Postat de: Teofil Stanciu | 21/01/2015

Elogiu Porcului

OUP (adecă Oxford University Press), editură de prestigiu și de referință, a hotărât să nu se mai facă referiri apreciative la adresa Porcului, fiindcă astfel ar jigni, chipurile, musulmanii și evreii (pe evrei cred că i-au adăugat numai să nu pară că măsura e cu dedicație specială).

Cum rămâne însă cu jignirea Porcului nostru… aproape național? Trebuie răzbunat sărmanul, fiindcă mult bine ne-a făcut.

Cum am putea uita că el adună, în fiecare an, familii întregi de români laolaltă la tradiționala „pomană a porcului” (aka „balul porului”, „diznotor” etc.)? Tot certat să fii cu frații și părinții, n-ai voie să ratezi, de ignat, un eveniment anual fără pereche.

Cum am putea neglija faptul că porcul îi ajuta pe românii noștri să traverseze iarna și să prindă la inimă vara, pe vremea recoltelor? Cârnați afumați, cârnați prăjiți în untură, șunci afumate, slănină afumată sau cu boia, costițe, răcituri (aspic), fasole cu ciolan și multe alte meniuri grase i se datorează toate Porcului.

El ducea greul mâncărurilor sățioase de-a lungul unui an întreg. Prăjelile în grăsimea lui se făceau (că ulei se găsea greu). Șnițele din ce să faci ca să te prezinți onorabil la vreun bairam familial? Sau ce te scotea mai bine în evidență decât un purcel la proțap sau la tavă?

Ar fi nedrept să uităm că nunțile trebuiau pregătite inclusiv în funcție de existența Porcului. Data nunții trebuia fixată, dacă era posibil, astfel încât să coincidă cu perioada în care masa corporală a Porcului atingea un nivel ce să poată satisface necesarul de hrană pentru numărul estimat de nuntași. Era socotită o nechibzuință să te gândești la nuntă fără să iei în calcul Porcul.

Porcul era și un prilej de socializare. Căci nimeni nu taie porcul singur, ci își cheamă vecinii. Iar dacă sacrificarea ritualică se întâmpla la scara blocului, toată lumea simțea mirosul de șorici pârjoliți și își dedulcea măcar nările cu mireasma îmbietoare. Prin Ardeal încă se mai practică obiceiul de a trimite vecinilor mostre (coștolău) de caltaboș, cârnaț și toroș, în amintirea Porcului defunct.

Porcul era și un furnizor de statut, căci nu oricine se putea lăuda cu renumele de crescător al unor rase căutate. Cei care reușeau să facă rost de un soi râvnit puneau pe picioare o mică afacere și vindeau direct din coteț, fără să mai fie nevoiți să umble pe la târgurile de profil. Ca să nu mai spunem că, dacă nu dădea năpasta să se îmbolnăvească și să rămână costeliv din pricini clare, Porcul gras era mândria gospodăriei, semnul prosperității și al iscusinței proprietarului. Misarășii nu se puteau abține să nu facă comparații între porcii sătenilor.

Dar să ne amintim și cum jinduiau românii la Porcul ideal, care lipsea adesea din magazinele alimentare comuniste. Cât de deprimante erau galantarele goale din care se putea lua numai parizer, salam cu soia și cremvurști… Cum arătau pateurile cu pete mari de… altceva decât ficat de porc…

Chiar dacă acum nu mai e la modă, ba chiar a căzut în dizgrație, câte țesuturi adipoase va fi hrănit de-a lungul anilor, ajutându-i pe beneficiarii lor să se căptușească împotriva frigului? În câte situații a salvat onoarea familiei și a lăsat o bună impresie comunității? Doar pentru că a venit moda vegană, n-ar trebui să i se tăgăduiască Porcului toate meritele câștigate odinioară.

Are el și defecte, nu-i vorbă. O fi responsabil și de colesterol și de stenoze, însă cine-i fără de păcat? Nici puiul, nici peștele, nici vita. Nici măcar verdețurile nu mai sunt ce-au fost odată.

Iar dacă tovarășii ăștia corecți politic insistă că Porcul este ofensator, putem, pentru compensare, să aducem un elogiu oilor (că doar suntem mioritici), vacilor (sfinte sau întinate), măgarilor (capabili sau nu de exprimare articulată), cailor (chiar și celor verzi) etc.

Dar să nu ne spună să nu mai apreciem Porcul. Nici să nu îl jignească, fiindcă la noi, practic, face parte din… familie.


Responses

  1. să mergem la bucurești, să punem de un miting!
    pe 24 ianuarie să ne înfrățim din nou pe această temă porcească!
    să se teamă evreii și mohamedanii! corect ar fi iudeii și mohamedanii, dar…
    să defilăm în fața ambasadei marii britanii cu lozinci mi-s porc!

  2. je suis le cochon!

  3. a un cochon, un cochon et demie!

  4. ,,pe evrei cred că i-au adăugat numai să nu pară că măsura e cu dedicație specială”. Da, dar e la fel de posibil si reversul: ca musulmanii sa fie adaugati din acest motiv. Personal, ma indoiesc ca englezii ii iubesc mai mult pe musulmani decat pe evrei …sau ca evreii le sunt mai antipatici decat musulmanii …

    Altfel, politically correct in toata regula. Cu conditia sa te situezi in afara traditiilor europene si crestine. Desi taierea porcului de pe la noi nu e un obicei de sorginte crestina …

    • am avut un foarte bun prieten evreu (cu familie de origine ucraineana) care manca porc. am mai avut prieteni si colegi evrei, si nici unul nu s-a aratat ofensat in vre-un fel de porci. bineinteles ca nu m-am dus cu siragul de carnati atarnat la gat ca sa-i intreb ce parere au.

      • Pai da, kazarii s-ar putea sa fie mai toleranti. Sefarzii si musulmanii fiind originari din zone mai calde pastreaza obiceiul respingerii porcului ca aliment.

    • Rămân la părerea că „ofensabilitatea” musulmanilor cântărește tot mai greu în terminologia corectă politic. Au și evreii, într-adevăr, partea lor. Ia să zici ceva ce ar putea suna a „nazism”. Te ard mintenaș.

  5. Si inca ceva:

    Masura e politically correct fata de evrei si musulmani dar nu e fata de … porc. Ce vor spune doamnele si domnii care pledeaza pentru drepturile animalelor ? Cum vor reactiona la aceasta discriminare infama a porcului fata de celelalte necuvantatoare ?

    • irelevant, dar industria cresterii porcilor ar putea sa puna de-un lobby destul de semnificativ, ca nu cred ca n-ar avea de unde.

      • Eu am fost ironic in comentariul asta cu politically correct versus protectia animalelor, dar s-ar putea ca unele organizatii pt. protectia (tuturor) animalelor chiar sa reactioneze …

        Cat despre industrie, ea va ramane pe pozitii. Porcul nu va fugi din farfuria europenilor prea curand. E prea inradacinat in obiceiurile noastre (unele cam nesanatoase ce-i drept).

    • Avem două probleme distincte:
      1. Discriminarea porcilor.

      2. Sacrificarea porcilor.

      Organizațiile de profil chiar au de lucru. Sunt curios dacă i-ar convinge mai repede pe cei de la OUP să nu mai discrimineze animalul sau pe români să nu-l mai sacrifice.🙂

      • Au de lucru si s-ar putea sa si reuseasca. Oricum, daca vor castiga impotriva discriminarii, vor castiga si impotriva sacrificarii.

        • Rămâne de văzut cât o să le ia românilor să se conformeze normelor.

      • ca sa parafrazez ceva ce am vazut pe internet: cum sa nu sacrificam porcul, daca e facut din carne?


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

AUDIATUR ET ALTERA PARS

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: