Postat de: Teofil Stanciu | 12/12/2011

Un Crăciun pur(icat)

Imaginea asta circulă pe facebook

Am văzut în ultimii (mai ales vreo 10) ani o tendință destul de pronunțată care vizează reevaluarea critică a Crăciunului din perspectiva unui creștinism pur(ist). Adică, se ia fiecare element și se trece prin sita literalismului biblic și, dacă rămâne ceva, bine, dacă nu, și mai bine. Măcar a fost purificată sărbătoarea de elementele ei păgâne.

Bradul. Nu apare în Scriptură, deci ne debarasăm de el – dacă-i artificial – sau nu-l mai achiziționăm – o cheltuială în minus. Foarte bine, am scăpat de un prim element păgân care popula în chip fraudulos casele pioase ale creștinilor. Plus că asta vine și cu un avantaj colateral: o economie de curent electric, fiindcă, odată suprimat suportul ei vegetal, nici instalația de becuri clipărețe nu-și mai are rostul.

Moș Crăciun. Nu este nicăieri nominalizat în Scriptură, așa că să facă repede cale-ntoarsă pe horn în sus. Cu tot cu costumului lui cel roșu à la coke. Oricum ne cam incomoda, fiindcă trebuia să debităm tot felul de fabulații care să-l îndreptățească în fața copiilor. Cum noi suntem niște conștiincioși soldați ai adevărului, iată că scăpăm dintr-odată de o pricină de păcătuire – că mult mai întreabă copiii ăștia și, ca să-l scoatem basma curată pe Moșu, eram nevoiți să mințim (ptiu!).

Cadourile. Nu se mai justifică în absența unui distribuitor legitim. Se pot deriva niște argumente de tipul: Dumnezeu ne-a făcut Darul suprem, așa că și noi, la rândul nostru, se cuvine să amintim în mod simbolic acest eveniment. Dar dacă venim la sita strictă a biblicității lor, cadourile cad examenul. Oricum, în afară de Cina Domnului și Botez, nimic nu trebuie reluat în chip simbolic și repetitiv. Deci le tăiem și pe astea de pe listă, iar bugetul iese iarăși întărit și din cura depăgânizantă.

Ce mai rămâne? A, toate obiceiurile care înconjoară sărbătoarea. Colindătorii pretind că îi imită pe îngeri, pe ciobani și pe magi, care au celebrat vestea nașterii lui Isus Cristos. Foarte bine, dar există vreo poruncă explicită în acest sens prin Scriptuiri? Spune undeva: învățați de la îngeri și cântați și voi de bucurie? Nu scrie. No’ atunci stați acasă, clar? Așa nu veți putea pretexta în dimineața zilei de Crăciun că sunteți prea obosiți să veniți la biserică.

Se pare că purificarea atrage după sine numai avantaje: un buget fără pierderi, o conștiință mai liniștită, o participare mai numeroasă la slujba din ziua sărbătorii.

Care sărbătoare e foarte frumoasă și golită de toate astea, nimic de zis, atâta doar că, dacă e să mergem până la capăt cu purificarea, musai să constatăm că nicăieri nu se pomenește în Noul Testament că ar fi fost instituită de apostoli. Nici Cristos n-a spus niciodată: „să sărbătoriți nașterea mea pe 25 decembrie/6 ianuarie în fiecare an”. Deci, în cel mai bun caz, această sărbătoare este o convenție a creștinilor din secolele de mai târziu.

În cel mai rău caz – și chiar așa stau lucrurile –, Crăciunul este o reminiscență păgână introdusă, asemeni multor altora, în practica Bisericii. Această dată se leagă de cultul mithraic și cultul Soarelui. Ba chiar se pare că unii dintre Părinții Bisericii au fost împotriva acestui praznic, la începuturile sale. Îmi cer scuze că mi-a scăpat și un astfel de argument, mai bine să revenim la testul literalismului biblic, așa cum se cuvine.

Concluzia e că nu există vreo legitimitate biblică pentru nimic din ceea ce se sărbătorește pe 25 decembrie. Întreaga sărbătoare și tot fastul ce o înconjoară este o făcătură instituită prin tradiție preluată fără discernământ.

Dacă mai adăugăm și amestecul industriei de divertisment și a consumerismului contemporan în povestea asta, devine limpede că, de dragul adevărului, sărbătoarea ar trebui nu doar purificată, ci pur și simplu abrogată. Nu e nimic de celebrat pe 25 decembrie, stimabililor. Dormiți bine, faceți ce vă taie capul, iar a doua zi (pe 26) începeți munca, fiindcă nici măcar pentru prima zi de așa-zis Crăciun nu există vreo justificare biblică. A doua zi liberă nu face decât să sporească dezmățul și să amestece și statul în chestiunea unei false sărbători pretins creștine.

Q.e.d.

PS: Părerea mea e că, dacă mai puricăm mult Crăciunul, va trebui să ni-l deratizăm și din amintire. Mai greu de îndurat va fi povara conștiinței care ne va învinui că am celebrat ani în șir o sărbătoare păgână până în măduva ei. Ho-ho-ho.


Responses

  1. Ho, prealesule Teofil, ho! Ho-ho-ho!

    Dacă încă ești tras prin inel, și nu rotund, și, deci, nu ești bun de Moș Crăciun, nu ne lua nouă… jucăriile!

    Noi ce o să facem în luna decembrie?

    Iar să ne uităm la „Singur acasă”? Pentru a 11-a oară?

    Ho, Teofil, ho!

    • Aline, am un ambiț personal: să-i aduc pe toți la greutatea mea (n-o divulg, ca să nu știe lumea la ce să se aștepte). Așa că, fie moși, fie babe, toți trebuie să se potrivească standardului, altfel nimic nu scapa nepuri(fi)cat.

      Știu că motto-ul tău e: eu am dreptate și tu nu. Însă eu sunt etalonul. Ce rost mai are să insist? Treci la film și nu mai comenta!

  2. Din câte înțeleg eu, înseamnă că numai dacă facem loc Tradiției creștine avem acoperire în sărbătorirea Crăciunului. Altminteri, cu sola Scriptura – mai precis, nuda Scriptura – putem renunța la sărbătoare.

    • Și la mai câte altele…

      • Da, ca de exemplu la Biblie si la dogma Sfintei Treimi, caci si pe acestea tot Sfintii Parinti ni le-au daruit. Ca doar n-au cazut din cer🙂

  3. Acu daca am lamurit-o cu Craciunul ar trebui sa ne ocupam si de celelalte sarbatori… adica nu lasam demersul la jumatea drumului (mergem cu reforma pana la capat).
    Important ar fi si sa renuntam la Coca-cola (astia-s ereticii ce ni l-au bagat pe gat pe Mos Craciun)… beti doar Pepsi!

    • Așa, nu părăsim incinta până nu isprăvim treaba… de care ne-am apucat.

      Da, numai Pepsi și, de preferință, Twist, că e cu aromă identic naturală. Adică suc sănătos, ce mai…

  4. […] avânt revoluţionar încărcat de puternice miresme fundamentaliste Teofil Stanciu s-a apucat să demoleze Crăciunul. Nu ajunge că m-a denigrat în văzul întregii blogosfere evanghelice; mai trebuie acum să îmi […]

  5. […] Din Mahalaua Evanghelică (12 decembrie 2011) – DISTRACȚIE MAXIMĂ (romaniaevanghelica) 21. Un Crăciun pur(icat) (drezina) 22. Dej – Video: Programul tinerilor si Utu Suteu (bycrestintotal) 29. […]

  6. Totuşi Hristos S-a deşertat pe Sine şi a luat trup din Maica Domnului. Într-o anumită zi. Dacă suntem creştini va trebui să sărbătorim la un moment dat în an acest lucru. Aşa că fie 25 decembrie.

    Şi hai să colindăm şi să cântăm cântece cu Iisus Hristos şi să minievanghelizăm lumea lui moş gerilă. În loc de colinde cu moşul să spunem colinde cu pruncul Iisus. În loc să cântăm o brad frumos să povestim despre cei trei magi înţelpţi. În loc să ne uităm la protv la ştirile de la ora 5 să povestim de cei 20000 de prunci omorâţi de Irod. În loc să ieşim în cârciumi de ajun să stăm acasă şi să povestim copiilor noştrii cum S-a născut Hristos.

    La lumina unui brad natural, cu instalaţie cu leduri că are consumul redus şi apoi să deschidem cadourile dăruite de Moş Nicolae (sunt convins că ştiţi că Moş Crăciun este Moş Nicolae).

    • După cum probabil ați dedus, uneori mai trimit și eu mici înțepături spre „calicii” noștri. Acum nu făceam decât să duc la ultimele consecințe ideea din imaginea de mai sus (pe care o seamă de amici cu conturi de facebook au preluat-o și au dat-o mai departe de bună).

  7. Puritanii ce au emigrat în America au interzis sărbătorirea Crăciunului din motivele pe care le-ai enumerat. Cine îl sărbătoarea era pedepsit pentru că se asocia cu toată obiceiurile păcătoase făcute de europeni în preajma Crăciunului. Sărbătorirea a fost reînviată la nivel național prin a doua jumătate a secolului 19 când în 1870 a devenit sărbătoare legală recunoscută de senat. Oliver Cromwell îl interzisese în secolul 17 de asemenea. Ar fi interesant să studiezi influența nuvelelor (mai mulți autori englezi au scris opere specific pentru această sărbătoare; Hervey, Gilbert)

    Acesta dorea întoarcerea la o zi a sărbătoririi Mântuitorului întrucât ziua devenise o zi a mâncării (ca în zilele noastre). Chiar Cromwell le-a cerut soldaților să ia mâncarea celor ce găteau cu prilejul acestei sărbători. Tot el a interzis decorațiunile.
    Nuvela lui Dickens ”A Christmas Carol” a avut un rol semnificativ în „reînvierea” acestei sărbători atât în SUA cât și în Anglia. Ar fi interesant să studiezi influența nuvelelor (mai mulți autori englezi au scris opere specific pentru această sărbătoare; Hervey, Gilbert)- doar e domeniul tău, nu?-ce au ca subiect Crăciunul. Dickens a influențat perpectiva lumii de rând asupra acestei sărbători și influența lui se vede chiar și astăzi asupra multor țări ce, în masă, cred că în preajma zilei nașterii Mântuitorului trebuie să fim buni și darnici, doar acesta e ”the spirit of Christmas.” Atât creștinii cât și necreștinii „predică” această mentalitate.

    • Recent am aflat că penticostalii nu circulau cu tramvaiul, că era considerat păcat. Interesante „păcate” se mai identifică. Asta în ciuda faptului că, cel puțin așa se predică, Cristos a mutat accentul de pe exterior pe interior, de pe fapte pe motivații. Cu toate astea, lucruri neutre în sine sunt catalogate drept păcate. Pare (sau poate mă înșel) o tendință de a controla oamenii.

      Tema propusă de tine e interesantă, într-adevăr, deși depășește domeniul meu de calificare, fiindcă ajunge pe undeva pe la istoria mentalităților și sociologia religiei.

  8. Teofile, obsesia asta pur(itan)ista bintuie si pe alte coclauri, ca de exemplu aici:
    http://danlucescu.wordpress.com/2011/11/29/craciun-guest-post/#comments
    Decit sa ne pierdem vremea cu cautarea unei alte zile, mai bine am reincarca-o pe asta cu sens, ca doar nu ne opreste nimeni.
    Este mai ieftin insa ca circotasii fundamentalisti sa stea pe margine si sa sa ciriie despre necredinciosia altora (ceea ce este un elogiu implicit pretinsei lor credinciosii) decit sa creeze o alternativa. Asta costa, fratioare, si nu e pentru bicisnici.

    • Perfect de acord că ar fi mai bine să reîncărcăm sărbătoarea pe care deja o avem cu sens. Fie ca noi să avem voința să facem asta și Domnul să ne împuternicească și să ne dea înțelepciune cum să o facem.

    • Ce ziceți, nu ne-ar prinde bine niște elemente mai sacramentaliste care să ne facă introducerea în subiect?

  9. […] (surprinsdedumnezeu) 48. Parabola bogatului nesăbuit, căruia nu-i rodise ţarina (vaisamar) 54. Un Crăciun pur(icat) (drezina) 67. Firmele Salve Club şi Salve broker sunt în atenţia poliţiştilor din cadrul […]

  10. Ceea ce face Teofil aici este o luciditate dusa finut pana la jumatea drumului, intrucat daca am impinge lucrurile (si) inspre alte sfere, inspre o generalizare – analogia m-ar duce cu gandul la a purica insitutia bisericii per se. Cate lucruri nu sunt legitime nici in cadrul religiei organizate, zice emergentul. Si cand ma ispiteste si pe mine cateodata vreo scapare in emergent, ma domolesc punandu-mi intrebarea: „E mai bine cu o biserica asa cum e… sau fara ea…?” Sa ajut emergentii sa o rastoarne, sa o inlocuiasca, sau sa-i ajut sa o completeze, intr-o tranzitie lina si sanatoasa? De multi ani ma tot zbat cu aceeasi framantare: ce e mai bine, ceva care dezamageste dar exista sau ar fi mai bine sa nu existe? Pana una alta, cand iau masa in vreun fast-food si aud ‘O holy night… fall on your knees…’ timp de o luna realizez ca pagan sau nu, consumerist au ba, Craciuniul ii canta lauda Domnului pe strazile noastre. E mai bine sa nu culc la pamant spicul indoit si nici sa sting mucul care inca mai fumega…

    • Admit că e un demers contestatar, preluat însă în spiritul demitizant care plutește prin cyber-spațiu.

      Sub rezerva că informațiile mele sunt corecte, aș opina că nu agreez soluțiile emergenților, dar problemele ridicate de ei sunt adesea reale și serioase.

      Da, am scris acest text „pe dos” tocmai în ideea că mai bine ar fi să nu tot puricăm atâta fiecare amănunt, că mereu vom găsi ceva de deratizat, ci mai bine să ne concentrăm pe chestiuni esențiale. Sunt întru totul de acord cu ultima frază. Cu arma ironiei, dar tot acolo ținteam și eu.

  11. […] Teofil Stanciu – Un Craciun puricat 46.776306 23.604290 Spune și altora:FacebookTwitterEmailPrintLike this:LikeBe the first to like this post. from → default ← Biserica Logos (Calvary) colindă în oraș No comments yet […]

  12. […] Am mai scris și anul trecut pe vremea asta că nu împărtășesc purismul și radicalismului (https://drezina.wordpress.com/2011/12/12/un-craciun-puricat/) care se înverșunează să se ia la trântă cu Moș […]


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: