Postat de: Teofil Stanciu | 06/12/2012

Da’ cu Moșu’ ce-ați avut?

Imagine preluată de pe FB

Imagine preluată de pe FB

Mă minunez cum ia Moșul scatoalce peste ceafă și picioare-n dos. De parcă ar exista. Și când colo, o știm toți cei capabili să citim și să share-uim pe facebook, el e ficțiune. Ce să-i faci unei ficțiuni să dispară? Să-i aplici contestații, să-i vorbești în mod direct? Cu siguranță e nevoie de un alt tratament decât această vehemență gratuită.

Problema nu e Moș Crăciun. El e doar simptomul. După cum problema israeliților, dacă e să dăm exemple mai explicite, nu erau idolii, ci închinarea dinaintea lor. Așadar, predispoziția pentru Moș, dacă o pot numi astfel, e mai degrabă o problemă.

Și nici măcar asta. Căci poți foarte bine să folosești Moșul (și pe cel Crăciun și pe cel Nicolae) fără să i te închini. Am mai scris și anul trecut pe vremea asta că nu împărtășesc purismul și radicalismului (dacă vreți, citiți aici) care se înverșunează să se ia la trântă cu Moș Crăciun.

Moș Crăciun poate fi analizat pentru a se pune un diagnostic. De ce a apărut? Ce nevoie împlinea la momentul „nașterii” sale? De ce continuă să fie un personaj de succes? Cine are interesul să-l țină în activitate? De ce are priză la copii? Sunt multe întrebări legimite ce pot intra în anamneza acestui caz. I se pot reconstitui și antecedentele heredo-colaterale.

Dar trebuie să admit că mi se pare insuficient și chiar ridicol să-l tratăm ca pe o persoană. Sau să lăsăm (ba chiar să o construim) impresia că sărbătoarea Crăciunului ar fi deturnată de la sensul ei autentic de către un personaj inventat. Din câte știu, barza nu reușește să influențeze creșterea sau descreșterea sporului natural.

Dacă e să fim foarte riguroși (sau rigoriști), e cu totul insuficient să ne descotorosim de Moș Crăciun. Trebuie să eliminăm însăși sărbătoarea Crăciunului deoarece este rezultatul unor tradiții omenești. Nicăieri în Biblie nu se poruncește să fie sărbătorită, iar data de 25 Decembrie este arbitrară în raport cu informațiile pe care le avem despre nașterea lui Isus, fiind suprapusă peste sărbători păgâne.

Bănuiesc că avem probleme mai grave cu acest praznic decât prezența sau absența lui Moș Crăciun din sărbătoarea Nașterii. Cine știe ce sărbătorește nu se împiedică de un amănunt, nu se lasă distras și deturnat. Pentru cei interesați doar de ficțiuni, contestarea Moșului în această manieră e oricum neconvingătoare.

Însuși faptul că se reacționează într-un registru derizoriu și cu totul neconcludent poate fi un motiv de îngrijorare. Aș vrea să aud și alte argumente decât ăla cu „să nu spunem minciuni copiilor”. Nu de alta, dar formulat într-un mediu în care autoamăgirea a făcut carieră și școală, argumentul ține de sfera umorului involuntar.

Și teologic, și uman e oarecum bizar să acorzi atenție și putere prezumtivă unui personaj fictiv despre care știi că e mort. Dacă se presupune că în spatele acestui construct ficțional se ascund alte puteri și alte interese, atunci s-o spunem verde în față. Să înțeleagă fiecare om de bună-credință la ce se poate aștepta.

Unde mai pui că o seamă de creștini ce luptă vârtos cu moșul se închină fără rezerve altor zei ai lunii (consumerismul, vanitatea, invidia, concurența, trufia etc). Nu știați că p-alocuri – nu pe la noi, desigur –, de Crăciun, e o adevărată paradă a modei feminine în biserică? Sau că nu puțini părinți se luptă ca copiii lor să aibă cele mai bengoase cadouri din tot neamul și dintre toți prieteni de familie? N-ați văzut oameni care se închină la propria persoană tot anul și cu atât mai abitir în sărbători? Dacă voi n-ați auzit de așa ceva înseamnă că sunt eu cârcotaș și aștept să fiu muștruluit.

Propun să-l lăsăm pe Moș Crăciun în pace (doar nu ne hrănim cu iluzia că, dacă scăpăm de moși, vom redescoperi spiritualitatea autentică?), că nu el ne ia bucuria, nici înțelepciunea. Nu el ne fură esența sărbătorii. Noi i-o dăm de bună voie. Moșul e un pretext la fel de bun ca oricare altul. Dacă nu l-am avea pe Moș Crăciun, am inventa altceva. Măcar ăstuia îi cunoaștem binișor profilul. Vine altul și trebuie s-o luăm de la capăt.

PS: Ar merita comentată și imaginea pe care am folosit-o, în care Isus e în cotețul din fundul grădinii. La nivel de sugestie și compoziție grafică, nu văd vreo diferență de statut între Moșul alungat și Isus, în numele căruia se face epurarea.


Responses

  1. as adauga la al doilea paragraf nu numai inchinarea per se la idoli, ci si transpunerea in practica a legii idolului. in speta, acum ar fi inchinarea la materialism care acum este universala (catolica).

  2. io`s deàcord cu tot ce ai zis. si la craciunul trecut (cand eram si mai ‘puritan’) tiàm citit postarea si ti-am inteles pctu de vedere.:) anu asta`s si eu mai moderat, dar am dat share la poza la care faci referire. dece? pt ca era postata de proconsul, si imi placea ideea asta mai mult…”shared a link from proconsul”.

    • Poza, cum ziceam, se invalidează de la sine. Dar, uite, există o campanie pe care nu știu cine a inițiat-o și care mi s-a părut chiar consistentă pe alocuri. Se atrăgea atenția în mai multe feluri că sărbătoarea Crăciunului e mai bogată decât se crede, că alta e miza, că miezul există, numai trebuie observat. Și cred că nu e rău că s-a făcut asta.

  3. i realised that, cand toata lumea de craciun si de paste, „fii mai bun”, doneaza, cadorui, fapte bune, lumina, etc…multi chiar cauta o anumita spiritualitate, in toata rutina. that could be exploited.. desi, trendu`l vad catre: „e craciun, have fun.”

    • Din „have fun” se desprinde imediat că „fun is boring” sau că „fun is not enough”, care trimite omul, cum ziceai, către ceva mai mult. Dacă acest soi de „fun” ar fi suficient, nu s-ar înregistra mai multe tentative de sinucidere în preajma sărbătorilor. Dar așa, omul își simte mai acut condiția și nu se poate amăgi la nesfârșit.

  4. agree, again.:) cele mai multe sinucideri sunt imed.dupa sarbatori..too much fun.
    but pt categoria asta, chiar e potrivit sloganul…greu e sa ii faci sa il constientizeze personal…sa atingi coarda lor.

  5. Poate e mai veche explicaţia, poate o repet.

    Santa Claus vine de la Santa Nicolaus. Adica Sfântu Nicolae. Cel milos, care ajută oameni sărmani. Noi românii îl sărbătorim de două ori. Aşa cum şi Sfântul Valentin este serbat de valetini şi în februarie pe nu ştiu cât dar şi pe 30 iulie.

    Dacă nu aveţi sfinţi, Moş Crăciun este un fel de Valentine s Day pentru ortodocşi.

  6. […] sărbătoarea Crăciunului. Ţi-aş recomanda, în acest sens, un articol scris de Teofil Stanciu: https://drezina.wordpress.com/2012/12/06/da-cu-mosu-ce-ati-avut/ (de aici, orice alt comentariu al Alexandrei din discuţia originală nu s-ar potrivi în acest […]


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: