Sper că nu suntem egali

 bigtreesmalltree1

Că ar trebui să fim egali în fața legii e deja o cerință de la care aproape că am abdicat. Nici măcar cei din țările așa-zis civilizate nu mai sunt foarte siguri de acest principiu democratic. Legea e făcută cu destule cotloane în care, când ai la dispoziție o armată de avocați, poți să te rătăcești frumos și să scapi basma curată sau măcar cu daune minime.

Dar se spune că am fi egali și înaintea lui Dumnezeu. Nu știu exact ce înseamnă asta. Dacă se referă la șansele la mântuire, atunci deja este încălcat acest principiu de existența a miliarde de oameni care n-au avut acces direct la calea creștină de mântuire.

Dacă se referă la judecată, iarăși nu prea înțeleg cum s-ar aplica și ce ar putea însemna egalitatea. Dacă se referă la înzestrările fizice sau sufletești, din nou, realitatea se impune cu toate inegalitățile și malformațiile ei zilnice.

Dacă se vrea a se spune că nu contează dacă ești enoriaș de rând sau mare papă, din nou avem o problemă. Căci conducătorilor li se făgăduiește o judecată mai aspră.

Oricum aș vrea să aplic principiul egalității în chestiuni de mântuire a sufletului sau în organizare bisericească, găsesc că în orizontul spiritual nu există posibilitatea să găsim un numitor comun viabil.

Pornim cu o moștenire genetică distinctă fiecare. Această moștenire este afectată de istoricul familial al fiecăruia dintre părinți. Tot ce mănâncă mama poate influența fătul. Așa că ajungem pe lume cu un bagaj de condiționări foarte specifice.

Educația fiecăruia este condiționată de factori multipli: de la gradul de școlarizare al părinților la culoarea tenului, de la damblale bunicilor la mediul social, de la accidentele din copilărie la relația cu dascălii etc.

Sunt multe alte coordonate pe care am putea analiza „la ochi” diferențele dintre noi. Mi se pare mai mult decât evident că, sub niciun aspect, nu suntem egali și nici nu e cazul să fim egali.

Mai mult, în ordinea spirituală a lucrurilor, sper tare mult să nu fim socotiți egali. Căci, după ce îmi lepăd cu trudă orgoliul de evanghelic și textele știute pe dinafară, cum aș putea avea tupeul să mă măsor cu martirii, cu cei care și-au împărțit averea la săraci, cu cei care și-au riscat viața pentru ciumați sau au luptat pentru a salva oameni de la moarte?

Când mă preocup să adun bani pentru mine și ai mei, când îmi îngrijesc sănătatea pe cât pot, când îmi dau silința să-mi îmbunătățesc CV-ul, cum aș putea să mă măsor cu o Marie d’Oignes, cu un Jeremiah Evarts, cu un Frank Laubach, cu un Jean Maria Vianey?

Se vede de la o poștă că mulți nu avem niciun interes să fim tratați în mod egal la judecata de apoi. Fiindcă standardele creștine nu le-am stabilit noi, iar ștacheta e așezată atât de sus, încât salturile noastre ar părea ridicole și inutile.

Departe de a ne fi favorabilă, o eventuală „egalitate”, ne-ar putea arunca în mrejele deznădejdii. Numai dacă ne comparăm cu alții, din zilele noastre, care se pretind creștini (însă faptele par să-i contrazică), avem tupeul să vorbim de egalități, fiindcă ne încearcă senzația că le suntem superiori.

Lărgind însă orizontul către dimensiunile sale adevărate, băgăm de seamă că am avea nevoie de tratament preferențial. Parcă o „discriminare pozitivă” ne-ar conferi niște șanse în plus.

E drept că doctrina harului rezolvă în bună măsură ecuația mântuirii. Dar nu într-asemenea măsură încât să ne lovească indiferența față de „performanțele” altora sau, mai rău, să ne înfășoare vălul parșiv al orgoliului (care ne șoptește că, vezi bine, nu contează la urma urmei nimic din ceea ce faci).

Anunțuri

23 de gânduri despre “Sper că nu suntem egali

  1. Foarte dureros ceea ce ai scris mai sus, dureros de adevarat! Nu stiu daca merita sa deschizi ochii oamenilor, in prezentul pe care-l traim nici macar nu ti se mai da posibilitatea de-a fi martirizat, e un lux pe care nu si-l mai permit, ar fi prea periculos, bascalia si derizoriu sunt armele cele mai de temut si cele mai eficiente de care se folosesc cei care ne conduc. Crezi ca intamplator s-a dat liber la a face oricine o facultate? Intelectualitatea este stransa in chingile mediocritatii, orice ar spune oricine este luat in zeflemea! De ce? Pentru ca oricine poate sa faca un doctorat! Cat despre ceea ce ai spus mai sus, iti trebuie un curaj nebun sa accepti, parca e mai convenabil sa ne raportam la propriile noastre conceptii despre Dumnezeu, e mult mai usor, mult mai confortabil. Sa mori pentru o idee, sa-ti dai viata pentru un crez……….., ce prostie…., sa vorbesti despre Dumnezeu, sa fii prezent la biserica, chiar sa dai a zecea parte din venit, sa faci misiuni evanghelice, sa cercetezi bolnavi dar si aceea sa prezinte garantia mantuirii prin botez……, parca mai merge, e o garantie buna pentru mantuirea sufletului, putem sta linistiti, ne conformam standardelor…!?

    • E interesant că, deși eu vorbeam despre egalitate, tu ai ajuns la standarde. Și cred că e corect că ai ajuns acolo. Tu răstorni puțin perspectiva și zici, din câte înțeleg eu, cam așa: dacă tot o să primim aceeași răsplată, atunci ce rost are să ne batem capul și să ne ostenim? De ce ne-am speti precum misionarii sau martirii, că tot cu aceeași recompensă ne alegem cu toții?

      Cred că e bună și observația că teama de ridicol diminuează elanul unor dovezi de credincioșie, de creștinism viu și aplicat.

      Într-un anumit sens, fiecare om își are viața și crucea lui. Dar indiferența și aroganța parcă nu se potrivesc în portofoliul unui creștin declarat.

      • A fost din totdeauna asa, iti aduci aminte de perioada de inceput a Bisericii, unii au primit martirajul altii au apostaziat, cel putin nu s-au considerat egali unii cu altii, a fost o proba de foc care nu le-a permis sa se simta egali unii cu altii, de-aceea am subliniat mai sus imposibilitatea probei martirajului. Atunci si-a revizuit Biserica si conceptia in ceea ce priveste botezul crestin, trebuia gasita o cale de-ai integra si pe cei care s-au dezis cu toate ca erau botezati.

    • Mai sunt inca martiri. Am scris pe parnassienne passagere despre un grup de calugari francezi care au fost ucisi in Algeria in 1995. Aveau optinuea sa se intoarca in Franta dar au considerat ca e important sa ramina.

      Cred ca mai trist este ca, crestinul de astazai din lumea alba se gindeste mai degraba la ce poate obtine de la Chretinism decit la ce poate sa daruie.

  2. Egalitatea, într-o părere personală, teologică: este răsplata primită de la Hristos. Un dinar pentru munca în vie.

    Să vă ajute Dumnezeu să primiţi un dinar aşa cum au primit şi sfinţii.

    • Există o nuanță importantă aici. În pildă se vorbește despre generozitatea lui Dumnezeu. Eu mă refer la felul în care percepem noi, din astalaltă parte, aceste lucruri. A considera că „merităm” o răsplată egală sau că ar trebui să fim egali mi se pare o formă de aroganță spirituală. Faptul că Dumnezeu se îndură să ne răsplătească și pe noi, cei din ceasul al 11-lea, e dovada harului divin nemărginit. Dacă e să limităm pilda numai la zilele noastre, adesea ne regăsim mai degrabă în ipostaza celor care contestă răsplata acordată lucrătorilor care au venit pe urmă.

      Putem să invocăm însă și pilda talanților, din care vedem că nu suntem egali.

      • Doream să spun că egalitatea este la Dumnezeu. Noi trebuie să trage cât putem, de la ora angajării spirituale până la sfârşit. Şi fără cârteală (căci suntem slugi netrebnice).

        Este totuşi egalitate între tâlharul mântuit de pe cruce şi un martir jupuit de viu? Se pare că da.

        Cât despre lenea din timpul culesului la vie, ea o să fie ca şi cu fecioarele care nu aveau ulei în candelă.

        Aşa că perspectiva dvs este a celor care culeg şi îşi văd de culesul şi răsplata altora. Să nu judecăm mântuirea unora şi altora. Ce dacă e enoriaş şi ce dacă e papă? Amândoi lucrează şi amândoi pot primi tot un dinar.

        Închei, spunând că eu sper că suntem egali ca fraţi către moştenirea Împărăţiei. Şi că sper să ne luăm Dinarul.

        (Evident nu suntem egali în cale)

  3. Egalitatea este doctrina benzii rulante, este ideologia consumistă: toată lumea să fie la fel pentru ca toți să poată consuma aceleaşi produse produse cam de aceleaşi corporaţii.

    Egalitatea este ștergerea individualității adevărate, individualitatea dată de cel care a cret stelele cu străluciri diferite.

    Egalitatea creștină este ai milă de mine, căci întâiul păcătos sunt eu.

  4. Cred că Dumnezeu judecă fiecare om în contextul în care el a trăit. În acest sens, cred că avem oportunități egale de a fi mântuiți.

    Cred că singurul sens în care suntem cu adevărat egali e că Dumnezeu ne vrea pe toți lângă El la fel de mult. Deși aș putea greși chiar și aici.

    În rest, orice tip de gândire care nu promovează umilința e greșit, în opinia mea. Gândirea egalitară poate fi benefică – nu e fratele meu mai prejos ca mine, deci să nu-l judec – sau nocivă – nu e Pavel mai tare ca mine, eu de ce n-aș fi apostol?

    Echilibru, Teofile. Știi cum zic?

  5. Cel mai tragic e sa nu fii egal nici macar cu tine insuti.

    Daca se admite inegalitatea de ce e mai greu de admis diferenta. Btw opusul diferentei o fi in-diferenta? 🙂

  6. Cind Domnul Cristos este primit prin credinta de un om pacatos,
    acest om, cu ajutorul Domnului merge spre aceasta stare inalta de egalitate,
    cu ceilalti credinciosi, in masura in care primeste chemarea de a lucra in via Domnului. cind a inteles chemarea Lui Isus,va fi preocupat sai implinesca
    misiunea data.
    In acesta singura stare se poate vorbi de egalitate, pentru ca El cheama
    in lucrare, El fiin desavirsit.
    Dumnezeu sa va binecuvinteze – Traian

    • Da, există o anumită egalitate. La asta n-am nimic de obiectat. Doar la aia când ne punem pe lângă cei mari și, fiindcă nu avem ce face, încercăm să-i facem mici, ca să se potrivească lângă noi. Dacă nu înalță Dumnezeu până acolo, e treaba Lui, a noastră rămăsese smerenia.

Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s