Dacă tot se cheamă blogul meu „drezina”, mi-am zis să nu trec cu vederea această drezină celebră. E vorba de o mașinărie care a aparținut Anei Pauker.
Dacă doriți detalii despre mașină, puteți pe blogul de unde am preluat imaginea (aici).
Chiar dacă istoria se face la rece și fără patimă, nu cred că ar trebui ignorat faptul că această mașină a fost în posesia uneia dintre cei mai înverșunați filosovietici. Se spune că într-o zi cu soare, Ana Pauker se plimba prin București cu o umbrelă de ploaie deschisă. Cineva a avut curiozitatea să o întrebe pe tovarășa cum se face că pe așa vreme frumoasă poartă accesorii de ploaie, iar Ana Pauker ar fi răspuns:
– Tovarășe, la Moscova plouă!
Ana Pauker (Hanna Rabinsohn pe numele ei adevărat) era supranumită și „Stalin cu fustă”. Deși era vârf de lance al sovieticilor în România anilor de după război, a căzut victimă foștilor tovarăși de partid (în frunte cu Gheorghiu-Dej) după un model deja consacrat în URSS și perpetuat încă mulți ani de atunci înainte. De fapt, cam același tipar l-a urmat și Iliescu în 1989, când încerca să-și legitimeze propriul regim, denigrând ceaușismul care ar fi întinat nobilele idealuri socialiste.
Rețin două cărți care o au ca subiect pe tovarășa care a contribuit decisiv la instalarea comunismului în România: Dosarul Ana Pauker (Nemira, 2006), Robert Levy – Gloria și decăderea Anei Pauker (Polirom, 2002).
O fi drezina celebră, dar e o celebritate tristă, întunecată chiar.
Va’s’zică, expresia a fi dus cu drezina (dacă există o astfel de expresie, dacă nu, o inventăm acum) necesită nuanțări…
Ca orice obiect, depinde de proprietar și de scopul în care e folosită. Deci… da.
Drezina a fost folosita de Pauker si alti tovarasi cand mergeau la vanatoare.
Geamul spart este ramas de la atentatul asupra lui Pauker. Parca e garata in gara Sinaia acum
Da, poza acolo a fost făcută. Mașinile negre aveau în acele vremuri o însemnătate aparte. Chiar și prin anii `80, mașinile „cu număr mic” erau mult mai misterioase și amenințătoare dacă erau și negre.