile se mai si schimba”.

          • Da, și eu cred că de sus pornește. De-asta mi se pare de bun augur ca ”sus”-ul să se salute măcar pentru început.

      • FS, văzut-am și eu. dar vorba Krabului.
        Întotdeauna vor exista și din ăia, și din ăștia. Am prieteni buni creștini din alte culte, care mă acceptă și pe care îi accept. Cu care discut teologie, dar și ne-teologie. Pentru care mă rog și care se roagă pentru mine. Care țin la mine și la care țin. Există și oaze. Oricum Binele e puțintel, nu-i așa? De-aia probabil nu se vede cu ochiul liber la prima aruncare de privire, ci trebuie căutat atent..

  6. […] Teofil Stanciu: Nu mă pricep să fac estimări, dar cifra de 10.000 de participanți este clar o exagerare. Judecând după mitingurile la care se estima o participare de 5.000, probabil că vor fi fost și în Oradea câteva mii (Digi24 estima la 2.500, dar e foarte posibil să fi fost mai mulți). […]

  7. […] https://drezina.wordpress.com/2016/01/23/protest-de-solidaritate/ […]

  8. Am citit că până acum ar fi vorba de 11 familii lovite de Barnevernet. De ex familia Nan a fost lovită cu puțin înainte de familia Bodnariu.

    Nu prea înțeleg:
    – de ce România nu a făcut până acum nimic. De ex. India, Cehia și Rusia au făcut diverse demersuri. Boicoturi, neacreditarea ambasadorilor etc.
    – de ce protestele sunt legate 80% pe imaginea familiei Bodnariu.
    – de unde dispune familia Bodnariu de resurse mediatice.
    – cum de apar zvonuri că se va schimba legea în norvegia, câtă vreme rușii, indienii și cehii nu au primit nimic?

    Nu dați în mine! Doar întreb pentru că sunt nedumerit. Știu că în media nu te poți face auzit dacă nu ai intrare acolo fff sus. Chiar dacă ai filmări cu potentații zilei, cu infracțiuni etc, tot nu ajungi la TV sau ziar. Doar pe bloguri personale ajungi.

    • Eu banuiesc ca exista o explicatie oarecum simpla pentru ‘resursele mediatice’ de care ar dispune familia Bodnariu. Sunt penticostali, neoprotestanti, si in acest grup exista, cel putin in Romania si la romani, o mai mare solidaritate intre membrii acestui grup decat la alte denominatii religioase. Aceasta solidaritate a fost de altfel mai vizibila decat la alte culte si in perioada comunista. In plus, fratele lui Daniel Bodnariu este pastor la o biserica mare din Bucuresti, iar alte rude ale familiei sunt membri la o biserica mare din Chicago. Unul din principalii organizatori ai protestelor din Romania si Diaspora este pastorul bisericii din Chicago.

  9. […] drezina.wordpress.com/2016/01/23/protest-de-solidaritate/ […]

  10. […] (Pro)Test de solidaritate […]

  11. […] UN RĂSPUNS POTRIVIT pentru un jurnalist INCOMOD dar „ATEIST” : Cristian Tudor Popescu 24. (Pro)Test de solidaritate (drezina) 48. At least 10 reasons why I support the worldwide protests against Barnevernet […]

  12. […] copiilor INTERZIS DE CEDO (dininimapentrumine) 49. Ce fel de preț plătim? (irisologie) 79. (Pro)Test de solidaritate […]

  13. […] (Pro)Test de solidaritate […]

  14. Reblogged this on Persona and commented:
    Teo Stanciu despre (pro)testul de solidaritate cu familia Bodnariu, la Oradea.

  15. […] (Pro)Test de solidaritate […]

  16. […] (Pro)Test de solidaritate […]

  17. http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Social/Familia+Bodnariu+si-a+recuperat+copiii

    eu in locul lor as pleca cu prima ocazie din Norvegia.


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: