Postat de: Teofil Stanciu | 12/07/2014

De ce postează fetele credincioase poze provocatoare

By zulittle (sursa)

By zulittle (sursa)

Mai degrabă iritat de un articol pe care l-am citit pe această temă (nu îl recomand, dar vedeți aici despre ce e vorba, pe riscul vostru), mi-am zis să scriu să văd ce iese. Dacă așteptați un răspuns la întrebarea formulată în titlu, sunt convins că nu veți obține.

Mi-am propus mai degrabă să notez câteva observații vizavi de modul de abordare al acestui subiect. Iar dacă se vor alege și oarece concluzii, cu atât mai bine.

Mai întâi, despre ce „fete” vorbim. Avem un termen generic care cuprinde categorii mult prea eterogene. E vorba despre fetele de 14-15 ani sau de cele de peste 25 de ani? Vorbim despre persoane singure sau și despre cele căsătorite? E vorba despre fete care-și asumă explicit credința creștină sau despre tinere care încă nu au optat pentru o anumită credință, dar se întâmplă să participe regulat la serviciile unei biserici și la activitățile colaterale pentru că acesta e mediul în care au crescut?

Mi se pare că, atâta vreme cât nu se delimitează puțin particularitățile de vârstă, șansele de a trata pertinent această problemă sunt destul de mici.

De pildă, dacă vorbim despre fetele ce abia ating vârsta pubertății și a adolescenței, atunci trebuie mers puțin mai în urmă. Le-a făcut cineva acestor fete educație privitoare la prezența lor în public și în social-media? Mamele lor sau tații lor știu să folosească un dispozitiv conectat la internet și știu ce riscuri prezintă prezența în rețelele de socializare? Nu cumva le-au cultivat (in)voluntar gustul pentru poze și pentru publicarea lor? Cred că de-abia acum am pornit pe firul problemei.

Să spui, cum zice articolul, că fetele respective vor să-i stârnească pe privitori „să râvnească la ceea ce nu pot avea” e cel puțin hazardat, câtă vreme n-am definit nici măcar la cine ne referim. Dacă autoarea obișnuia să facă asta, nimic n-o îndreptățește să presupună că toate fetele din lume au fix aceeași motivație (ea așa își construiește argumentul).

O altă problemă pe care o văd într-un asemenea text predicos și îmbâcsit e că spiritualizează în mod nejustificat. S-ar putea ca în unele (poate chiar multe!) cazuri să n-avem la origine o problemă spirituală, ci pur și simplu prozaicul, dar necesarul, bun-gust și, opusul lui, prostul-gust. Poate că o educație minimală dată la timp în privința acestor noțiuni ne-ar scuti de spiritualizări inutile.

Credința în Dumnezeu nu înlocuiește clasicii „7 ani de-acasă”, deși uneori îi poate compensa în parte. Dar nu întotdeauna. Deci cred că în educație ar trebui căutată o primă cauză, nu mers direct la speculații pe seama motivațiilor – care, oricum, sunt individuale.

Pe urmă, dacă se consideră că influențele culturale sunt cele care deformează caracterele, nu am văzut nicăieri vreo soluție pentru cum ar putea fetele trăi într-o cultură ce mizează masiv pe senzual („sex sells!”, remember?), dar să nu fie deloc afectate de această infuzie constantă de obscen și de permanenta subminare a limitelor dintre ceea ce e frumos/just/decent și ceea ce e obscen/înșelător/vulgar.

Extind și mai tare paradigma. Societatea noastră ne învață – iar creștinismul evanghelic cade în acest păcat prea des – că trebuie să te autopromovezi. E unul dintre marii piloni ai contemporaneității. Trebuie să te lauzi în CV-uri, în autoevaluări, pe blog, în cărțile pe care le scrii etc. Cum poți lupta cu această cultură a imaginii de sine ce trebuie promovată cu obstinație?

Mitraliera de versete nu ajută prea mult la chestiuni de acest gen. Plus că deja, în spatele liniei frontului, există infiltrată aceeași tendință de a aprecia oamenii după aparență, după imaginea publică, atâta doar că se caută alte trăsături decât în mediile seculare. Pretinzând că „noi avem alte standarde”, avem impresia că am scăpat de influența „lumească”, dar ironia e că tot imaginea ne interesează, punem mare preț pe ea, însă ne interesează alte caracteristici ale ei. O fi suficient ca să ne izbăvim de cultura lumii?

Încă o chestiune de mare însemnătate (și gravitate, când vine de la o autoare!) e aceea că articolul neglijează cu totul nevoia naturală a femeii de a fi apreciată inclusiv pentru frumusețea fizică. Chiar și autorii biblici remarcă acest lucru încă de pe vremea patriarhilor. Deși aduce în discuție această nevoie, autoarea dă repede în patima spiritualului ostentativ și nu mai discută nici legitimitatea acestei nevoi, nici gestionarea ei corectă. Se impunea.

Mie mi se pare problematică și asocierea creștinismului cu fericirea. Îmi pare o strategie de marketing prin care autoarea încearcă să-și liniștească cititorii că și în creștinism există fericire, ba chiar că fericirea ar depinde de creștinism. Consider neinspirat să promiți oamenilor astfel de recompense, fie ele și foarte înduhovnicite, căci creezi un orizont de așteptări unde fiecare își proiectează propriile concepții. Mai bine ne spunea ea cât de fericită e dincoace de gard, în creștinism, că era mai credibilă.

Multe s-ar mai putea spune. N-am citit nimic despre eventualele complexe ale fetelor care recurg la astfel de „autopromovare”, nici despre naivitatea unora (de ce s-o excludem?), nici despre lipsa aprecierii din familie care ar putea sta la originea expunerii indecente etc.

În esență, sunt de acord doar cu 2 lucruri din acel articol: că nu-i bine să faci asta și că, cu foarte puține excepții, fetele sunt conștiente când postează acele poze ceea ce le face și responsabile de alegerea lor. Dar toată „explicația” e o mostră de cum nu trebuie tratată o temă actuală într-un registru pretins spiritual și creștinesc.

Așadar, de ce postează fetele poze provocatoare? Nu știu, dom‘le, dar fetele alea există, pot fi întrebate și, mai ales, ascultate cu atenție. Cum să mai întrebi însă când, evident, le știm pe toate? Din Biblie! Parol!

Oricum, nici autoarea nu răspunde cu adevărat. Ci fabrică un răspuns pe care să-l poată pavoaza cu versete. Simplifică excesiv pentru a obține o formulă limpede, așa cum viața nu e aproape niciodată. Luate independent, sursa problemei și soluția sunt ok (firește că un creștin ar trebui să urmărească smerenia și slava lui Dumnezeu!), dar puse în context, păcătuiesc prin ciuntirea realității și spiritualizare exagerată.


Responses

  1. De ce posteaza fetele poze provocatoare ? Probabil tine de reglarea a unui echilibru emotional … Crezi ca degeaba exista in Scriptura Pilda Fiului risipitor ? Toti trebuie sa ne venim in fire , dar nu poti sa-ti vii in fire decat daca pleci de-acasa , intelepciunea vine in urma experientei , experienta o castigi doar indraznind , altfel ajungi sa vorbesti despre ceea ce nu cunosti , necunoscand n-ai cum sa emiti doar teorii , frumoase intr-adevar dar neexperimentate ceea ce e , vorba ceea , vax-albina ! A nu se intelege ca incurajez asa ceva dar fiecare trebuie sa simta ,,tremurul carnii” ca sa stie cu ce are de-a face ! Eu , de exemplu, din experienta am invatat cat sunt de slab iar aceasta m-a disciplinat sa evit anumite locuri , anumite anturaje , anumite ore ! Se cheama disciplinarea mintii , o etapa a vietii necesara pentru toti , inclusiv pentru acele inocente cuminti care posteaza doar poze zambind , dar le schimba tot la doua zile … E si asta o experimentare a adancurilor tale , trebuie sa ai grija sa schimbi poza mai rar iar la un moment dat deloc si , din acest punct de vedere ai obtinut echilibrul pentru ca nu te mai intereseaza aceasta provocare de-a te expune .

    P.S.

    Sincer n-am vrut sa comentez dar mi s-a parut interesant subiectul si chiar as vrea sa vad ce spun si altii cu toate ca nu prea ai lasat portite de exprimare, le-ai cam acoperit pe toate . Vor veni comentatorii cu viziuni asupra experientelor proprii ceea ce e bine . Subiectivismul va fi la el acasa si , de data aceasta , chiar nu e nimic rau in asta! Invatam unii de la altii …

    • Eu am intenționat doar să sugereze niște repere ale unei abordări mai serioase. Sper că nu am închis problema, fiindcă nici măcar nu am analizat-o, ci am propus direcții de discuție. Și eu cred că, mai ales pentru cele ce se confruntă cu problema, ar fi de folos și niște concluzii.

  2. Vezi , acum mi-a venit pe ,,server” , si Fiul cel Mare si-a venit in fire cand s-a intors acasa chiar daca el fusese plecat in ,,misiune ” ….. Toti cautam starea de echilibru , chiar si-n dezechilbru o cautam , doar ca acolo actioneaza extrema … Sufletul omului urla dupa armonie , daca ii impui ca si limita sfintenia el va alege promiscuitatea ! Nu pentru ca el este predestinat celor rele chiar daca a invatat doar despre cele sfinte ! Pur si simplu din cauza unei impuneri , a unei restrictii ! Liberatatea de-a alege …., hmmm,…. marea provocare ! Impus , alegi raul , liber , alegi binele !!! Doar ca trebuie sa-l cunosti pentru a ti-l dori iar ca sa-l cunosti trebuie sa-l vezi la altii ! Ca si-n crestinismul primar : ,,Si noi vrem sa fim ca si oamenii acestia !”- ziceau paganii vazand viata crestinilor ….

  3. Pozele „provocatoare” postate de persoane care nu vor să răspundă provocărilor există în număr semnificativ. Realitate vs. ficţiune?

    • Adevărul e că ne construim ficțiuni despre noi înșine🙂

  4. Reblogged this on Persona and commented:
    Teo Stanciu emite iarasi un text ‘de citit, neaparat’. De data aceasta despre felul artificial si constipat in care se raporteaza crestinii la trup si senzualitate.

  5. Iari folosit limbaj de prost gust dar ati fost reblogat. Cand a fost vorba despre David Luiz, nici o sansa, daca aveti lucruri aproximative si denratoare de spus, adesea nefondate, sunteti reblogat. Bravoa
    Pavoazat cu versete biblice, va pune probleme pentru ca la d-vs nu le gasim niciodata asa ca pun probleme si sunt inutile sau poate dovada de naivitate.

    I(n pauza de meci).
    Pitifull

    • Eu nu țin predici. E plin de versete biblice peste tot. Există Biblia disponibilă online. Totuși, dacă ați fi citit cu atenție (dacă tot e să faceți observații cu caracter general), ați fi observat că există versete biblice în textele mele. Uneori sunt parafrazate, alteori există aluzii. Dacă problema e prezența sau absența lor, atunci, pentru corecta informare, trebuie precizat că există.

      Accept să fiu criticat, dar parcă ar fi mai de folos cu argumente decât cu calificative.

    • Eu doresc să știu care e limbajul de prost gust, lucrurile aproximative și denigratoare și pe cine denigrează (și nu ar strica să ne reamintim ce înseamnă a denigra, pentru a ne asigura că nu folosim noi înșine un limbaj de prost gust fără temei).

      Nu există ”pitifull”, ci doar ”pitiful”, cu un singur L, nu cu doi; ”full” înseamnă ”plin”. Nu e cazul aici.

    • Ce e cu comentariul acesta atât de greșit scris gramatical și ortografic?

  6. Ce prefer ce provocare
    Poza ei sau poza ta?…
    Fiecare da ce are
    Si primeste doar ce vrea !

    Ea, veni cu bucurie
    Sa ofere doi banuti.
    Tu o duci la primarie
    Ca-a pasit pe serpi, desculti…

  7. Mi-a cazut un „I” se pare
    Sau poate l-am inghitit
    Sa m-astept la condamnare?
    Sa ma corectez smerit?

    Sa-mi uit sora oprimata
    Pe banca surorilor
    O Vocala protestanta
    In Cortul comorilor?

    N-ai putea fara vocale ?
    N-ai putea fara femei ?
    N-ai gasi Isuse-o Cale
    Fara oi si fara miei ?…

  8. In ultimul articol incluzind evaluarea istoriei bisericii incheiati cu un verset al lui Pavel scos din context si folosit in mod defetist ceea ce nu era de loc intentia lui Pavel.

    Cu privire la acest articol incepind de la poza groteasca care vorbeste enorm despre tonul articilului balieiati un subiect care este complex si in care, ca si in istoria bisericii, ma intreb ce competenta aveti. Suntem intr-o peroada in care la toile, cum ii spun francezii, a innvadat viata privata. Fapt care a afectat tinerii si adolescentii intr-o maniera particulara. In Franta au fost citeva cazuri de sincideri prin strangulare in ridul adolescentilor care s-au filmat sa impresioneze pe amici lor, fara sa isi dea seama pe moment ca actul este ireversibil. Psihologii, pedagogii incearca sa ajute, sa sfatuiasca, sa descifreze intr-un fel fenomenul si ce face ca adolescentii si preadolescentii acestia sa recurga la asa ceva. In ultimii sase ani nu am mai auzit de nici un caz. A baleia insa un asemennea subiect ca si cum as scupai pe cineva in fata nu mi se pare corect.

    In articol, pe care nu l-am citit intr-adevar, se mentioneaza versete biblice mi se pare tout à fait just si necesar, In Proverbe scrie, parafrazez, Invata pe copil Calea Domnului si cand va fi mare nu se va departa de la ea. ”

    Mie mi se pare ca in parte din ce scrieti si nu mica, Biblia nu exista. Iar cat priveste subiectul pe care l-ati abordat nu aveti nici experienta ca parinte si nici competenta de psihanalist sau psiholog. Insist este un fenomen complicat asa cum s-au ivit alte complicate de invazia internetului in viata privata.

    Cred ca aveti capacitatea, si ati dovedit-o, sa scrieti lucuri bune si echilibrate si va indemn sa continuati mai degraba decit sa faceti echilibristica sau exhibitionism.

    • Insist să vă atrag atenția că tocmai asta am spus și eu: că subiectul e complicat și nu trebuie tratat numai cu potop de versete, ci cu mai mult de atât. Și, dacă tot suntem aici, aș remarca un fapt interensant: dacă vorbim despre fete „creștine”, cele mai multe știu versetele respective. Așa că problema nu s-a rezolvat cu versetul.

      Din câte văd fie n-ați citit ce am scris, fie ați interpretat pe dos. Nu reușesc să înțeleg ce legătură are comentariul dvs cu textul meu.

    • Iar ultimul meu articol despre istoria Bisericii (care nu e despre istoria Bisericii) eu consider că l-ați înțeles invers decât era intenționat.

  9. Iar mademoiselle Camix e foarte categorica la fel de categorica cum a fost cand s-a exprimat despre ce este si ce nu ese permis la Louvru dupa o vizita de probabil trei ceasuri pe cand eu il vizitez regulat de 12 ani. Exista aspecte si aici care se constata in timp si nu doar intr-o experienta fugara.

    • Iată mesajul la care vă referiți, foaaarte categoric, într-adevăr, nu contenesc să mă mir:

      ***
      Camix Says:

      17 septembrie 2013 at 8:06 am
      0 0 Rate This
      Și Louvrul cred că e gratuit pentru cei până în 24 ani inclusiv (și la alte vizite culturale). Am stat la coadă și eu, dar nu mai mult de o oră, deși coada mi se părea infernal de lungă, se întindea prin toată curtea ieșind printr-una dintre marile ganguri.

      Merită vizitat în zilele în care are program prelungit până aproape de ora 10 seara. Eu am început de la aripa Richelieu, curtea cu francezii, care – ulterior – mi-a părut cel mai bun început posibil, dar mă rog, chestie de potriveală și apoi de preferințe. Acolo ai fost? Iar Mona Lisa – cu toată agitația din jurul ei pe care am prins-o și eu – nu mi s-a părut la fel de fascinantă ca Amour în orice poziție sau Venus. Plus că mă așteptam să fie mai mare, iar securizarea de după sticle îngreunează vederea. Ți-a plăcut Mona Lisa? Oricum, italienii mi-au plăcut și ei enorm cu picturile.

      Și, dacă nu mă înșel, cred că poți ieși și intra pe parcursul aceleiași zile cu același bilet. (Eu ieșisem din greșeală la un moment dat, dar m-au îndrumat fără probleme înapoi înăuntru.)
      ***

      notă de subsol: nu am stat 3 ore, ci 8. Dar asta nu are nicio importanță în problema discutată, nu-i așa? Bag seama că nu știați ce să-mi reproșați, dar voiați neapărat să-mi reproșați ceva… Mai bine vă rezumați la discuția cu pricina..

  10. https://itunes.apple.com/us/podcast/jesus-founder-womens-liberation/id158029989?i=126142265&mt=2
    …sigur ajuta cuiva…

  11. „As Christian girls we have a duty to honor our King in every area of our lives.” – mie mi-e clar ca textul apartine unei fete de vreo douazeci si ceva de ani, fara pretentii prea inalte in ce priveste teologhiseala. Ca sa nu mai vrbim de caracterul discutabil al afirmatiilor tale. Un exemplu luat (aproape) la intamplare: spiritualitatea este / trebuie sa fie conectata cu bunul simt. Nu-mi imaginez spiritualitate nesimtita desi pot sa ma gandesc la persoane care se convertesc si care n-au avut parte de cei 7 ani de acasa, educatie, etc. Chiar si acestia vor incepe urcusul lung si dureros al transformarii care pune in paralel adancirea in Dumnezeu si eliminarea badaraniilor naturale dintre care aratarea carnii pe retelele de socializare este cea mai de joasa speta.
    In alta ordine de idei, se pare ca Mr. Anglicanus Arogantus iar a vazut si luat ceea ce-i place. Chiar ai avut in vedere „felul artificial si constipat in care se raporteaza crestinii la trup si senzualitate”?

    • Eu am scris cve am avut în vedere. Pentru interpretări, bune sau rele, numai dacă discutați cu autorii lor.

      Cât despre corelația dintre spiritualitate și bun-simț, nu cred că e obligatorie, nici necesară. Faptul acesta se adeverește cu asupra de măsură în comunitățile evanghelice mai închise, unde indiscreția e aproape o virtute, dar asta nu înseamnă că oamenii sunt păgâni. Educația nu se face după Biblie, ci după cutumele culturale ale vremii în care sunt incluse (fără-ndoială) și materiale umane de sorginte iudeo-creștină. Am văzut, într-adevăr, oameni cizelați după ce s-au convertit. Dar am văzut și oameni rămași în bună măsură destul de „bădărani”, după anumite standarde. N-au avut de unde învăța anumite lucruri. E simplu.

      Vă dau un exemplu destul de frecvent întâlnit: cu toate că foarte mulți își revendică dreptul de a se numi creștini (sau se consideră chiar apărători ai adevăratei credințe), asta nu-i împiedică să fie extrem de nesimțiți în comentarii. Se întâmplă adesea să disprețuiască tot ceea ce nu le este cunoscut. Și să calomnieze pe oricine nu se conformează paradigmei lor foarte înguste sau foarte precise. Asta ține, zic eu, de educație, nu de spiritualitate, căci s-ar putea să fie niște credincioși foarte sinceri și zeloși.

      • E adevărat ce spuneți, însă aveți exemple biblice? Sînt oameni credincioși pe paginile Scripturii care au fost nesimțiți? Care le-au vorbi urât altora?

        • E mai complicat, dar, da, sunt oameni care nu respectau cutumele vremii. Ioan Botezătorul era mai din „topor”, Pavel era mai „diplomat”. Isaia era atistocrat, alții erau mai plebei. Iar asta se vede și în limbajul lor. Dar cea mai mare barieră pe care o avem e cea a diferenței uriașe dintre obiceiurile noastre și ale lor; la care s-ar adăuga și faptul că Biblia nu e interesată să descrie bunele maniere antice și pe încălcătorii lor. Oricum, în acele epoci, era mai strict și mai standardizat comportamentul.

          Cred că există o anumită bădărănie care nu înseamnă neapărat înjurătură, jignire, vulgaritate, ci e pur și simplu un stil mai lipsit de maniere de a vorbi, de a întreba, de a interacționa cu oamenii. Indiscreția, de exemplu, cred că face parte din acest „stil”. Înarmați cu versete, mulți au impresia că își pot permite să intre în intimitatea oricui, pun întrebări foarte personale, vin în casă nepoftiți etc. Asta ține de proastă creștere, nu are legătură cu creștinismul. Omul poate fi chiar foarte credincios.

  12. Apropo de accest subiect, iată un studiu interensant (care nu dă soluții cu versete): http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Timp+liber/Stil+de+viata/Cum+sunt+percepute+femeile+tinere+care+isi+posteaza+fotografii+s

  13. […] De ce postează fetele credincioase poze provocatoare […]

  14. […] De ce postează fetele credincioase poze provocatoare […]

  15. […] De ce postează fetele credincioase poze provocatoare […]

  16. Poate că acele fete postează astfel de poze în speranța că le vor crește șansele la măritiș. Dacă Vladimir Pustan are dreptate în afirmațiile sale, în bisericile evanghelice din țara noastră la 5 fete revin 2 băieți. De aceea lupta fetelor pentru a fi băgate în seamă devine acerbă.

    • În acest text tocmai asta spun: că sunt de evitat astfel de explicații simpliste.

      • Totuși am văzut pe Facebook poze cu o fetă evanghelică, cu sânii pe un sfert dezeveliți și cu fusta deasupra genunchiului, lângă prietenul lor evanghelic. Nu cred că neintenționat se îmbrăca așa în prezența lui. Lui clar așa îi plăcea, era încântat de ea în poză, sunt și acum împreună. Deci unul din motivele pentru care fetele evanghelice se îmbracă provocator este că bărbaților evanghelici tineri așa le place. Suspectez că și celor mai puțini tineri tot așa le place, dar refuză să recunoască față de alții.

        • Nu mă interesează cazuri particulare, nu așa se argumentează. Așa putem veni fiecare cu ce am văzut. De exemplu, într-o biserică în vogă am văzut ținute cel puțin bizare. Într-o biserică „îngustă”, cum nu prea ne place, am văzut doar ținute impecabile la capitolul „decență”. Înseamnă asta că într-un loc sunt fetele mai credincioase decât în celălalt? Ar fi superficial să tragem o astfel de concluzie.

          PS: Stimate Victor, nu aprob comentariile cu răfuieli personale. Cred că e clar la ce mă refer.

    • ce gluma buna!

      Pastorul 1: nu se vine la biserica pentru a-ti cauta prieten/prietena!
      Pastorul 2: nu putem forma destule cupluri cu tinerii pe care-i avem!
      Pastorul 3: nu va casatoriti inafara cultului! e pacat*!

      *- ignoram ca si altii pot fi crestini si ca pe vremea apostolului Pavel nu existau o gramada de denominatii care rivalizau intre ele, dansul referindu-se exclusiv la relatiile intre crestini si paganii politeisti.

      • Dacă o fată dintr-un cult evanghelic se căsătorește cu un băiat ortodox, este exclusă din Biserică. Este reprimită după 2-3 ani, dacă insistă. Că e glumă bună sau nu, este un fapt. Asta e politica în cultele evanghelice. Chiar și la ortodocși este interzisă căsătoria cu un evanghelic, mai precis cu un neortodox.

        • La ortodocsi nu este interzisa casatoria cu un evanghelic ! Singura conditie e un angajament ca tinerii casatoriti sa-si boteze viitorii copii ortodocsi . Nu vad in asta un impediment odata ce ei , la maturitate , se pot boteza baptisti …

          O alta problema vad eu :

          – De ce nu sunt pedepsiti acei preoti ortodocsi care refuza sa oficieze asemenea casatorii . Am mijlocit pentru o asemenea casatorie . Au fost refuzati de catre un preot , mi-au spus , si i-am pus un legatura cu un alt preot care slujeste pe langa episcopul locului . S-a rezolvat totul cu bine , doar ca ma mir ca acel preot care a refuzat sa savarseasca o Taina nu a fost macar disciplinat …

          • Cu privire la căsătoriile mixte între ortodocși și ne-ortodocși sau ne-creștini, s-a hotărât:
            i. Căsătoria între ortodocși și ne-ortodocși este interzisă conform acriviei canonice (canonul 72 al Sinodului Quinisext).
            ii. Posibilitatea aplicării iconomiei bisericești cu privire la impedimentele la căsătorie trebuie să fie reglementată de Sfântul Sinod al fiecărei Biserici Ortodoxe Autocefale, conform principiilor stabilite de sfintele canoane bisericești, în spiritul unui discernământ pastoral, astfel încât să servească mântuirii omului.
            iii. Căsătoria dintre ortodocși și ne-creștini este absolut interzisă, potrivit acriviei canonice. http://basilica.ro/sfanta-taina-a-cununiei-si-impedimentele-la-aceasta-document-oficial/

          • FS , multumessc pentru comentariul de mai jos , ai ilustrat perfect mentalul colectiv al clerului habotnic , a fanatismului fariseic si-a lipsei de aplecare spre om … Chiar e bine ca te-ai ,,enervat” !!!!😉

            Victor , cand a avut loc renumitul sinod ? Prin secolul VII , nu ? De-atunci Biserica Ortodoxa a trecut printr-o schisma , prin Caderea Constantinopolului , tangential dar afectata in mod direct , printr-o Reforma ! Apoi , Istoria a lasat urme adanci transformand Biserica Ortodoxa in biserici nationale ….s.a.m.d Iar noi sa ne raportam la canonul din 692 ca si la ceva si ne qua va non ? Un neoprotestant n-are cum sa inteleaga ca dreptul canonic ortodox nu se confunda cu dreptul civil sau cu dreptul penal ! Din pacate nici multi dintre preotii ortodocsi nu inteleg , in special cei care nu s-au intalnit cu Dreptul Canonic decat pe la vreun examen de admitere …

            ,,Petarda” aceasta cu referire la casatoriile mixte a fost lansata si la Sinodul Ortodox care a avut loc de ceva timp in Grecia . Nu are importanta pentru ca oricum a fost un fiasco.

            Am tinut sa fac aceasta precizare aici la Teofil pe blog pentru ca nu cred ca e locul unde sa dai cu ,,petarde”.

            Da , ti-ai argumentat punctul de vedere( tot Victor) , doar ca argumentul nu sta in picioare ! Si sa-ti mai impartasesc un adevar : Ortodocsii nu mai reboteaza neoprotestanti pentru ca , in sfarsit si-au dat seama ca EXISTA UN DOMN , O CREDINTA SI-UN BOTEZ ! Botezul neoprotestant este valid pentru Biserica Ortodoxa ! N-a fost , dar acum este ! Cel putin pentru Biserica Ortodoxa Romana ( cum spuneam mai sus , Istoria a transformat Biserica Ortodoxa in biserici nationale , iar natiunea rusa e mult mai orgolioasa , in mod sigur de aceea nu a participat la Sinodul din Grecia care a avut loc luna trecuta )

        • La ortodocși, se pot da dispense. La evanghelici… nu știu de unde s-ar putea obține.

          • la evanghelici se face uneori asa: parintii evanghelici pun presiune pe familia ortodoxa ca sa se boteze in biserica lor. desigur, valabilitatea teologica a acestui botez este ignorata, conteaza doar sa se respecte traditia si validarea conceptiei ca exista doar un singur tip de crestinism adevarat. a, scuze, evanghelicii nu au „traditii”.

            mai stiti partea aia din Evanghelii in care Domnul Isus ii cearta pe farisei spunandu-le ca sunt morminte varuite, nici ei nu intra in Imparatia Cerurilor si nici pe altii nu-i lasa sa intre? eu nu inteleg cum de avem un cler (si includ aici si pastorii evanghelici) care nu observa ca criticile aduse fariseilor li se aplica si lor, uneori cu o precizie de 100%.

            Pastorul 1: casatoriti-va, nu traiti in pacat!
            Pastorul 2: nu va casatoriti, ca unul din voi e necrestin (adica nu-i din denominatia mea). converteste-te la adevarata credinta, chiar daca o faci silit de imprejurari si esti disperat sa poti face o nunta crestina.
            Pozitia oficiala BOR: doar ortodocsii sunt crestini, restul nu se pot casatori la noi in biserica. insa oficiem nunti cu 4 perechi de nasi, sfintim masinile cocalarilor, facem evaziune fiscala. dar nu cumva sa va casatoriti cu un pocait, ca distrugeti Biserica!

            iar m-am enervat…

  17. […] De ce postează fetele credincioase poze provocatoare […]


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

AUDIATUR ET ALTERA PARS

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: