Postat de: Teofil Stanciu | 26/08/2013

Ce-mi amintesc din „numeroasele contribuții” ale lui Adrian Sârbu la presa audiovizuală

Adrian Sârbu, cunoscut mai degrabă ca „patronul PRO TV”, a demisionat de la conducerea CME, compania care a lansat PRO tv-ul în România. E greu de spus cât bine și cât rău a făcut societății românești acest post de televiziune și toate instituțiile de presă care au venit pe drumul deschis de el.

Atunci când aud însă despre vizionarism (este apreciată „viziunea creativă de excepţie” a lui Sârbu), întotdeauna îl asociez cu ceva bun pentru societate, că altfel orice dictator sau ucigaș în serie poate fi considerat un vizionar (iar unii au fost deosebit de creativi). Așa că mi se pare inevitabilă întrebarea dacă și ce bine a făcut această „viziune creativă” societății românești.

Îmi amintesc foarte bine că, în 1996, atunci când Iliescu deținea monopolul asupra TVR, PRO TV făcea practic opoziție media. La vremea respectivă, eram foarte încântat – și pe bună dreptate – că, în sfârșit, se spuneau anumite lucruri pe șleau, că multe dintre frustrările acumulate în semidictatura iliesciană puteau fi exprimate public.

În acea vreme, talkshow-ul lui Călinescu reprezenta o tribună de unde se contesta mesajul fesenist, iar populația putea să vădă și jurnalism de altă factură decât cel practicat cu obediență în TVR.

Mi-aduc aminte o astfel de emisiune în care Iliescu era pus față în față cu Dinescu (deși cred că era mai încoace, prin ’98-’99) și, din cauza subiectului fierbinte, Călinescu a anulat emisiunile care urmau, prelungind discuția cu vreo 2 ore, iar la final a decis să-i aducă pe cei doi și în ziua următoare. Nu-mi ascund satisfacția trăită când l-am văzut pe Iliescu – pentru prima oară – pus la zid, încurcat, defensiv, contrat fără menajamente, luat la întrebări și, la un moment dat, chiar în furculiță de impetuosul Dinescu și (aveam să înțeleg asta mai târziu) obraznicul Călinescu.

Cred că astea sunt dintre cele mai plăcute amintiri legate de PRO TV. Ba nu, mai am ceva. Emisiunile și prezența lui Cristian Tabără. Ori de câte ori avea un prilej, omul ăsta organiza o campanie de binefacere. Folosea toată logistica și toată „sloganistica” protevistă ca să poată ajuta niște oameni sărmani, fie loviți de inundații, fie de sărăcie, fie de boală etc.

PRO TV-ul a fost însă mereu preocupat să dea oamenilor ceea ce cer. Așa că a inventat groteștile știri de la ora 5 – pe care OTV-ul le-a existins pe toată ziua și le-a permanentizat în mintea și mai ales în afectul telespectatorilor.

Tot PRO TV-ul a lansat grupul Vacanța Mare (care era cunoscut de pe casete și din spectacole grație umorului extrem de vulgar la acea vreme) și a impus astfel obscenitatea ca formă acceptabilă de umor. I-am auzit pe mulți din generația mea preluând acel gen de bădărănie ascunsă sub masca foarte convenabilă a umorului.

Tot la PRO TV au devenit cunoscuți Andrei Gheorghe sau Vlad Craioveanu, care făceau din agresivitatea lor un spectacol. Mărturisesc că de multe ori mi s-a părut complet nejustificat felul brutal, ostentativ sau degenerat în care se comportau.

Aici i-am văzut pentru prima oară și pe maneliști, invitați în diverse emisiuni de „divertisment”. Trebuie să recunosc însă că nu reușesc să mă hotărăsc cine a câștigat războiul vulgarizării (fiindcă concurența a fost acerbă: Antena 1, Prima TV, mai apoi Kanal D și toate care le-au călcat pe urme).

De la PRO TV am înțeles pentru prima dată că pot exista oameni pentru care alegerea între moralitate și bani se poate face fără ezitări în favoarea banului și a popularității.

Tot PRO TV-ul a lansat canalul (unde cuvântul ar trebui înțeles mai degrabă în sensul folosit de către instalatori) Acasă, o hazna cu telenovele și cu preocupări patologice pentru intimitatea unor „vedete” dotate în primul rând cu hormoni și fierbințeală sexuală.

De asemenea, sub oblăduirea PRO TV-ului s-a dezvoltat canalul sport.ro, al cărui aport a fost și acela de a scurma în toate lăturile și de a le întinde ore întregi pe ecran, spre deliciul unui public destul de rudimentar și ahtiat de picanterii – un fel de OTV al sportului (cam așa arăta și GSP, la vremea când încă mă mai uitam la așa ceva, încercând să înțeleg ce mi se livrează).

Totuși, nu trebuie uitat că Mediafax a devenit o agenție care a surclasat vechea Agerpress/Rompress și și-a câștigat o credibilitate pe care doar titlurile stupide din Gândul online par s-o pericliteze de o vreme.

Dar și proiectul Gândul a fost unul interesant la începuturile lui. După cum au fost și ziarele locale gen Bihoreanul, Clujeanul, Hunedoreanul etc.

Una peste alta, cred că marele rău pe care l-a făcut PRO TV (dimpreună cu Antena 1 și care vor mai fi fost atunci) e că a coborât ștacheta moralei profesionale pentru ca să atingă și să exploateze zonele cele mai întunecate ale ființei umane – în timp, asta a devenit o artă. Aceste decizivii „vizionare” au fost luate ignorând în mod voit și conștient rolul educativ al televiziunii pentru societate (acest rol e implicit și dovedit deja, indiferent de argumentele de care se prevalează cei care-l contestă). Nu cred că poate fi estimat răul făcut îndeosebi generațiilor tinere.

Multe dintre sloganurile PRO TV mi se par o culme a vulgarității și iresponsabilității civice. Iar ele trădează, după cum ne amintea sintagma „generația PRO” o mentalitate coerentă ce are în vedere un anume tip de om.

Nu știu în mod obiectiv cum se înclină balanța dintre răul și binele social generat de vizionarismul lui Adrian Sârbu. Dar pot să îmi exprim convingerea (subiectivă!) că o igenă mai bună a televiziunii – fiindcă asta a fost cea mai vizibilă armă din panoplia sa – ar fi fost benefică pentru societate în ansamblu.

UPDATE: Adaug, la sugestia lui Edi și a lui Alin, între plusuri, emisiunile Doar o vorbă să-ți mai spus și Omul care aduce cartea. Le uitasem.


Responses

  1. Greata mi a facut si un articol din Capital in care era elogiat Sarbu chiar inainte sa plece, ce mare, ce tare companie conduce el….in fine, printre picaturi, rezultatu financiar, gaura de 35 de milioare de euro. Ca asa e la moda. Companii mari, doar cifra de afaceri conteaza, ca s datoare vindute asta e mai putin important.

    • În zona aia nu m-am băgat, că nu mă pricep, dar am citit despre „iertarea” de care a beneficiat. Păi, asta dovedește doar că-i descurcăreț, nu?

  2. …………………………………………………………………………………………………………

    Cam asta aş avea de spus. + Revoluţia română în direct. Ep 5.

  3. Dimineata ma uitam la frumoasa Andreea Raicu. George Pruteanu imi spunea doar o vorba. Gianina Corondan imi prezenta foarte straniu si hazliu vremea si uneori ma amuzam la emisiunea facuta de Teo Trandafir. Chiar foarte rau nu mi-au facut.

    • Și omul care aduce cartea… Din 2000 încoace!…

    • Mulțam de semnalare, Edi.

      Dar vreau să îți atrag atenția că tu nu te uitai la Vacanța Mare, nici la serialul „La Bloc”, nici la cine mai știe ce deșeuri proteviste prezentate ca realizări și salturi înainte. Plus că erai deja format la vremea când au intrat ei pe piață, știai să-i persiflezi, nu te uitai la ei ca la niște modele.

      • Astazi m-am intors din Iasi. Citind ce ai scris mi-a venit in minte perfect portretul meu de atunci. Era asa: „Fat Frumos a imbatranit / Prigonit de Cosanzeana / Depasit de celular / accesat la internet / sufocat de PRO TV / doar glasul ei suav e acelasi / „, Spor la treaba!

        • Replica ei, asta era. Îmi amintesc versurile astea. Voiam chiar să ți le citez, dar mă temeam să nu greșesc. Parcă era ceva cu „boule” sau supralicitez eu?

        • E frumos, am uitat sa scriu finalul, care e asa: „Blegule, cand ai sa fii in rand cu lumea?” Cele bune!

          • Știam că e „în rând cu lumea”, dar nu mai țineam minte că e „blegule”. Faină replică!

  4. decizivii

  5. […] https://drezina.wordpress.com/2013/08/26/ce-mi-amintesc-din-numeroasele-contributii-ale-lui-adrian-sa… […]

  6. […] https://drezina.wordpress.com/2013/08/26/ce-mi-amintesc-din-numeroasele-contributii-ale-lui-adrian-sa… […]


Spune-ți părerea

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

