Postat de: Teofil Stanciu | 07/05/2013

Chiar așa odios e deja creștinismul?

theanthrotorian.tumblr.com

theanthrotorian.tumblr.com

S-a întâmplat să călătoresc cu mașina atât în Vinerea Mare cât și în duminica Învierii. Și am prins de fiecare dată câte un buletin de știri la Europa FM. Nu mică mi-a fost mirarea să aflu care erau știrile zilei.

Vineri, marea știre națională era aceea că micii românești au plecat spre Bruxelles să-și capete dreptul la existență, fiindcă pentru producerea lor se utilizează niscai ingrediente neagreate de Europa. Despre sărbătorile în plină desfășurare s-a vorbit numai prin ricoșeu, în măsura în care se lega de mici și de exodul de la oraș către vetre și grătare.

Duminică, la ora 14.00, știrea națională cea mai importantă, în opinia redactorilor de la Europa FM, a fost considerată relansarea programului „Litoralul pentru toți”. În tot radiojurnalul nu s-a menționat nimic legat de Învierea lui Cristos.

Înțeleg prea bine că nici Moartea, nici Învierea lui Isus nu reprezintă știri, dar

faptul că, de bine de rău, sunt sărbătorite cu oarecare fast și destul de multă religiozitate (fie ea și momentană sau superstițioasă) de majoritatea covârșitoare a românilor reprezintă, după părerea mea, o știre.

Îmi mărturisesc nedumerirea în fața acestei opacități totale față de un eveniment fundamental pentru creștinism. Probabil că e vorba despre vreo tendință nouă în mass-media românească. Se poate, la fel de bine, să fi existat vreo emisiune special dedicată acestui subiect. Dar m-a frapat absența totală a evenimentelor pascale din știrile unui post de radio altminteri destul de decent și imparțial.

Repet pentru claritate: nu cred că toată lumea trebuie să creadă în Înviere, nu cred că toți trebuie să devină adepții lui Cristos, dar un post de radio cu acoperire națională, care ignoră un eveniment pe care majoritatea ascultătorilor îl sărbătoresc, nu mai reflectă realitatea onest, ci o răsfrânge ideologic.

Înțeleg că creștinismul este indezirabil, că nu e deloc trendy să iei seama la învățătura perimată și morala desuetă a creștinilor. Dar chiar atât de odios să fi devenit încât nici măcar sărbătorile definitorii pentru identitatea audienței tale nu mai pot fi reflectate jurnalistic?

Evenimentele pascale pot fi abordate sub multiple unghiuri, nu doar strict religioase. Se poate discuta sub raport sociologic, statistic, antropologic, chiar economic. Însă să se discute cumva, nu să se eludeze subiectul jurnalistic de parcă n-ar fi existat.

Bănuiesc că aceasta este noua tendință în materie de jurnalism. Așteptăm cu interes știri de mare interes național construite în jurul marilor sărbători brahmane, inuite, musulmane, sparge http://ro.wikipedia.org/wiki/Limba_sparg%C4%83 sau lapone.


Responses

  1. Vorbeai de un post ”destul de decent și imparțial” și ți-aș da dreptate dar numai la o comparație cu alte posturi românești. Religia și creștinismul au ajuns să fie un fel de jenă pentru anumite medii considerate mai elevate. Probabil pe buna dreptate datorită tonelor de traditii și obiceiuri care sufocă creștinismul deși nu prea au treabă cu credința adevărată.

    Se putea însa aborda cât de cât obiectiv o asemena temă majoră pentru majoritatea ascultătorilor lor însă și Europa FM face parte din categoria ”formatorilor de opinie” și formatorii de opinii sunt coordonați de cineva care are interese majore și cum credința în înviere nu e un interes major al lor, ba dimpotrivă, este explicabilă neabordarea subiectului.

    • Da, sunt convins că cineva nu vrea să se vorbească despre Înviere. Eu nu făceam decât să denunț lipsa de consecvență și pretenția de „obiectivitate”.

      Nu știu cum arată Europa FM pe lângă posturile din străinătate, dar citeam nu demult că rușii cumpărau trusturi de presă occidentale ca să-și lustruiască imaginea. Probabil că acum o fac și chinezii.

  2. ,,Îmi mărturisesc nedumerirea în fața acestei opacități totale față de un eveniment fundamental pentru creștinism.” Asta o spui doar ca sa ne pui si pe noi sa gandim, nu cred ca nu-ti dai seama ce se vrea cu adevarat, crestinismul trebuie anulat,contine multe dar mai ales conduita morala, nu impusa, autoimpusa deranjeaza noua ordine mondiala! Poate Europa FM s-a grabit sau poate nu, o fi facut un fel de ,, evaluare” sa vada pana unde au ajuns si cam cat mai au ,, de lucru”?

    Eu am fost constient de aceasta realitate acum multi ani(sigur am discutat noi de acest aspect), cand toate mijloacele de informare transmiteau stiri si imagini de-a dreptul sufocante despre sarbatorile religioase, emisiuni cu ,, vedete” care aveau ca si continut aceste teme, seminificatia, mesajul, trairea a vreunei sarbatori! Era ,,prea cu mult zahar ” aceasta realitate ca sa fie si una sincera!

    Cand vrei sa anulezi pe cineva, te pliezi pe gandirea lui, pe trairea lui, ii simti pulsul, te pliezi pe ritmicitatea lui vitala si, incet, incet ,i-o reduci pana la a-l paraliza! Nu a-l ucide, trebuie sa ramana in viata pentru a fi folosit ca argument pentru promovarea altcuiva! Martirajul e un lux,derizoriul e arma ideala de promovare a crestinismului…

    • Nedumerirea mea se raportează la principiile jurnaliste invocate de cei din presă. Firește că se observă aversiunea fățișă față de creștinism în tot mai multe locuri.

  3. Hristos a inviat !

    Vedeti, prin anii ’90 situatia statea un pic altfel. Ciudat dar aflat de sarbatori la Balcic am revazut trei zile la rand (pentru a multa oara) filmul lui Zeffirelli ,,Isus din Nazareth”, si m-am gandit cam la ceea ce ati scris dvs. in acest articol. Mi-am amintit cum a fost tratat Pastele la noi in 1990 cand am vazut pentru prima data filmul. Si in 1992 si in 1996, cand TVR-ul la dat a doua si a treia oara. Si m-am gandit cum este perceput evenimentul cel putin in presa) astazi. Sincer, desi imi place creatia regizorului italian, nu m-am putut bucura deplin. Ceva ca o pata de tristete ma urmarea tot timpul. Ce s-a ales de acea ,,frematare” interioara care cuprindea totusi societatea in care traim (ma refer la cea romaneasca) in perioada pascala ?

    Recent am citit pe yahoo un articol legat de dezbaterea pro si contra introducerii orei de religie obligatorie in scoli. Personal sunt pentru varianta optionala. Dar am avut usor-perversa curiozitate de a citi comentarile ,,celor multi” ca sa spun asa, de sub articol. Nu faptul ca uriasa majoritate era impotriva introducerii orei obligatorii m-a frapat. Am fost uimit de argumentele invocate. Care mai de care mai stupide si mai injurioase la adresa bisericii in genere, nu neaparat la adresa B.O.R., gen ,,eu nu-mi dau copilul sa-l indobitoceasca aia”, ,,sa ne mai lase popii aia in pace”, ,,Biserica numai rau a facut” s.a.

    Poate mi-am facut eu o parere eronata despre starea de spirit a unei majoritati a romanilor dar tare mi-e teama ca religia inaintasilor nostri este ,,impinsa” spre a deveni o varianta ca mai multe altele. Ni se spune la tot pasul ca suntem liberi, suntem diversi, avem dreptul la fericire cu totii. In consecinta avem tot felul de grupuri de optiune spirituala si daca e loc si pentru crestini printre acestia atunci se acceptam. Daca nu, cu atat mai bine.

    Imi amintesc ca la un moment dat, cu ocazia unui miting al unei grupari ortodoxe, cineva din grup spunea ca Romania nu-i America adica o ,,adunatura de minoritati”. Mi-a ramas in minte formula. Am crezut ca ,,lumea veche”, Europa intreaga nu numai Romania e scutita de acest simptom. Era un aspect important care deosebea cultura noastra de cea americana care se pare ca ,,da directia” de ceva vreme pe Terra. Dar vad ca si la noi se tinde spre o societate care sa corespunda formulei de mai sus.

    Poate ca traim intr-o ,,dictatura a minoritatilor”. Astazi esti mult mai protejat ca minoritar decat ca majoritar. Deci, ca o ironie, pot spune ca o buna sansa pentru crestinism de a se bucura de toata atentia presei ar fi aceea de a deveni si el o minoritate printre multe altele.

    • Nu cred că creștinismul va mai avea șansa de a deveni minoritate. Cred că nici n-ar trebui să se prevaleze de argumentele invocate de minorități. Spun asta pentru că, la un moment dat, cochetam cu ideea că ar trebui să recurgem la stratagemele „grupurilor de presiune”. Acum mă îndoiesc tot mai tare de asta. Ura față de creștinism a unora nu se va domoli doar pentru că creștinismul a devenit minoritar.

      Plus că, cred eu, creștinii trebuie să-și asume propria istorie cu bunele și cu relele ei, luptând mai ales pentru corecta informare a oamenilor, nu neapărat pentru o „cosmetizare” a episoadelor rușinoase. Mult mai demnă mi se pare viața asumată cu erori, familia care-și iubește „oile negre”, decât o istorie sterilă și liniară.

      • Sunt de acord cu ce spuneti. Mai alesc ca scopul final al unei minoritati (chiar daca nu e marturisit explicit) este acela de a deveni mai devreme sau mai tarziu o majoritate. Crestinismul reprezinta de foarte multa vreme o majoritate. De ce ar relua din nou drumul parcurs deja ?
        Cred si eu ca trebuie sa ne asumam istoria cu bunele si relele ei. Dar in conditiile in care adversarii tai ,,arunca” in tine cu ce au la indemana, e greu uneori sa ai o pozitie echilibrata. Desi asta s-ar recomanda tot timpul.

        Eu am deseori tendita sa vad raul mai mare decat este. Il supradimensionez cumva. Sper sa se fi intamplat la fel si acum.

  4. Ce sens are discutarea in media despre Invierea Domnului daca nu e pusa in adevarata lumina a importantei a acestui fapt? Aspectele sociologice ori economice ale acestei sarbatori mie imi par deprimante…sa aud in fiecare an cati oameni se simt norocosi pentru tot anul ca au reusit sa inconjoare biserica, cati s-au calcat in picioare ca sa ia „lumina”, cati au mancat peste capacitatile stomacului si a ficatului si au ajuns la spital, cati oameni au dat „bairam” si au sfarsit in scandaluri, cati s-au dus la gratare si au lasat munti de pet-uri, ori cati bani au scos din buzunare romanii ca sa petreaca cateva zile de relaxare…E trist ca nu se mentioneaza in media despre Inviere intr-o tara crestina, insa daca se vorbeste doar despre aspecte ca cele de mai sus nu vad folosul…

    • Aici vă corectez. Pe postul „vecin” (la radioul meu), adică pe Radio România, se vorbea fără ocolișuri despre Înviere. La fel și pe Digi 24 (pe care-l suspectam de o atitudine mai anti-creștină). Mai erau și alte posturi. Cred că pe România TV am surprins afirmația unei doamne care spunea că ar fi cazul să ne amintim ce anume sărbătorim și că nu superstițiile și obiceiurile sunt miezul sărbătorii, ci Învierea lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. A spus esențialul, ca în crez!

  5. […] pe blogul lui Teofil Stanciu am ales titlurile Chiar așa odios e deja creștinismul? şi Iertarea – secvențe din filmul „Demascarea”, despre „fenomenul […]


Spune-ți părerea

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

