Asaltul neuromarketingului

M-am burzuluit în sinea mea când am citit așa ceva, dar astfel arată prezentul marketingului de succes:

La zece ani după explozia marketingului bazelor de date, ştiinţa merge mai departe. Neuromarketingul este bazat pe cele mai noi descoperiri din neuroştiinţe; scopul său este să afle răspunsul creierului la stimuli vizuali, sonori, olfactivi şi chiar tactili. Nu mai contează subiectivitatea consumatorului, ci reacţiile sale neuronale, activitatea din interiorul organului decizional. Mintea e deja depăşită, preferinţele bazate pe valori sînt o poezie de preşcolari. Nu mai contează cine e consumatorul, ci cum funcţionează mecanismul său de decizie; nu mai contează comportamentul, ci reacţiile din cutia neagră. Adio viaţă interioară, adio autonomie, totul poate fi scanat şi putem vorbi acum pe limba creierului. Ştiam că anumite culori provoacă pofte, anumite sunete excită sau sperie şi tot aşa; acum ştim şi dozajul în care trebuie emise mesajele, ce zonă din creier se activează, pentru cît timp etc. Dacă există o etică a cercetării ştiinţifice, iar experimentele din neuroştiinţe respectă anumite coduri, nu acelaşi lucru putem afirma despre neuromarketeri. Sînt grupuri întregi în populaţie care pot fi manipulate uşor odată expuse unor campanii de neuromarketing. Cel mai la îndemînă exemplu: copiii. Marketingul este, prin natura lui, un atac la adresa autonomiei personale, chiar dacă e unul uşor, soft, care poate fi combătut prin experienţa fiecăruia şi prin faptul că piaţa e deschisă, iar oamenii văd în concurenţă produsele şi serviciile. Dar neuromarketingul nu poate fi respins prin simţ critic, mesajele sale sînt, în limbaj popular, subliminale.   Preocuparea pentru implicaţiile morale ale neuromarketingului e redusă.

Citiți aici articolul integral semnat de Constantin Vică.

Anunțuri

2 gânduri despre “Asaltul neuromarketingului

  1. QED! Eram precisă!

    Noroc că m-am lăsat de TV şi ziare. Stau într-o insulă neinformată într-o mare a informaţiei. Mai aflu câte ceva după 2-3 bloguri.

    Dar am parte şi de distracţie. Când aud la TV sau radio: atenţie! alergaţi o oră pe zi! beţi apă! nu mâncaţi sare! îmi aduce aminte de bancurile cu blonde şi de sloganul nici o masă fără peşte.

    Dar aţi auzit că e toxică mierea în cafea dacă o puneţi peste 70 de grade? Dar că pâinea albă este moarte curată? Dar că dacă mănânci carne eşti praf. Dar că coca cola dizolvă carnea. Dar că apa de la robinet este execrabilă? Dar că iaurtul este făcut cu bacterii vaginale? Dar că …. suntem puşi la zid nu zice nimeni

    Noroc cu ecoli că eram sigur că în 2 ani nu o să mai avem voie să mâncăm carne.

    • Îmi amintesc un anunț pe care îl vedeam prin Felix, în anii ’80 (eram doar un ţânc pe atunci, dar ţin bine minte): Fumaţi, fumatul ajută la slăbit!

      Dar una tare, pe care aţi pierdut-o dacă nu vă uitaţi la TV 😀 : un asiatic (nu mai ştiu naţia) a reuşit să producă mezeluri din fecale umane. Gustos meniu!…

Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s