Postat de: Teofil Stanciu | 22/07/2013

„Gaura neagră” din drezină

© Alain Riazuelo apod.nasa.gov

© Alain Riazuelo
apod.nasa.gov

Citeam zilele trecute o poantă pe facebook care zicea cam așa: „What happens in a black hole stays in a black hole”. Se pare însă că realitatea depășește teoria („științifică”). Căci ceea ce am comis eu în „gaura neagră” (cum mi-a fost catalogat blogul – sau activitatea – de către pastorul Daniel Brânzei) a reușit să iasă în afară și să-i atragă atenția.

Din câte știu, calificativul mi se trage de la articolul în care îmi exprimam dubiile că actualul papă ar fi anticristul însuși. Totuși, trag nădejde că pastorul care m-a etichetat a răsfoit mai multe postări ale subsemnatului înainte să-și formeze o părere cât de cât pertinentă.

Semnalez postarea care mă sancționează dintr-un motiv cât se poate de simplu: n-am niciodată certitudinea că ceea ce spun este infailibil sau că sunt deasupra unor evaluări omenești fundamentate. Așa că mi se pare posibil și ca dumnealui să aibă dreptate.

Probabil că cei ce reveniți la blogul meu periodic îmi împărtășiți măcar în parte vederile sau cel puțin considerați că merită să acordați oarecare atenție opiniilor exprimate aici. Astfel că postarea asta ar putea fi interpretată ca un năvod aruncat pentru a culege elogii în contrapartidă la sancțiunea pe care am căpătat-o.

Insist că nu e cazul, deși n-aveți cum pătrunde în tainița motivațiilor mele. Vă semnalez însă acest text critic pentru ca să știți cam ce pericole vă pasc atunci când îmi citiți articolele și, eventual, dacă binevioți, să-mi atrageți atenția oricând considerați de cuviință (unii au și făcut-o, fapt pentru care le mulțumesc), că n-o să vă port pică.

Precizez că nu-l suspectez de rea-credință pe pastorul Brânzei în critica pe care mi-o aplică, ci cred că face ceea ce consideră că este necesar din punctul dumnealui de vedere pentru a sancționa un aspect pe care-l interpretează ca deficitar.

Notă: Am luat decizia să moderez eventualele comentarii la această postare (fie ele elogioase sau injurioase), urmând să devină publice doar cele pentru care autorii își vor exprima explicit dorința să fie publice – prin mențiunea [public]. În felul acesta, vreau să facilitez exprimarea unor opinii critice care să mi se adreseze direct, personal, fără să fie nevoie ca expeditorii să își susțină deschis eventualele „urecheri”. Comentariile la toate celelalte postări vor funcționa în regim normal.


Responses

  1. 🙂

  2. Ce am scris eu nu se aplică în nici un caz întregului blog. Am semnalat doar blocarea dialogului într-un articol care părea că-l provoacă prin întrebări. Sper într-o colaborare viitoare. Am luat multe lucruri bune și frumoase din celelalte apariții patronate aici.

    • Poate îmi ziceți la un moment dat (și) ce v-a plăcut.🙂 În ce privește o „colaborare”, trebuie să recunosc că ideea m-a surprins. Nu știu ce aș putea răspunde, pentru că nu știu la ce s-ar putea referi.

  3. Cunosc foarte putine despre Biserica Catolica. Recent am vazut filmul despre viata lui Ioan Paul al II lea. Am mai citit pe diagonala si despre slujirea pe care a avut-o cardinalul Ratzinger. Concluzia, inainte sa devina Papa un om are la activ mii sau zeci de mii de ore puse in slujba oamenilor.

    Mi-e absolut imposibil sa cred ca un Papa e Anticrist. Mi-e si mai greu sa i inteleg pe unii care se pun in locul lui Dumnezeu si pot da un verdict asa de usor.

    • Un raționament similar m-a condus și pe mine la scepticism vizavi de teoriile care s-au aruncat în piață îndată după ce a fost ales Francisc.

  4. N-am sa fac referire la articolul care infige ,,cutitul” in felul tau de-a gandi, de fapt in felul tau de-a fi, nici la injuratura ulterioara, ,,Sper într-o colaborare viitoare. „, fiecare are dreptul la opinie, fiecare expune si se expune conform unor preconceptii, chiar daca n-o recunoaste in mod fatis, ceea ce vreau sa-ti spun, in particular am mai abordat noi acest subiect, public, nu, ceea ce vreau sa-ti spun e ca te ridici deasupra tiparelor impuse, primul fault l-ai primit cu teza de licenta ti-aduci aminte, ti-am zis atunci ca daca eram eu in comisie te picam, prietenii sunt sinceri, vor mai fi de-astea multe, pana la sfarsitul vietii tale! N-am de gand sa te martirizez, incerc doar sa-ti spun ca esti de ne-nteles pentru multi, le arati ceea ce ei refuza sa vada! Asa ceva e de neiertat !

    • Dincolo de ce am făcut sau nu, eu văd cam așa: când comiți gesturi publice te expui unor riscuri. Mărturisesc că n-am știut de la început ce riscuri există în activitatea asta de blogger. Dar sunt destule. D-aia nu pot să fiu de acord cu cei care au impresia că aici e un fel de hazna a omenirii (sunt destui pastori care cred că blogurile și internetul în general sunt un fel de zonă infectă, un wc de care ei nu trebuie să se apropei). Și aici sunt relații, conflicte, împăcări. Însă totul e mai complicat din cauză că nu poți vedea fața celuilalt și nu poți să dai mâna cu el la final. Mereu rămâne loc de interpretare, orice ai spune. Cred că aceasta este una dintre sursele conflictelor internautice.

      • Eu tot am aruncat o ,,lance” in ,,tabara dusmanului” , inca nu a ridicat nimeni ,,scutul” , de fapt e pe undeva prin aer, am toata speranta ca o vor infrunta! Daca nu, din pacate iar voi judeca oameni, intr-un fel chiar imi pare rau ca am trimis-o, n-am de castigat nimic din asta. Ce-o fi fost in capul meu doar n-am fost eu cel atacat? Inca mai am apucaturi de santierist, din cate se pare, nu mai dau cu pumnul, m-am specializat in cuvinte …

  5. […] într-o dispută amiabilă, Barzilai-en-Dan, alias Daniel Brânzei şi Drezina, alias Teofil Stanciu, zis şi „gaură neagră”,  promit o lungă vară fierbinte. Dar nu una […]

  6. În ce mă priveşte, opinia mea despre blogul dvs este „Îmi place cum gândeşte”. E unul din foarte puţinele bloguri pe care nu doar că le urmăresc dar le şi citesc. Inclusiv povestile cu Cristamela…

    Iar agresivitatea din mesajul pastorului Daniel Brânzei ar trebui să-l îngrijoreze pe dumnealui, pentru că e disproporţionată şi nu se justifică în prezent.

  7. Amu’ multi cred ca au gasit usa sau gaura spre creierul lui Dumnezeu si stiu cum judeca El. Cand au studii teologice sau slujire bisericeasca si sunt din mediul evanghelic, atitudinea asta e si mai accentuata. Pana gaseste Dumnezeu ac de cojocul lor/nostru … Cu tot respectul pentru pastorul Branzei si alti pastori, la categoria asta includ afirmatiile de genul asta, da’ „oamenini is si ii.” Mi-e groaza nu de evanghelicii, ci de oamenii care nu au indoieli (sanatoase, evident). In ce-i priveste pe papi, personal l-am apreciat mult pe Papa Benedict. Despre actualul papa inca nu pot spune multe, dar constat ca e suficient de carismatic si modest cat sa nauceasca presa … Nu mai zac nimicuta … Fiecare sa-si ingrijeasca gradina, parc-asa zacea Voltaire🙂 …

    • Cred că nouă ni se inoculează de mici un fel de sămânță de scandal. Era un banc, cred că l-am mai zis pe undeva. Un baptist pe o insulă pustie. După multă vreme, e găsit de o corabie și, când ajung salvatorii la el, văd trei colibe.
      – Ce-i cu colibele alea? întreabă ei.
      – Cea din stânga e casa mea, iar cea din dreapta e biserica.
      – Bine, dar cu cea din mijloc ce-i?
      – Aia a FOST biserica mea!

      Cred că și mediul ne predispune să fim mereu pe metereze. Părerea mea…

  8. Chestiunea cu ,,Papa Anticrist” e prezenta in disputa catolico-protestanta inca din timpul lui Luther. Deci, n-ar fi ceva care sa ne surprinda. Poate ca are un inceput si mai vechi, inca de la inceputul conflictului catolico-ortodox. Nu-i de mirare ca sunt neoprotestanti (mai toti urmasi ai lui Luther,Calvin, Melanchton s.a.) care se inscriu pe o anumita linie ,,traditionala”. De altfel, corect ar fi sa mantionam ca anatemizarea a fost reciproca numai ca neoprotestantii nu au un lider precum Papa care sa fie ,,incoronat” drept Anticrist de catre cei din ,,ograda” pontifului roman.

    Ca o parere proprie despre actualul papa ca Anticrist ? Ma indoiesc. Nu ,,bat cu pumnul” in masa, spun doar atat: ,,ma indoiesc”. Asta-i atitudinea pe care cred eu ca ar trebui sa o aiba orice crestin. Pentru ca nimeni nu stie cand va veni Sfarsitul.

    In fine, pe de alta parte, daca unii v-au catalogat blogg-ul drept ,,gaura neagra” eu va ofer in compensatie o ,,bila alba”.

    • Mulțumesc de bila albă. Sper să ajungă să astup gaura neagră.

      Recunosc că nici eu n-aș putea jura că știu cum stă treaba cu papa (sau orice alt mare lider creștin) și anticristul, dar există niște inconsecvențe în demonstrațiile respective. Din cauza lor m-am manifestat critic și sceptic. Dar, după cum știți că e obiceiul casei, nu mi-am putut opri (nici nu m-am străduit prea tare) niște ironii. Ele nu îl vizau pe pastorul Brânzei, ci pe autorii materialelor, fiindcă se încurcau la un moment dat în teoriile elaborate.

  9. Evident, ,,bila alba” v-o ofer public.

  10. Să vă spun sincer: nu am priceput nimic din ce spune pastorul. Şi nici nu am putut citi tot ce scrie. Nepriceput fiind deci în a-l pricepe pe domnia, îmi trece aşa prin minte: oare nu o fi păţit şi domnia sa la fel cu dvs?!

    Pentru mine, postarea la care faceţi referire, este o gaura neagră. Mi-a secat răbdarea şi nu am priceput efortul făcut. Nici măcar nu pricep dacă are o poziţie cu privire la papă.

    Cauza e paradigma. Paradigma ortodoxă (a mea) şi paradigma protestantă (a domnului pastor). La domnul pastor găsesc un mod specific de gândire „protestant” de care sunt depăşit. Eu îl consider plin de influenţe scolastice (ups!!!). Şi nici măcar nu pot citi toate ipotezele. Poate pentru că nu le epuizează pe toate. Poate pentru că nu se potrivesc cu dvs. Poate pentru că vă judecă deşi nu sunteţi sub jurisdicţia domniei sal. etc

    La fel este posibil ca şi paradigma mea să fie uscată şi ramolită pentru domnia sa. Sau poate nu.

    Ca să dau cu piatra către dvs, vă întreb: de ce am pierdut eu 30 de minute azi?

    Dar o las jos şi vă spun că mă bucur foarte mult că v-am reîntâlnit sper eu în aceeaşi formă.
    🙂

    • Nu știu dacă între mine și pastorul Brânzei există o diferență de paradigmă atât de mare. Însă sigur există o diferență de raportare la escatologie, ca să vorbim pompos.

      În orice caz, ceea ce semnalați dumneavoastră este un element de luat în calcul în multe dintre conflictele ce apar mai ales în zona relațiilor interconfesionale.

      Poate că ați pierdut cele 30 de minute ca să ne amintiți că folosim adesea „ochelari” diferiți.

      PS: Mă bucur să vă „aud” iarăși, că nu știam pe unde mai sunteți, iar pe blog nu postați chestiuni personale. ci doar canonul lui Andrei Criteanul. Chiar aș fi curios să mă întâlnesc față în față cu câțiva dintre comentatorii cu care am dialogat de-a lungul vremii și vă includ și pe dumneavoastră în acest grup.

      • Mă flataţi.🙂

        Poate când trec prin Oradea cândva …

        sau poate nu?! Poate interfaţa web ajută mai mult în comunicare? Dacă faţă către faţă o să vă par încrezut şi cu nasul pe sus?

        Ar fi bine dacă ne vom vedea să naştem ceva creştin. Nu ştiu ce. Dar ceva … de comuniune.🙂

        • Dacă creștinismul nostru e autentic, sper că sunt șanse mari ca orice întâlnire să aibă măcar o nuanță creștină. Era să mai întâlnesc pe cineva cu care m-am cunoscut doar pe blog, însă nu s-a întâmplat. În schimb, am avut o discuție foarte plăcută (și a rămas o relație pe care o prețuiesc) cu cineva de pe facebook. Îl recomand cu căldură și spre lectură (irisologie.wordpress.com).

        • Să ne ajute atunci Dumnezeu să ne întâlnim!

  11. […] Alexandra: Greu lucru imi ceri. Nu citesc pe nimeni cu regularitate. Poate Pe Teofil Stanciu, de la drezina.wordpress.com […]

  12. […] „Gaura neagră” din drezină […]


Spune-ți părerea

Categorii

Skepsis

AUDIATUR ET ALTERA PARS

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

