Postat de: Teofil Stanciu | 08/02/2013

Pentru cine o mai fi școala primară?

Tot mai frecvent în ultimii ani mi-au ajuns la urechi sau dinaintea ochilor fel de fel de „exerciții” pentru clasele primare. Niște lucruri de mirare și peste măsură de progresiste. Am impresia că genunchiul broaștei, despre care vorbea Creangă, e acum foarte sus, că-ți trebuie prăjină să sari ca să ajungi la el.

Mă veți scuza dacă-ți observa cum că sunt de modă veche în cugetările pe care vi le supun atenției. Dar impresia mea era, până nu demult, că învățământul este astfel conceput încât un copil de inteligență medie să fie capabil să asimileze de unul singur cea mai mare parte a cunoștințelor, mai ales în clasele primare. Bineînțeles, dacă depune un efort în această privință.

Văzând însă exercițiile de mirare pe care le-am pomenit anterior, încep să am dubii. Și încep să cred că, de fapt, acest învățământ – din ce în ce mai „incluziv” potrivit teoriilor ce afumă capetele universitarilor care-l proiectează – este, în esență, o formă de evoluționism pedagogic.

Însă, spre deosebire de evoluționismul biologic, acest nou evoluționism nu are ca obiect indivizi, ci familii. Așa că, prin școală trece cu brio cea mai adaptată dintre familii. Căci e practic imposibil ca un copil din clasele primare să-și facă temele fără ajutorul părinților.

Teoria mi se confirmă și după ce copilul înaintează în învățătură. Căci cu cât e mai înstărită o familie, cu atâta are mai mari șanse să acorde o educație potrivită copiilor. Sau măcar părinții să fie profesori cu relații în sistem.

Pe vremea mea – v-am avertizat că voi cădea în nostalgii de modă veche – îmi amintesc că am avut o temă pe care n-am putut-o rezolva singur, nici cu ajutorul părinților, nici cu cel al vecinilor la care am apelat. Hai să mai fi fost încă vreuna tot așa – pe care am refulat-o și s-a șters din memorie. Hai să fi fost 10 în toți cei patru ani, dar n-au fost, ci sunt eu foarte indulgent.

Acum însă, aproape săptămânal aud câte o aberație de la cei pe care-i cunosc. De pildă, în clasa I se fac ecuații deja! Să căpiezi nu alta.

În clasa a II-a, se predă mai întâi formula abstractă, abia pe urmă se lucrează cu exemple concrete. Iar copilul învață o poezie te tipul a-b=c și habar nu are de ce trebuie să țină minte chestile alea de la citire, pentru că pe urmă oricum trebuie să folosească numere ca să calculeze.

Am mai aflat, de pildă, că bătrânul paralelipiped se cheamă actualmente cuboid. Bine măcar că au simplificat termenul, dacă nu altceva…

Într-un material special pentru clasa I am găsit o problemă din care nu se înțelegea nimic. Enunțul cerea să stabilești niște legături între figuri de diverse forme, dar figurile aveau toate aceeași formă, nedeosebindu-se prin nimic unele de altele. Bașca, din pagina copiată la xerox mai și lipsea o bucată, pentru ca să fie deplină confuzia.

Mi se face tot mai clar, în mintea mea demodată, că pentru ca un copil să termine ciclul primar cu niște cunoștințe acumulate la un nivel care să-i permită să clădească pe o temelie solidă, are nevoie de niște părinți beton. Care, pe lângă faptul că trebuie să aibă mereu timp să verifice temele, trebuie să mai și știe matematică, să fie aproape experți în limba română (lexic și gramatică) și, colac peste pupăză, să fie capabili să explice chiar mai bine decât învățătorul cele mai dificile chestiuni de gramatică, aritmetică și logică.

Îmi amintesc că în clasele primare nici nu îmi trecea prin minte că părinții m-ar putea ajuta să-mi fac temele. Se mai întâmpla, dar erau excepții. Acum aud de la tot mai mulți părinți că musai să își ajute copiii la teme.

Situația e cu totul ingrată pentru că, în calitate de părinte, nu poți să-ți reprimi reacția de stupefacție sau revoltă în fața unor stupidități cu pretenții de conținuturi școlare utile, dar nu poți nici să discreditezi sistematic învățătorul și să-i subminezi autoritatea. Iar dacă o faci, gestul va avea efect de bumerang, va reveni în clasele mai mari, va reveni pentru a submina orice tip de autoritate, inclusiv pe cea parentală.


Responses

  1. mi s-a cerut sa ajut o fetita de clasa a II-a sau a III-a la matematica. In primul moment am ramas inteerzisa, stiind ca tatal fetitei e inginer. Cand am vazut probelemele pe care trebuia sa le rezolve, mi-a pierit zambetul. Nu le puteam rezolva fara ecuatii de gradul I, pe care le-am invatat in a V-a. Acum ma gandesc cu ceva emotii ca de la anul nepotelul meu incepe scoala… Oare cat a „progresat” programa scolara de cand am dat eu ore de mate?

  2. […] Pentru cine o mai fi școala primară? […]


Spune-ți părerea

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

