Vladimir Ghika – martir al Bisericii

cotidianul.ro
cotidianul.ro

Sfântul Părinte Papa Francisc a semnat decretul prin care preotul român de confesiune catolică Vladimir Ghika (1873-1954) este declarat martir pentru credinţă. El va fi ridicat la cinstea altarelor şi va fi înscris în rândul fericiţilor şi sfinţilor Bisericii Catolice. Monseniorul Vladimir Ghika şi-a dat viaţa ca martir pentru credinţă în închisorile comuniste.

Înalt Prea Sfinţia sa Ioan Robu, Arhiepiscop mitropolit de Bucureşti, a declarat că acest gest al Papei Francisc este un dar deosebit pentru întreaga Biserică Catolică din România. Încă din 1991, ÎPS Ioan Robu a adresat Sfântului Scaun cererea pentru începerea Procesului în Cauza de beatificare şi canonizare a monseniorului. Existau deja dovezi şi multe mărturii despre viaţa de credinţă a monseniorului şi moartea lui martirică. „Vladimir Ghika devine astfel primul martir al Bisericii locale care va fi declarat fericit de către Vatican”, a explicat Pr. Francisc Ungureanu, postulatorul cauzei de beatificare şi canonizare a monseniorului.

Citiți restul articolului aici.

4 gânduri despre “Vladimir Ghika – martir al Bisericii

  1. Verticalitatea unui om doar jertfa o poate masura! Ma bucur de decizia papei, ma asteptam sa se-ntample! Poate stii, poate nu stii, in cercurile inalte de la Vatican foarte mare respect are Biserica Greco-catolica din Romania,pentru acei multi care si-au dat viata in inchisorile comuniste, in frunte cu cei 7 episcopi(din 12, cati au fost intemnitati, in prima faza cei 6 care erau episcopi de drept, apoi si ceilalti 6 care au fost facuti episcopi in clandestinitate).Si ce cred eu, in Biserica Greaco-catolica sta ascunsa taina unirii celor doua biserici surori). Am intrat in aproape toate bisericile ortodoxe din Oradea, ritul si pictura se diferentiaza net de ceea ce s-ar chema rit pur ortodox, e un fel de sincretism, un fel de amestec intre cele doua influente, romana si bizantina, basca si traditia locala, un fel de cautare a identitatii! Cand a venit frate-meu de la Roma, fara nicio explicatie l-am dus la slujba din bisrica pe care o frecventez, nu i-a venit sa creada cat de catolica este biserica ortodoxa mai ales, si aici am zambit amandoi, nici macar crucea de deasupra altarului nu era ortodoxa! Daca preotul n-a stiut si-a pus crucea ca semn al nestiintei si-a ignorantei, n-are importanta, gestul oricum e un pas inainte dar daca a facut-o cu buna stiinta, jos palaria!
    Episcopul greco-catolic Iuliu Hossu zicea: ,, Atunci isi va inceta existenta Biserica Greco-catolica cand se vor uni cele doua Biserici”.

    • Poate n-ar fi de neglijat și promptitudinea cu care a fost luată această decizie de către actualul papă. Vorbeam cu Cosmin, iar ulterior s-a confirmat, Francisc e un bun cunoscător al catolicismului de rit bizantin. Probabil că e un semn de apreciere, un semnal de bun augur adresat tuturor comunităților de acest soi din BRC.

      • E constient presfintia sa( defect de exprimare ortodox,ce sa-i faci, asa consider eu ca-mi arat respectul fata de acest om),ca invatatura catolica nu-i intreaga, fara ortodoxie nu-i completa,si mediile ortodoxe constientizeaza aceasta realitate dureroasa, Teologia Crucii nu poate fi separata de Teologia Invierii si nici invers, Mistica Ortodoxa e incompleta fara Patimile lui Hristos, stii bine asta( nu ma lansez in explicatii, cine vrea sa inteleaga, sa citeasca). De-aici, in Biserica Ortodoxa, deviatiile misticii catre misticism,a fost vaduvita invatatura de Concretul Absolut! Dogma crestina este armonia invataturii celor doua gandiri, Apuseana si Rasariteana iar de la Ioan-Paul al II lea, s-a simtit o costientizare in acest sens! Am stat ca pe ace pana s-a decis cine va fi Papa, l-am sunat pe frate-meu sa-mi dea detalii, aproape ca am plans la telefon cand mi-am dat seama ca se pepetueaza aceeasi gandire, a unitatii! Si, cum zicea si Cosmin, a fost mana Divina, nimeni nu se astepta sa iasa, postul de televiziune Rai Uno avea pregatite 15 filme cu biografiile viitorilor potentiali papi si , au fost luati ca din oala, nu se asteptau sa iasa actualul Francisc! Nu e o minune?

Spune-ți părerea

