Postat de: Teofil Stanciu | 26/04/2011

Bagajul de cunoștințe religioase

Recentele sărbători mi-au prilejuit o prelungire a meditației pe marginea subiectului abordat cu ceva timp în urmă. Era vorba atunci despre lacunele grave care există în educația religioasă a românilor. Nu reiau întreaga discuție, ci doar m-aș opri la filmulețul în care se constată că „talpa țării” nu prea știe să facă distincție între Paști și Crăciun.

Am asistat în Joia Mare (într-o biserică greco-catolică) la lectura celor „12 evanghelii” (e vorba, adică, despre 12 pasaje din evanghelii, toate cu referire la eventimentele din Săptămâna Mare). Oricine participă la această slujbă trebuie doar să asculte și va auzi vorbindu-se fără echivoc despre „moartea” lui Isus Cristos.

După aceea, am participat în noaptea de sâmbătă spre duminică (într-o biserică ortodoxă) la slujba de Înviere. Lume multă, abia dacă reușeam să prind câte un cuvânt (până ce preotul a ajuns la microfon). Dar anul trecut preotul nu avea microfon și nu se auzea aproape deloc ceea ce spunea. Însă, din când în când, pe parcursul slujbei, toată gloata adunată acolo intona laolaltă „Cristos a înviat din morți cu moartea pre moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le”. Mie mi se pare arhisuficient pentru a afla ce anume se sărbătorește.

Să fie oare chiar o simplă coincidență că, deși merg de ani buni, în diverse locuri, la slujba de Înviere, de fiecare dată oamenii din preajma mea știau să fredoneze „Cristos a înviat”? Și chiar dacă n-ar fi știut, după ce auzeau de cel puțin 5 (deși se cântă de mult mai multe ori) această declarație mărturisitoare, n-ar fi de așteptat să priceapă măcar cuvintele și informația despre evenimentul în discuție?

E drept că oamenii fac multe lucruri inconștient. Că se poate să cânte, dar fără să se gândească la ceea ce spun. Însă asta nu înseamnă că nu au fost informați, ci înseamnă că nu prețuiesc, că nu dau nicio atenție. Că sunt, pur și simplu, indolenți.

Să presupunem însă că avem de-a face cu un creștin care merge la biserică doar la Paște și la Crăciun. Și asta ar fi de ajuns pentru a se informa, fiindcă în ziua Învierii se salută toată lumea cu „Cristos a înviat”, iar pe 25 Decembrie cu „Cristos S-a născut”.

Oricum am lua-o, asta nu mai e problema preotului sau a bisericii. Presupunând, desigur, că avem de-a face cu un preot care ține totuși liturghia așa cum e scrisă și nu cântă în biserică manele sau cântece de petrecere în locul textelor liturgice.

Ce s-ar putea imputa bisericii ortodoxe e, eventual, faptul că își revendică toți acești enoriași care n-au (și nici nu prea vor să aibă) nimic în comun cu biserica. Că se fălește cu procentele de pravoslavnici, asta da, e o vină. Dar, dincolo de foamea de capital popular, aș putea, cu puțin efort de imaginație și bunăvoință, să văd și o anumită generozitate a bisericii în acest punct, care își apără fiii chiar și cei mai slabi de minte și de dogmă, și nu îi repudiază de cum aduc vreo atingere imaginii publice a instituției (așa cum se practică în alte părți)…

Incontestabil, BOR are muuulte probleme. Însă mă încăpățânez să afirm că lipsa unui bagaj minim de informații religioase nu prea îi poate fi imputată. Orice enoriaș interesat își poate aduna o seamă de informații precise din liturghie, care e fixă, repetitivă, formulată într-un limbaj accesibil – deci are toate ingredientele necesare.

Dacă biserica baptistă sau penticostală e vinovată pentru un ins care nu gândește când zice „Tatăl nostru”, atunci și biserica ortodoxă poartă răspunderea celor care repetă crezul, dar habar nu au ce înseamnă, care salută cu „Cristos a înviat”, dar nu știu ce s-a întâmplat la Paște.

Repet pentru contestatari: nu-mi stă în intenție să apăr biserica ortodoxă. Ci vreau doar să abat atenția de la falsele probleme. Există în liturghie o sumedenie de informații. Participarea la praznice ar putea să se soldeze cu acumularea de informații despre sărbătorile cu pricina. Da, preoților li se poate reproșa că nu explică liturghia, că (unii) nu știu nici ei de ce fac anumite lucruri, că încurajează datini păgâne etc. Dar când un om confundă Crăciunul cu Paștele nu cred că mai e răspunderea preotului.

După ce am asistat la cele două slujbe amintite mai sus, m-am gândit din nou dacă nu cumva respondenții filmați sunt mai retardați de felul lor. Sau dacă – iar asta nu m-ar surprinde – n-or fi fost tocmiți să nu știe aceste lucruri. Fiindcă altfel, îmi vine foarte greu să înțeleg cum poți să mergi la „Înviere” în noaptea dinaintea Paștelui, cum poți să asculți (dacă nu să cânți) „Cristos a înviat”, dar pe urmă să nu ai idee ce s-a întâmplat de Paște…


Responses

  1. Desigur ca biserica ortodoxa vede lucrurile diferit, si asta contrasteaza cu anumite confesiuni mai tinerele care fac din teologie un sport foarte popular la care se simte chemat si crede ca se pricepe tot crestinul. Ca si cum daca nu echilibram perfect penutomatologia cu cristologia, ne ducem de-a rostogolul direct in iad.

    In realitate, daca e sa luam scriptura in serios, „bagajul de cunostinte” se reduce la doua propozitii foarte simple, care pana la urma, nici macar nu e nevoie sa le posezi in mod explicit si detaliat, caci Dumnezeu le-a intiparit in inima dupa cum spune sf. apostol.

    Iar la judecata de apoi cu siguranta nu va fi un extemporal de teologie, dupa cum tot la buchea cartii scrie.

  2. În realitate, nu e neapărat necesar să contrapunem unei extreme o altă extremă de sens contrar. Şi, tot în realitate, nu prea se fac reportaje pe tema cunoaşterii celor două propoziţii foarte simple, ca să vedem cum stă poporul neteolog la singurul capitolul esenţial. Dar se vede treaba că, dacă Dumnezeu le-a întipărit în inimă, nici n-ar fi cazul – deci care e de fapt problema? Prea mulţi teologi muncindu-se degeaba în popoarele bune la suflet, poate?

    • http://stirileprotv.ro/video/romania-te-iubesc-sensul-profund-al-vietii-la-manastirea-pasarea.html/60487320

    • Corect, probabil că în scurtă vreme mănăstirea va redeveni, la concurenţă cu ceata haiducească, forma de a-gregare cea mai potrivită pentru românii închistaţi prin natura patriei. Sunt de părere că fiecare exemplar ar trebui să se extindă cât îl ţine plapuma posibilităţilor, şi nu e bai dacă e mică, e bai dacă nu e folosită cât cuprinde. Şi nu resping ideea că teologia naturală ar putea merge la fel de departe ca şi cea sistematică sau filosofia, desigur pe alte căi. Totuşi, dacă ceva nu te interesează, nici nu cercetezi mai departe – măcar până-ţi atingi limitele. Cam asta mi se părea ideea articolului, plus ameninţarea care pluteşte în aer, anume că, de atâta cinism şi indiferenţă, nici măcar în superstiţii nu mai punem credinţă şi frică.

    • Eu nu m-am mai amestecat în schimbul de replici, fiindcă bănuiam că aceste comentarii nu au de-a face direct cu textul meu. Sau că depășesc limitele pe care am încercat să mi le impun.

  3. Poate n-am inteles fenomenul cum trebuie, dar a dat cineva vina pe BOR pentru „incultra” religioasa dedusa din filmuletele acelea? Problema sta cred, in primul si primul rand, in faptul ca acei oameni sunt categorisiti ca fiind „romanul de rand”. Nu cred ca vreunul din personajele din pelicula respectiva poate fi considerat romanul de toate zilele.

    La Jay Leno Show mai mergea prezentatorul sa intrebe oameni pe strada care sunt candidatii la presedentie (asta in vremea alegerilor). Niciunul nu a putut da un raspuns. Probabil ca e la fel ca aici, cei care au stiut raspunde corect, nu au aparut in clip.

    Ne-am invatat sa generalizam – de la 10 oameni la 22 de milioane. As mai avea multe de zis in ce priveste romanasii, imaginea lor de sine, romani prin strainatate etc, dar imi urca tensiunea pe degeaba.

    Foarte nasol

    • Da, cred că ai dreptate. Nu vorbim acolo de românul de rând. E de discutat însă dacă acei respondeți reprezintă o categorie și cât de largă este această categorie.

      Generalizările sunt necesare. Nu știu dacă numărul pe baza căruia se generalizează este important. În orice caz, legiile cu care operează știința sunt generalizări. Oricând este posibil, nu?, să găsești o situație care nu se conformează unei anumite legi, fără să invalideze legea în sine. Unele au un grad mai mare de probabilitate decât altele, firește.

      Tensiunea e recomandat să o menții în limite accetabile. Asta nu-i o lege, dar e o generalizare (medicii o fac)😉 E limpede că pot fi spuse multe. Dar în interiorul religiei mereu mă tem că ceea ce spunem e doar just, nu și înțelept, cu blândețe, cu dragoste. Nu spun asta în dreptul tău, ci exclusiv în dreptul meu.

  4. În emisiunea următoare va apărea un român care nu ştie să vorbească româneşte. A!!! Pardon, un ortodox care nu a văzut crucea nici o dată! De fapt chiar o să vă prezentăm şi un protestant ortodox greco catolic get beget care nu a auzit de Dumnezeu. Celor iniţiaţi li se va vorbi catafatic despre drac. Sau catafalt? Sau catafalc? Sau …?

    Eu nu pot să cred că se pune problema ca cineva să generalizeze aşa ceva. Decât cei cu musca pe căciulă. Adică toţi românii sunt hoţi! Păi dacă eşti român şi crezi asta nu se dovedeşte decât că eşti hoţ! La fel şi toţi românii sunt proşti! La fel şi toţi creştinii sunt bigoţi. Şi putem continua.

    • De ce să nu generalizeze? Ce-l oprește? Că acum, vorba cea mai folosită e: așa am chef sau așa vreau eu. Deci dacă vrea cineva să generalizeze ca să se simtă bine ficatul lui, atunci, iaca, generalizează.


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: