Postat de: Teofil Stanciu | 21/05/2012

Sfaturi pentru părinți (3) – Povești de adormit copiii

uncyclopedia.wikia.com

Era de așteptat ca nici poveștile să nu rămână necontestate și nechestionate. Așa se face că, într-un demers ironic ce sancționează această pornire deconstructivă, autorul James Finn Garner a scris o carte cu Povești corecte politic de adormit copiii. Inițial am crezut că e vorba despre un volum scris la modul serios, dar bine că n-a fost așa.

Totuși, direcția există. Știu despre existența volumului de povești întitulat König und König (în traducere liberă: Prințișorul și prințișorul) menit să-i deprindă pe copii cu un noi tip de „familie”, cea homosexuală. Așadar, miza poveștilor este cu adevărat importantă. Iar ceea ce se seamănă în copil în primii ani știm cu toții că lasă urme adânci.

Așadar, probabil că de aici vine îngrijorarea unor părinți care consideră că poveștile tradiționale sunt prea „violente”. La fel sunt considerate și multe dintre denesele animate la care noi privim cu multă nostalgie.

Firește că există o discrepanță revoltătoare între preocuparea unor militanți față violența din desene animate și indiferența acelorași față de violența și sexualizarea programelor de televiziune în general. Însă asta e altă poveste. Nasoală și sinistră…

Să ne întoarcem la ideea că poveștile copilăriei noastre și a multor altor generații, precum și mai recentele desene animate (Popeye, Tom și Jerry, toată colecția Looney Tunes) sunt mult prea violente pentru copiii noștri.

Am auzit nu demult o discuție la radio în care se spunea că basmele tradiționale, în ciuda faptului că sunt cu omoruri și măceluri, trebuie cunoscute de către copii, nu de alta, dar într-un astfel de basm binele învinge întotdeauna și, pe de altă parte, copilul ia notă de prezența răului în lume și de victoria finală a binelului.

Această perspectivă curată, unde, dincolo de criza de moment și de încercarea poate chiar cauzatoare de moarte, binele stăpânește în mod absolut, instituie un fel de matrice ontologică ce îl călăuzește pe viitorul adult de-a lungul întregii vieți. Altminteri, zicea omul care vorbea, există un risc semnificativ ca, în momentul în care copilul va da ochii cu realitatea, să aibă parte de nevroze.

Nu știu dacă e adevărat sau ba. Observ numai că Biblia nu este o carte tocmai lipsită de episoade violente. Ba din contră, le conține și le descrie (fără să intre în detalii) suficient de explicit.

Înțeleg, de altă parte, și preocuparea de a nu traumatiza copilul cu tot felul de imagini sau relatări violente. Există o întreagă industrie de produs material violent adresat copiilor. Nu cred că e sănătos ce se întâmplă în această zonă.

Totuși, ce-i de făcut. Mi-aduc aminte că Al Pacino face o distincție între filmele care conțin violență gratuită și filmele în care momentele violente se înscriu într-o semnificație mai amplă, unde fac parte dintr-un mesaj mai înalt decât gestul violent în sine.

C.S. Lewis insistă pe necesitatea de a hrăni imaginația copiilor cu vechile basme. Cronicile din Narnia cuprind destule episoade cu conținut explicit de violență.

Mai mult, toate generațiile de până acum au „beneficiat” de o educație care a făcut uz în chip semnificativ de poveștile sângeroase din bătrâni. Ba chiar au fost destui copii care au asistat pe viu la ororile războaielor. Sau au resimțit în mod direct consecințele lor. Cu toate acestea, mie unul (e o perspectivă subiectivă) nu ei mi se par cei mai dezumanizați dintre contemporanii noștri. Nici cei mai dezorientați etic.

Întrebarea de azi ar suna cam așa: considerați că putem vorbi despre o violență bună și una rea? Ce criterii folosiți când discerneți între ce are voie și ce n-are voie copilul să vadă? Săriți peste fragmentele din basme în care se spune cum Făt-Frumos îl ucide pe zmeu? Evitați să relatați episoade precum David și Goliat?

Întrebare suplimentară: considerați că în contextul actual, ar fi de dorit diminuarea cantității de „violență” din basmele tradiționale și desenele animate care ne-au înveselit nouă copilăria?


Responses

  1. Daca violenta este pur defensiva,atunci eu unul nu am nimic impotriva.Daca e ofensiva,atunci clar,trebuie interzisa.Ori cum in basme,de regula violenta era in scop defensiv(impotriva zmeilor, balaurilor,hotilor,banditilor)nu vad nici o problema.

    • E un criteriu. O să meditez să văd dacă se poate aplica la mai multe situații.

  2. Si mie mi se pare ca generatiile trecute nu sunt mai dezumanizate decat cele actuale. De fapt ,,cantitatea” de dezumanizare ar putea fi cam aceeasi. Se inlatura problema intr-o parte pentru a fi ,,ridicata”, voit sau nu, in alta. Cred ca este si multa ipocrizie in toata ,,afacerea” asta. Uitati … imi vine in minte un exemplu: Consiliul National al Audio-vizualului (sper ca am scris bine), dupa standardele occidentale, poate cu mici variatii, sanctioneaza posturile de televiziune care difuzeaza material prea violent sau considerat obscen (de cele mai multe ori doar sensibil obscen) sub o anumita ora din noapte pentru ai feri pe micii nostri mostenitori. Dar circuland cu autobuzul vedem zilnic pe bunica rasfoind de zor Libertatea sau Click cu copilul de varsta prescolara alaturi, in vazul tuturor. Dv. imi pareti a fi trecut de treizeci de ani, deci ati ,,muscat” ceva din perioada ceausista sau cea imediat post-decembrista. Va imaginati ce s-ar fi intamplat aca o bunica prin 1990, intr-un mijloc de transport in comun ar fi rasfoit lejer o publicatie precum Libertatea asa cum apare ea astazi ? Probabil ca ar fi fost azvarlita pur si simplu afara din masina. In suturi. Am dat exemplul ziareor Click si Libertatea penru ca ele imi par destul de ,,decoltate” pentru a fi la fel de daunatoare micilor privitori intocmai cum sunt posturile TV atunci cand le sanctioneaza institutia amintita mai sus. Deci … despre ce vorbim ? Acoperim in zona televiziunii, prin pixelizari si piuituri, manifestari pe care le lasam ,,sa zburde in voie” in presa scrisa. Sa nu mi se spuna ca nu este acelasi lucru atata timp cat ziarele cu pricina sunt comercializate in locuri publice, in vazul tuturor si citite cu nonsalanta asemenea. Nu spun ca ziare precum Libertatea sau Click ar trebui interzise dar nu putem opera cu doua unitati de masura.

    • Țineți minte că la un moment dat s-a discutat despre împachetarea ziarelor cu conținut mai deocheat în pungi opace. Și despre interzicerea difuzării lor în apropierea școlilor. Nu prea s-a ales nimic de asta.

      Totuși, acum e ceva mai bine decât în anii ’90 la sfârșit, când peste tot erau ziare cu nuduri la vedere. Probabil că s-a mutat consumul pe internet.

      Dar, în esență, cred că lucrurile s-au deteriorat în ansamblu. Tocmai pentru că lumea s-a cam „bătucit” și încasează cu mult mai multă seninătate doze din ce în ce mai mari de vulgaritate și violență. Important e să se crescă treptat porția, ca să nu se autosesizeze organismul social și mai ales acea parte a lui care funcționează ca anticorpi.

      • Am dat exemplul publicatilor Libertatea si Click avand in vedere nu doar continutul lor ci si faptul ca sunt in fruntea preferintelor majoritatii publicului. Eu de cate ori imi arunc privirea (vad de altfel fara sa vreau) la ce citesc oamenii in masina imi sar in ochi aproape numai aceste doua ziare. Etrem de rar vad si altceva in materie de presa. Sunt de acord cu dv., lumea s-a ,,batucit” dar va intreb: nu cumva aceasta ,,batuceala” este cautata ? Nu cumva exista o politica mi subtila care transcede simplul interes financiar ? Nu sunt din start adeptul ideii ca tot ce se intampla in jurul nostru este rodul diverselor conspiratii dar poate in acest caz n-ar fi total deplasat sa luam in calcul asta.

        Poate ca vechile povesti deranjeaza pe unii in viziunea carora popularitatea acestora trebuie neaparat subminata. Nu de alta dar violenta din aceste povesti a devenit prea ,,siropoasa” pentru o societate ,,batucita” cum spuneati. Vrem ceva mult mai explicit, mai senzational, mai ,,cool”. Nu ne mai interesaza sensul mai adanc al lucrurilor ci doar excitarea simturilor.

        Ne-am saturat de bere si am trecut la vin. Am terminat cu vinul si am inceput cu palinca. Acum a sosit vremea spirtului. Dupa spirt ce va urma ?

  3. Si eu m-am gandit oare de ce violenta din Tom si Jerry nu mi se pare rea. Un posibil raspuns ar fi ca nu este o violenta „evil”, ci una de divertisment in special, si cumva cadrul in care o vezi nu iti strica matricea sufletului (respectiv nu da ghes semintei adamice). Insa mizeriile de pe MVC in care tinerii sunt cu nasul pe sus fata de parinti si e la moda sa te ratoiesti la autoritate si eventual sa o infrunti le consider ultra-toxice. E de atlfel si un criteriu de pedeapsa pentru copii mei (deocamdata doar fetita mai mare e pasibila🙂 – razvratirea, infruntarea, batjocura. Ori Tom si Jerri nu naste astfel de uratenii in sufletul copilului. Dar nu stiu exact de ce.

    • Da, ai dreptate că acel tip de violență e din categoria „hai să ne prefacem”, exact ca jocurile copiilor de-a hoții și polițiștii sau de-a cavalerii și bandiții. Mereu agresorul se poate transforma în victimă și invers, iar violența e în mod explicit atenuată de context.

      Și în basme există violență, dar ea nu a determinat încă pe nimeni (vorbim de oameni cât de cât întregi la cap) să recurgă la gesturi criminale. Pe când violenața filmelor și cea a jocurilor au șubrezit echilibrul multor minți. Probabil că și ceea ce stă în spatele acestor lucruri e definitoriu. Că nu putem exclude lumea spirituală dintr-o asemenea discuție.

  4. […] Sfaturi pentru părinți (3) – Povești de adormit copiii […]


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: