Postat de: Teofil Stanciu | 15/04/2015

De ce îl căutați pe Isus la CTP?

Screen capture

Screen capture

De o vreme, CTP își etalează „teologia” în editoriale în care amestecă (uneori cam confuz) de toate. Există la el și intuiții surprinzătoare, dar și interpretări catastrofale. Așa zicem noi. Adică cei care ne revendicăm explicit de la tradiția creștină și care o luăm „de bună”.

În ce mă privește, l-am citit și ascultat în multe rânduri cu folos pe CTP, formulând păreri pe diverste teme – n-am fost întotdeauna de acord cu ce spunea. Și, câtă vreme nu avem vreo dovadă contrară, îl consider onest și consecvent. Omul are damblalele lui, dar sunt ale lui, nu ale altuia. L-am auzit spunând lucruri cu adevărat interesante și pătrunzătoare despre natura umană.

Așa că, inclusiv în acest demers „teologic” al său, îl citesc cu același gen precauții ca și în alte dăți: că poate fi subiectiv, că poate greși (că doar e om), dar că nu minte deliberat în ceea ce spune.

Sunt însă câteva observații utile care, cred eu, se desprind din lectura textelor lui CTP mai ales pentru relația intelectualului ateu cu creștinismul.

1. Lectura individuală a Bibliei. Iată încă o dovadă ce se ridică împotriva unui mit ce persistă în ciuda contraargumentelor, și anume acela că oricine citește Scriptura poate să o înțeleagă și se va converti ca urmare a acestei înțelegeri. Lectura lui CTP spune despre noi cel puțin la fel de multe pe cât spune despre el însuși. Spune despre noi că, în ciuda faptului că nu vrem în ruptul capului s-o recunoaștem (și mă refer aici, desigur, la evanghelici), avem deja o lentilă interpretativă prin care citim Scriptura. Înțelegerea de care ni se pare că avem parte – fără niciun alt ajutor decât, probabil, cel divin – când citim Biblia e condiționată deja de o seamă întreagă de idei subînțelese: o considerăm inspirată divin (sau măcar bănuim că ar fi așa), o considerăm coerentă, o considerăm credibilă etc.

De asemenea, CTP e dovada că nu chiar toți cei care pornesc cu ideea de a demonta creștinismul și de a contrazice Biblia sfârșesc prin a se converti. Sau, dea Domnul să fie așa!, se prea poate ca omul să se afle într-o perioadă intermediară, într-o relație conflictuală cu credința creștină.

În orice caz, CTP nu are același punct de pornire ca restul creștinilor, iar pentru el Biblia este/(pare?) doar un text literar prin care se mișcă cu câtă dezinvoltură îi permite spiritul său cultivat și cu siguranță iconoclast. Foarte important, el are tot dreptul să citească astfel Biblia, ba chiar s-ar putea să nici nu știe în această etapă s-o citească altfel.

Știu că e puțin forțat, dar nu e chiar așa departe de adevăr pe cât pare, să spun că, la nivel de atitudine, CTP procedează ca un protestant radical care-și alege el însuși cum să citească Scriptura, ignorând regulile de bun simț și de bună credință pe care alții, cu îndreptățire, au luptat să le stabilească înaintea lui. 

2. Lectura „superficială” a Bibliei. Mulți cititori ai editorialelor lui CTP vor fi remarcat scurtcircuitele pe care autorul le face atunci când citește Scriptura. Dar i le putem reproșa? Întrebarea se deschide către o alta: este CTP onest când citește Scriptura? Dar, de fapt, ce înseamnă a fi onest în acest context?

Mie îmi vine în minte, întâi de toate, analiza logică ce l-a condus pe CS Lewis la convertire. Dar țineți totuși cont că acele străfulgerări anticipative ale bucuriei îl marcaseră deja într-un anumit fel pe irlandez. Și țineți cont că nu mai cunoaștem prea multe convertiri similare.

Revenind la CTP, dacă el nu este un cititor onest (cu sine) al Bibliei, atunci discuția e închieată. Dar dacă este, atunci trebuie să observăm că există posibilitatea de a citi Biblia astfel încât cititorul să-și proiecteze asupra ei propriile prejudecăți și să aibă impresia că îi sunt confirmate. Specialiștii de bună credință ai textului biblic vor observa o serie întreagă de încălcări ale „protocolului” de interacțiune cu Scriptura.

Interesant e faptul că exact același tip de lectură – ce proiectează prejudecățile contemporane asupra textului biblic – ni se par, în interiorul confesiunii sau comunității noastre, pe deplin justificate, asta în cazul în care ne dăm seama de ele, tocmai pentru că ne confirmă convingerile comune. CTP poate fi folosit aici ca oglindă și ca exemplu de cum să nu procedezi cu Biblia.

E un caz de „superficialitate” care nu constă în tratarea superficială a textului biblic, ci în ignorarea regulilor specifice de interacțiune cu un text. „Aroganța” cu care el se aruncă în lectura Bibliei și siguranța cu care își trage concluziile este specifică pentru epoca noastră și caracterizează largi porțiuni din populație, indiferent dacă se consideră creștină sau nu.

Dacă veți avea curiozitatea să urmăriți dezbateri pe teme mai încinse (homosexualitate, avort, islam, război, violență, libertate de exprimare etc.), veți vedea frecvent creștini care se aruncă în discuție fără să aibă idee despre ce vorbesc, dar acoperind ignoranța și justificând prejudecățile cu „învățătura Scripturii”.

3. Lectura iconoclastă a Bibliei. CTP lovește flagrant în ceea ce creștinii consideră sacru și demn de respect. Și asta pentru simplul motiv că pleacă de pe poziții ateiste declarate și investighează în stil jurnalistic o pistă, un eveniment, o idee, o practică. Dacă i se poate reproșa o orbire – și cred că i se poate – atunci s-ar prea putea ca aceasta să vină tocmai din prejudecățile cu care el pleacă la drum.

Nu m-aștept cu niciun chip să descopăr la CTP un Dumnezeu pe care să-l recunosc – deși nu exclud cu totul ca tocmai criticismul lui să-mi atragă atenția asupra unor aspecte pe care le-am ignorat. Dar mă aștept să descopăr Dumnezeul pe care-l vede CTP. Iar dacă veți citi mai multe texte „teologice” din ultima vreme, veți constata că omul are surprinzător de multe nuanțe, chiar dacă linia principală contestatară e destul de clară.

CTP poate sluji însă ca reprezentant al unui anumit fel de raportare la creștinism care nu e deloc străin de moda vremii și de practicile altor atei sau antiteiști militanți.

4. Lectura trufașă a Bibliei. E indiscutabil că există o doză de aroganță și poate chiar de dispreț în atitudinea lui CTP față de Biserică (în primul rând) și față de credință.

Totuși, această stradă e circulată în ambele sensuri. Unii propun și acum astuparea cu „credință” a golurilor lor din logică sau din raționamente – când sunt prinși cu ocacua mică la argumentație, fug repede la versetul salvator. Și nu o dată același gen de aroganță răzbate de sub spoiala bine garnisită cu justificări biblice a creştinilor.

Nu spun că e totuna în care tabără te afli. Dar trufia e la fel de rea și păguboasă și pentru cei care și-o acoperă sub mormane de versete care ar trebui, vezi bine, să-i prezinte pe ei ca pe niște războinici ai luminii.

Totuși, „cine-i CTP ca să-și permită să emită păreri în astfel de chestiuni”? Altfel spus, ce competențe îl recomandă, ce calificări deține? Ei bine, el e individul (post)modern care are dreptul și libertatea de a citi orice text oricum dorește. În biserică, el se cheamă că face lectură devoțională și interpretare sub „călăuzire divină”. În afara ei, face fix ce vrea. Autoritatea lui e el însuși călăuzindu-se după legile raționalității – și asta dacă are chef să ținnă cont de ele!

Găsiți că această caracterizare e frustrantă și descrie un tip de om extrem de arogant (nu mă refer la CTP, ci la omul contemporan)? Păi, unde trăirăm până acum? Și, dacă e să fim onești, câți dintre noi nu ne-am prevalat exact de aceste „principii” ca să contestăm autoritățile care nu ne conveneau?

5. Beneficiile. Trei mari beneficii întrevăd eu în această ieșire la rampă a lui CTP. Primul este acela că un ateu face mai mult decât Remus Cernea sau Lucian Mândruță care intră în dezbateri destul de precise și țintite. CTP practic conturează un crez personal (nu ideologic) pe care-l contextualizează în fel și chip, apelând frecvent la Biblie și, spunem noi, denaturând-o ca să-și argumenteze ideile.

Al doilea beneficiu e că CTP scoate în evidenţă câteva dintre punctele nevralgice ale credinţei creştine, dar și probleme certe ale manifestării creștine în lumea contemporană. El brodează pe teme care au dat mult de furcă apologeților și teologilor de-a lungul veacurilor. Asta e bine, fiindcă ne atrage și nouă atenția și ne silește să căutăm răspunsuri temeinice sau să recunoaștem că nu avem, după caz.

Al treilea beneficiu, strâns legat de cel anterior, este de natură apologetică. Odată rostite niște lucruri în public, devine mai dificil pentru orice creștin cu oarece simț apologetic să bage capul în nisip și să pretindă că nu există aceste probleme. E important de văzut și dacă vor exista reacții publice semnificative la demersul lui CTP, dar e la fel de important ca liderii creștini să țină cont că la problemele ridicate de CTP trebuie dat cumva, cândva un răspuns.

PS: În timp ce scriam acest text, mi-am amintit că CTP privea romanul Codul lui Da Vinci ca pe un roman polițist reușit, care nu ar avea cum să pericliteze credința creștină.


Responses

  1. Păi nu a vorbit Iisus in pilde? CTP este un caz de văzut doar cu ochii şi auzit doar cu urechea. Din toate câte un pic şi la suflet nimic.

    Dar fiecare îl caută în felul lui pe Dumnezeu. Să ştiţi că CTP are şansa să întâlnească versetul care să-i străpungă inima.

    Eu am întâlnit prin anii 92 citind din scripta aramaică versetele cu „nu strângeţi comori pe pământ” şi m-a nedumerit.

    Apoi acum vreo 11 ani am rămas complet uimit să citesc că Dumnezeu o să dea celui care are şi celui care n-are o să-i ia şi ce are.

    Apoi apare un scurt circuit care arde totul şi ieşi ca nou.🙂. Şi o iei de la capăt.

    Şi eu urmăresc de la distanţă cum CTP amuşinează pe lângă credinţă. Timpul va limpezi intenţiile şi vom vedea dacă sunt sincere sau nu.

    • Sinceritatea lui e greu de cântărit, mi-e clar. Prefer însă, ca atitudine generală, să-l iau de bun, câtă vreme dovedește consecvență și câtă vreme poate admite că a greșit. Oricum, reușește uneori să surprindă esența chestiunii în probleme spinoase, ceea ce e o calitate nu prea răspândită.

  2. Revin pentru ca am mai „aprofundat” ce a scris CTP. E remarcabil dacă nu scrie la comandă, nu semnează texte prefabricate. Dacă e sincer, eu zic că omul asta se va duce ţintă la Hristos.🙂

    http://www.gandul.info/puterea-gandului/evanghelia-dupa-sfantanita-genocidul-fericit-al-cretinciosilor-14119134

    http://www.gandul.info/puterea-gandului/evanghelia-dupa-sfantanita-pacatuieste-la-greu-si-iubeste-l-pe-dumnezeu-14033522

    • El are și niște articole mai adunate în câteva cărți, între care îmi amintesc că mai scrisese ceva oarecum asemănător despre creștinism. Dacă cumva îl găsesc, o să dau citate.

    • @ krabul

      Amin!🙂

  3. in ultimul timp am un gand: ateii si necredinciosii sunt oglinda in care noi, crestinii, trebuie sa ne privim. e valabil destul de mult si in relatiile interconfesionale.

    cand se vorbeste despre „marturie personala” in mediile evanghelice in general mi se pare ca se subintelege „cum apari tu in fata fratilor”. pare sa se ignore marturia in fata lumii, sau inafara confesiunii.

    cum nu fac parada cu credinta sau confesiunea mea, lumea in general crede ca sunt ortodox. astfel imi e dat sa aud multe din parerile negative fata de pocaiti. unele sunt usor ridicole (ca nu stiu sa conduca masini – dar poti sa crezi altceva cand vezi cum „pestele” nu da prioritate in sensul giratoriu?), altele sunt mai fundamentate (discriminarea pe criterii confesionale, etc.). degeaba imi bat gura de pomana in fata unora ca manierele, buna crestere sau abilitatile de sofer nu tin de credinta sau confesiune, e greu sa lupti cu ani de experiente negative acumulate.

    acum il vedem pe CTP facand ce fac si unii de-ai nostri. da, pe alt blog l-am luat si eu peste picior, pentru ca mi-am pierdut o mare parte din respectul pe care-l aveam pentru el in urma cu cativa ani, cand cu criza ziaristilor ostatici. dar intr-adevar, este un moment bun pentru introspectie si cercetare a felului in care fiecare dintre noi se apropie de Biblie.

    • Ați considera un compliment sau o afirmație îngrijorătoare dacă vi s-ar spune: „Nici nu mi-am dat seama că ești «pocăit»”?

  4. revin cu un comentariu la urmatoarea idee:

    „Iată încă o dovadă ce se ridică împotriva unui mit ce persistă în ciuda contraargumentelor, și anume acela că oricine citește Scriptura poate să o înțeleagă și se va converti ca urmare a acestei înțelegeri.”

    cred ca o parte din problema poate sa vina si de la traducerea pe care persoana in cauza o foloseste. un text plin de arhaisme si cu o topica a frazei ce nu se foloseste in exprimarea curenta este mult mai greu de abordat decat o traducere apropiata de vorbirea noastra curenta, cel putin pentru cineva nefamiliarizat cu respectivele modalitati de exprimare. unora le pare sacrilegiu aceasta idee.

    • Nu e vorba doar de limbaj, zic eu, ci şi de călăuzire, de verificare în comunitatea hermeneutică, ca să n-o luăm razna.

  5. Norok cu linkurile din comentarii, că altfel nu știam ce-i „CTP”.🙂 Peste ocean nu este tocmai așa de popular.

    • CTP a suferit acelasi proces de rebotezare ca si JFK – a ajuns sa fie cunoscut la fel de bine dupa initialele sale. Cred ca daca si-ar trece doar CTP in buletin n-ar fi nici o problema. e deja un fel de marca inregistrata, unii facandu-l si substantiv comun (se refera la el ca „CTP-ul”).

    • I-am pus poza, nici nu m-am gândit să îi spun numele complet🙂

  6. CTP de vreo doi ani pare a-si construi realitati paralele. Pare tot mai rupt de ce inseamna adevar. Nu de acum si nu ideile religioase pe care in ultimul timp… Pare turmentat de vrerea sa. In afara de Simona Halep, nimeni nu merita gandul sau bun.
    Nu am avut (ne)placerea de a citi evanghelia sa…Am simtit ca e scuipat. Pana si poza cu aceea imagine (in ultimii ani mereu am ramas surprins de pozele pe care CTP si-le afisa, urate, de neinteles), dar acum sa imiti imaginea nefasta a Imparatului Palpatine, geniul demonic din Star Wars, inseamna sa ai o ciudata raportare nu la adevar, ci la acel sentiment ciudat pe care il inoculeaza un adevar care se vrea total, dar fara nicio iubire, rece, cinic, arogant, pervers… Ofensiva impotriva crestinismului imbraca si haina cu gluga a lui Palpatine!… Si poza unui fost mare ziarist!

    • poate ca poza e un mesaj subtil ca in redactie e cam frig, pentru ca grupul MediaPro are probleme financiare.

    • Mihai Pop, sună cam conspiraționist ipoteza asta. Dar nu o pot contesta.

  7. Teo, mă bucur că aștepți și tu niște reacții la poziția lui CTP. Nu știu de ce sunt privite cu suspiciune asemenea reacții. Cred că e foarte important ca ele să existe, dar nu în genul celor pe care le-am văzut până acum prin unele locuri.

    Scriam, gândindu-mă la poziția lui Mihai Stoian, că: ”Poziția aceasta este pe de o parte de apreciat, dar bănuiesc că doar îl va înverșuna mai tare, nu îl va pune pe gânduri pe cât ar fi de dorit. Și cred că punerea pe gânduri ar trebui să bată undeva mai departe decât ieșirea din domeniul competenței sale sau pregătirea hermeneutică (care este și ea o punere pe gânduri suficient de serioasă, dar insuficientă), undeva mai departe spre regretul că ar putea rata Întâlnirea cea mai importantă din viața asta (care nu ține doar de pregătire hermeneutică)…”

    Dincolo de importanța (măcar a) unui răspuns semnificativ din punct de vedere teologic, am o dorință și mai mare, de a primi un răspuns care să însemne pentru el o cotitură spre un Univers deocamdată nevăzut.

    • Încă un lucru, ca să fie mai complet ceea ce aveam în minte: ”Cred că e nevoie de niște poziții venite și din partea celor în domeniu, din partea unor teologi cu o atitudine de înțelegere-compasiune-fermitate-fără superioritate-lipsă de ironie -competență-bunătate.”

      • Între timp, subiectul s-a stins. Au devenit altele mai arzătoare. Și uite-așa… tot așa…

  8. CTP … asta e persoana sau institutie ?:)

    Acum lasand gluma de o parte, acest om este unul dintre putinii atei declarati pe care i-am vazut abordand problema credintei cu multe nuante. Adica tipul nu ,,da cu smetia” cum fac detractorii crestinismului si ai religiei in genere. A se vedea aici pozitia lui CTP fata de activitatea celor de la Charlie Hebdo si de asemenea un interviu postat pe youtube in care vorbind despre Bucurestii vechi, atunci cand i s-a pus intrebarea care e orasul care l-a impresionat cel mai mult a raspuns fara echivoc: Iersusalimul.

    Ceea ce cred eu ca-l deosebeste pe CTP de ateii ,,la moda” este originea lui si varsta lui. El provine dintr-o mahala bucuresteana si e nascut prin ’56. E un tip de moda veche, ,,rumenit” care nu de putine ori a afirmat ca-si asuma destinul poporului din care provine. Este deci sensibil la multe traditii autohtone, are o intelegere fata de ele si, in ciuda unor rigiditati de gandire, tipul e chiar inteligent. Iar daca esti sensibil la traditiile romanesti nu poti sa dai la o parte componenta religioasa a problemei.

    Imi amintesc experienta personala pe care am avut-o cu un domn respectabil care intr-o deiscutie de vreo ora mi-a facut praf toate religiile pamantului in frunte cu crestinismul. La un moment dat insa, mi-a spus ca toate evenimentele majore din viata sa au fost marcate si de prezenta preotului (domnul fiind nascut in familie ortodoxa) pe care el insusi a tinut sa-l cheme. Intrebat de ce a facut-o el a raspuns franc: ,,Pentru ca desi sunt ateu sunt in acelasi timp si traditionaist”.

    Cred ca e cumva si cazul CTP-ului.

    Dar poate fi asta si un semnal de alarma pentru noi, majoritarii ortodocsi care poate n-ar strica sa ne punem intrebarea ce anume primeaza in relatia noastra cu Biserica ,,oficiala”: credinta sau traditia ?

    • E și o onestitate aici: nu poți să dărâmi totul așa, pentru că-ți vine. CTP analizează, o face în stilu-i caracteristic, mai jurnalistic, mai tabloid, dar o face.

      E un posibil partener de dialog de la distanță mult mai dezirabil decât ideologi(zați)i tineri gen Cernea.

      • Cernea e un militant el pare a avea o ,,misiune”. Iar militantul (aflat in ,,misiune”) in ciuda aparentelor, e destul de indisponibil pentru dialog. CTP-ul e doar jurnalist si scriitor SF. Plus ca intre cei doi pare a fi si o considerabila diferenta de cultura. Evident in favoarea ultimului. Cu alte cuvinte, Cernea e de ,,moda noua”, CTP-ul e de ,,moda veche”. Si cu asta am spus multe. Aproape totul.

    • Măcar e un umanist consecvent.

  9. […] https://drezina.wordpress.com/2015/04/15/de-ce-il-cautati-pe-isus-la-ctp […]

  10. …interpretarea Bibliei pentru folosul celor ce se silesc sa creada tine de Duhul Sfint…interpretare Bibliei in sens blasfemiator…la adresa lui Dumnezeu si in sens jicnitor …la adresa celor ce cred …tine de diavolul …cristian tudor popescu este un caz tipic de indracit…treaba cu jurnalismul si intelectualismul nu face doi bani in ziua judecatii…

    • Nu m-aș aventura să fac astfel de afirmații despre nimeni. Nu de alta, dar mulți dintre cei care au devenit creștin au fost înainte exact în aceeași situație. E posibil să aveți dreptate, dar chiar dacă ar fi așa, ar fi de preferat să nu mizăm pe această atitudine.

  11. Pare ca domnul CTP are multe nedumeriri dar poate ca si mai multe certitudini? Oare se gaseste vreun crestin roman sa il invite la un debate? intr-una din marile noastre universitati?

  12. Mie mi se pare ca luarea de pozitie a omului acesta e binevenita ! Pur si simplu ne-a pus oglinda-n fata apeland la ,,armele” noastre ! Un fel de : ,,Uite , acestia sunteti voi ! V-am descris dupa felul vostru de-a descrie . Doar ca mi-am permis liberatatea punctului meu de vedere ! Bine-nteles dupa regula voastra …

    Doare , dar astia suntem, sau astia am ajuns sa fim … Cum zicea el …..

    • …saradele jurnalistice pe teme biblice ale indivdului au substrat antievanghelic si antisemit…pocaitii din romania dorm si nu realizeaza ca ortodoxismul le pregateste taierea capului…

      • iar? in timp ce ateii militanti le taie lor capul? si apoi vine ISIS si le taie acestora din urma capul.

        • …si sionisti taie capul isis istilor…

          • dar bon fiscal pentru toate taierile astea se da? ca atunci stiu eu cine-i ultimul taietor de capete.

          • …ultimul taietor de capete este Cel ce va zdrobi neamurile cu un toiag de fier…insusi Domnul…pentru cei ce cred ca imparatia cerurilor va veni pe pamint prin convertire si nu prin sabie…si pentru ateii grei de cap ca ctp ul…uciderea popoarelor din Canaan sau a intiilor nascuti in Egipt,nu este altceva decit deratizare …DUMNEZEU NU A CREAT NICI O FIINTA NECURATA INTRE CARE INTRA SI URMASII LUI CAIN ,CI ACESTEA SINT URMARILE GENETICE ALE RAZVRATIRII LUCIFERICE…ISUS DOAR FACE CURATENIE…EU AM VENIT SA DISTRUG LUCRARILE CELUI RAU…normal ca neghinei nu I place sa fie arsa si a inventat drepturile omului…

      • ,,sarade jurnalistice pe teme biblice ?” Pana si crestinii au luat pozitii in trecut impotriva unora de-ai lor care o luase-ra ,,pe ulei” . Asa au aparut conciliile ! In rest nu conteaza …. Doar ca sa ne facem curatenie in ograda ! Omul asta ne priveste la gramada , iar ,,gramada” se grabeste sa confirme … Sau ce ati vrea , sa citeasca si el scrieri teologice despre cum ar trebui sa fie crestinismul ? Nu-l intereseaza , el spune ceea ce vede !!!

        Cat despre ,,pocaitii din romania” …..psssst , sa nu-i treziti , dorm alaturi de ,,ortodoxistii” din aceeasi Romanie ! Cat de bine e sa fii ,,caldicel” , nu ?

        • …vuietull se intrupeaza…europa singereaza…rasaritul a luat foc…occidentul la mijloc…orientul mijlociu se bucura caci ei stiu…

          • Incep sa vina ,,facturile” la scadenta … Trebuie sa plateasca cei care isi spun ,,ai lui hristos” mai ales ca si ei tot de legea talionului se slujesc , doar ca ii spun altcumva … De pilda , cum ar suna EXORCIZARE , sau si mai si , EVANGHELIZARE , sa nu mai vorbim de CHINURI VESNICE … Asa ca …… se intampla !

          • O fi adevărat, nu zic eu că nu, dar scenarita asta nu aduce nimic bun. Până una-alta, indiferent care ar fi scenariul viitorului, creștinismul are aceeași misiune și creștinul cam aceleași lucruri de făcut. Fiecare în locul lui, cu priceperea și mijloacele lui.

  13. Remarcabil articolul. Într-o împrejurare sau două, am luat atitudine la cele scrise de CTP. De această dată, însă, m-am bucurat că ateistul se apleacă și buchisește din adevăratul Tezaur. Acum e nevoie de încurajarea lui CTP, de tot sprijinul nostru (rugăciune, post etc), Domnul să ne lumineze și să-l lumineze și să-i deschidă mintea să înțeleagă. Nu știm ce l-ar determina să aibă în continuare astfel de intervenții (arheologice) de cercetare, să-i ațâțăm duhul. Cum Andrei Pleșu a reușit „ceva” colosal prin scrierea cărții „Parabolele lui Isus”, Nicolae Steinhardt la fel, de ce n-ar avea și CTP șansa lui? Iar în final… credința!

    Să nu uităm că CTP vine de departe, ca ateu, nu revin asupra a ceea ce a scris (mi-a ieșit din memorie), dar mi s-a părut că e destul de ok în ceea ce a scris de această dată, vizavi de unul care are obiceiul de-a spune pe șleau orice. Rămânând în afară, nu-L poate „citi” pe Hristos decât în felul lumii (în plus și ateu), ori, cei de „aici”, nu-L mai cunoaștem decât așa cum e El. Și orice denaturare, de o parte sau de alta, e alarmantă pentru una din părți.

    • …daca sansa ii da harul sa treaca prin inchisoare si prin framintari sufletisto teologice de ce nu …poate asa ajunge la adevarata credinta…credinta ateului credincios…

    • Totuşi să nu uităm că îl aplauda pe Iliescul la mineriadă. Că s-ar putea să fie agent kgb.

      E sau nu e omul sincer?

      • Nu știu. Dacă e agent, e unul foarte bun. Dar și agentul are șansa lui la mântuire.

  14. […] Duhului Sfânt unde doreşte să ajungă în următorii 4 ani” (aradulevanghelic) 70. De ce îl căutați pe Isus la CTP? […]

  15. […] timp ce Teofil Stanciu se întreabă De ce Îl căutați pe Isus la CTP? Emanuel Conțac semnalează Lipsa de umor (și nu numai) a lui […]

  16. un ateu sincer care simte ce scrie este preferabil unui religios trufas… un ateu sincer are sansa sa se mantuiasca. DOMNUL a intrat in conflict cu religiosii atotstiitori… un articol excelent… multumesc.

    • corectă observația inclusiv la nivel de relații, nu doar în ceea ce privește adevărul.

      • ve ti cunoaste adevarul si adevarul… va va pune in situatia de a fi liberi de orIce preconceptie de a gandii cum gandeste IISUS HRISTOS . adevarurile noastre ne opresc sa fim liberii…

        • Iisus Hristos s-a exprimat tot în concepte și imagini omenești. La ce fel de libertate vă referiți?

          • suntem captivi culturii, educatiei, traditiei, societatii…omenescului… privim Scriptura prin lentilele proprii

          • E o lege universală, nu avem cum altfel, într-un anumit sens. Și, oricât de luminați am fi, nu putem elimina cu totul datele contextuale. Cel puțin, eu n-am văzut încă un om care să poată privi textul biblic fără condiționarea vremii în care trăiește, deși am ascultat sute de predicatori.

  17. […] De ce îl căutați pe Isus la CTP? […]

  18. …” nu putem elimina cu totul”… dar putm elimina cat mai mult… prin studiu sinceritate, atitudine corecta, lepadare de sine, de fapt prin Duhul Sfant… parintii Bisericii spun ca „cel mai mare dar este acela de a ti vedea pacatele

    • Cei care au produs erezii și-au argumentat uneori exact la fel demersul: studiu, sinceritate, rugăciune, smerenie. Unde-i punctul de cotitură? Unde-i garanția?

      • asa este… cel mai mare pacat era considerat erezia, de aceea se omorau unul pe altul… garantia este sa iti cunosti pacatele si sa il cunosti pe Dumnezeu…

        • Există un om care are garanția că își cunoaște păcatele (TOATE păcatele)? Mie și ideea mi se pare arogantă.

          Cât despre cunoașterea lui Dumnezeu… e o poveste lungă. Marele Tertulian, de pildă, îl cunoștea pe Dumnezeu? Înainte sau după adeziunea la montanism?

          • ca afirmatie asa este( MANDRIA)… pacatele iau mereu alte forme… ortodoxia afirma ca scopul adevaratei credinte este „sa te vezi sub toata faptura”…Montanus, dupa parerea penticostalilor era „stramosul” lor, istoricii il declara un eretic… Tertulian era afectat de formalismul religios din timpul lui… Cunoasterea lui Dumnezeu este continua. I Ioan explica cel mai bine cum il cunoastem pe Dumnezeu …


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

AUDIATUR ET ALTERA PARS

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: