Postat de: Teofil Stanciu | 04/03/2012

Mănăstirea Sf. Antonie din Egipt (coptă)

Biserica Coptă Egipteană face parte din grupul de biserici așa-zis „necalcedoniene” sau „vechi-orientale”. Între timp s-a renunțat la denumirea de „necalcedoniene”, care implica o condamnare dogmatică implicită. Disputa teologică ce a generat despărțirea s-a iscat după Sinodul/Conciliul de la Calcedon, din 451 d. Hr. Rămâne încă neclară natura exactă a acestei dispute, dar e cert că avea legătură cu prezența celor două naturi (divină și umană) în persoana (sau ipostasul) lui Isus Cristos. Acuza monofizită nu a putut fi probată definitiv și convingător, ci se pare că a fost vorba mai degrabă de o neînțelegere terminologică.

Biserica Coptă se revendică de la predicarea evanghelistului Marcu, care ar fi întemeiat aici primele comunități creștine pe vremea lui Nero. Sub jurisdicție coptă se află în prezent și Alexandria, unde a funcționat una dintre cele mai vestite școli catehetice creștine (întemeiată de Panten, continuată de Clement Alexandrinul și de Origen) de la care ne-a rămas, grosso modo spus, interpretarea alegorică a Scripturilor.

De altfel, conducătorul Bisericii Copte poartă titlul de Papă al Alexandriei și Patriarh al întregii Africii. În prezent, această funcție este îndeplinită de Papa Shenouda III, al 117-lea papă în descendența Sf. Marcu.

Tot în arealul creștin al Bisericii Copte de azi își are originile și renumitul Pateric (egiptean – cel mai cunoscut și mai tradus), în care sunt consemnate apoftegmele monahilor care au viețuit în secolele IV-V în pustia Egiptului.

Așadar, o moștenire deosebită pentru o biserică ce numără actualmente undeva între 6 și 10 milioane de membri în Egipt, plus vreun milion în afara granițelor.

Mănăstirea Sf. Antonie este una dintre cele mai vechi mănăstiri creștine, întemeiată, pare-se, la scurtă vreme după trecerea lui Antonie cel Mare la cele veșnice. Desigur că nu era încă de atunci așa cum arată azi, dar s-a păstrat cel puțin amplasamentul inițial. Așa cum era de așteptat, mănăstirea a avut o istorie zbuciumată care conține, printre altele, și un episod macabru, când, undeva prin sec. XV, toți călugării au fost asasinați de beduini într-o singură noapte, iar așezământul monahal și biblioteca au fost distruse.

sketchup.google.com

Această mănăstire se mai laudă și cu patriarhii numeroși pe care i-a dat pentru Biserica Coptă. E interesant cum a reușit să răzbească prin tumultuoasă istorie a Orientului Mijlociu și încă există într-o țară care nu se dovedește prea generoasă cu creștinii. Destul de recent au fost lansate niște apeluri la încetarea uciderii creștinilor copți.

heritage-key.com

O personalitate publică marcantă ce provine din rândul creștinilor copți este fostul secretar general al ONU, Boutros Boutros Ghali (1992-1996).

Există și o limbă coptă, despre care însă vă poate spune mai multe Alin Suciu.


Responses

  1. Problema coptilor este eminamente terminologica, ei folosind termenul „fire” si pentru „persoana”, iar in 451 s-a condamnat mai degraba monofizismul extrem al lui Eutihie care sustinea ca firea divina a absorbit firea umana, aceasta dizolvandu-se in firea divina precum zaharul in apa, insa dupa 1600 de ani de separatie este cam greu sa se revina la unitate, mai ales ca in unele cercuri ortodoxe mai extremiste coptii sunt „eretici si rataciti”

    • Așa am citit/auzit și eu. Deși n-am stat niciodată să disec chestiunea și să o cercetez amănunțit. Ar fi fost o temă interesantă pentru un eseu în facultate…

  2. Am sa va redau un citat din papa Shenouda III – „The nature of Christ”: The Divine nature (God the Word) was united with the human nature which He took of the Virgin Mary by the action of the Holy Spirit. The Holy Spirit purified and sanctified the Virgin’s womb so that the Child to whom she gave birth would inherit nothing of the original sin; the flesh formed of her blood was united with the Only-Begotten Son. This unity took place from the first moment of the Holy Pregnancy in the Virgin’s womb. As a result of the unity of both natures-the Divine and the human-inside the Virgin’s womb, one nature was formed out of both: „The One Nature of God the Incarnate Logos” as St. Cyril called it.

    Va las placerea sa descoperiti unde este erezia hristologica! Asta ca sa n-aveti impresia ca e doar o problema terminologica!
    Si ar fi minunat daca ati reusi in acest demers din interiorul establishment-ului teologic baptist!

    • Înțeleg că ar putea fi o problemă. Din păcate, oricât de mult mi-ar plăcea să-mi aloc timp pentru asemenea demersuri, nu cred că voi avea într-un viitor apropiat asemenea prilejuri. Plus că establishment-ul baptist este relativ eterogen. Nu neapărat în privința asta, dar, în general, e greu de stabilit o perspectivă unitară și coerentă.

  3. „one nature was formed out of both” – parca de asta nu am auzit la ortodocsi.
    la baptisti nu se discuta cristologia la acest nivel.
    la penticostali tot asa, ca sunt axati pe duhul sfint.

    • Mai e o chestie, Shenouda nu vorbește pe englezește când își ține discursurile. Ar fi interesant de văzut dacă nu cumva e vorba și de o „contribuție” a traducătorului.

      • care traducere a jucat un rol si la baza conflictului declansat de chalcedon, dupa cum zic unii

        • Priviti aici:
          http://www.copticchurch.net/topics/theology/nature_of_christ.pdf
          Sunt discutate pe extenso enunturile dogmatice lapidare. Nici vorba despre neintelegeri „la casca”. Miafizitism in toata superbia!

          • Rămureanu, în Istoria… sa vorbește despre un „monofizism moderat”. Repet, mi-aș dori, dar nu am timpul necesar să aprofundez chestiunea.

  4. […] Mănăstirea Sf. Antonie din Egipt […]

  5. […] Mănăstirea Sf. Antonie din Egipt (coptă) […]


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: