Elevul pedepsit „exemplar”

 

Domeniu public

Un elev de la Grupul Școlar Bârsești din Târgu Jiu ar putea primi media patru la purtare, după ce a amenințat cu bătaia un profesor, în timpul cursurilor, propunerea dascălilor privind scăderea mediei la purtare urmând să fie supusă aprobării consiliului profesoral al școlii (citiți restul știrii aici).

UPDATE: Hotnews a avut curiozitatea să afle și ce e în mintea profesorului. Răspunsurile lui îmi par destul de echilibrate și chibzuite (citiți aici).

Vreau doar să fac niște comentarii pe marginea ei.

Chestia asta cu nota patru la purtare m-a lăsat lat. Ca să vezi, dom’le, la ce măsură drastică s-au gândit „factorii responsabili”. Oricum, pedeapsa nu e încă aprobată, ci doar propusă. Mărturisesc că mi se pare o gogoașă. Mai întâi, pentru că pe tinerelul cu pricina îl doare în cot de asemenea măsuri. La ce atitudine avea, parcă de nota la purtare o să se sinchisească el.

Îmi amintesc că, pe vremea când predam, am dat unuia – pe care l-am prins copiind – nota 1. Efectul a fost colosal: elevul (de clasa a VIII-a) mi-a râs în nas și a ripostat printre hăhăituri: „Mai dați-mi încă unu!”. Nu el era principalul vinovat pentru starea în care ajunsese. Era vorba, ca să folosesc un clișeu, de un concurs de împrejurări. Însă el știa una și bună: nimeni n-o să-l lase repetent, oricât de pramatie ar fi fost.

Motivul e cât se poate de evident – toată lumea voia să scape de asemenea belea. La cel de clasa a IX-a (din imagini) situația e întrucâtva diferită. Dar, așa necioplit cum pare, sunt convins că știe că învățământul obligatoriu de 10 (sau 11?) clase îi salvează poponețul. Cineva tot îl va lua și pe el, iar dacă nu, atunci culmea e că aceeași școală o să se procopsească cu el. Ceea ce, după mintea mea, profesorii se vor feri să facă.

De altă parte, dacă, prin absurd, s-ar ajunge ca elevul respectiv să rămână repetent, s-ar putea să abandoneze școala și să se apuce de activități mai profitabile. Fiindcă la noi se pare că cea mai importantă funcție a școlii e, actualmente, să țină adolescenții ocupați cu ceva ca părinții să scape de o grijă.

De asemenea, o altă consecință nefastă care ar decurge dintr-o eventuală măsură drastică și exemplară ar fi că, printre cei de teapa lui, s-ar răspândi zvonul că la respectiva școală profesorii sunt prea severi, așa că s-ar putea să scadă numărul de candidați la anul.

Dacă insul ar fi exmatriculat, atunci, pe lângă renumele „pătat” al școlii, s-ar duce și banii pe care ministerul îi alocă „per capita”. Așa că, în consiliul profesoral, vor trebui să cântărească foarte bine ce-i de făcut.

Nu zic, poate că o fi fost și vina profesorului. Dar cred că sunt șanse mari ca acest tip de comportament să fie indepedent de profesor și întru totul specific unor categorii de elevi. Ei știu o chestie certă: nu se pot lua măsuri categorice împotriva lor. Dacă profesorul îi răspundea, putea fi acuzat că l-a jignit pe elev, dacă se răstea, era învinuit că îl traumatizează psihic, iar dacă, Doamne ferește, ar fi ridicat mâna la el, presa și toată societatea era în stare să-l răstignească.

Despre vreo notă proastă nici nu poate fi vorba. Căci, dacă profului îi dădea prin minte să îl asculte pe elevul recalcitrant, l-ar fi întărâtat (pe de o parte) și, în cazul în care ar fi fost reclamat, avea de suferit că folosește nota cu scop disciplinar.

Una peste alta, nu cred că există vreo măsură la dispoziția profesorilor prin care să poată stopa aceste tipuri de ieșiri. Pe de altă parte, acest elev de clasa a IX-a este produsul a opt (sau mai mulți) ani de învățământ românesc. Faptul că el a ajuns așa cum se vede este și meritul sistemului educațional.

E păcat că un om se pierde practic în felul ăsta, însă nimeni nu poate face mai nimic pentru el. Disciplina e o teorie inaplicabilă, iar consilierea de specialitate e apă de ploaie. În practică, presiunile economice și ideologice la care sunt supuși dascăli îi văduvesc de aproape orice mijloace eficiente de acțiune. Toate acestea se pot întâmpla însă numai datorită contextului mai larg care permite dezvoltarea aberantă a caracterelor și personsalităților, fără să se mai poată interveni axiologic, ca să se pună oleacă de ordine în societate.

Europa n-o să ne ajute. Dimpotrivă, ea ne învață cum să ne cocoloșim odraslele, să le ferim de orice efort intelectual și de orice măsură ce le-ar putea traumatiza personalitatea firavă. Deja Occidentul a început să culeagă roadele acestor „metode moderne”.

Iar modelul social românesc vine ca o funestă mănușă peste aceste concepții novatoare, fiindcă se vede cât de colo că orice non-valoare violentă ajunge să conducă ceva pe undeva.

PS: Nu m-aș mira ca peste 10 ani, elevul ăsta să predea pe la vreun liceu sau chiar, de ce să nu ne permitem să visăm frumos?, la o universitate. Și el va ști exact cum a ajuns acolo și va avea un bagaj de valori de un anumit soi… Ca să aibă și copiii noștri de la cine învăța cum să răzbească în viață.

Anunțuri

9 gânduri despre “Elevul pedepsit „exemplar”

  1. scaderea notei la purtare este o gluma buna, dar necesara!

    exmatricularea este prea putin, ar trebui dus la o scoala de corectie sau chiar la puscarie

    iar „elevii” astia degenerati (moral) nu au atitudinea asta pentru ca „nu se poate face nimic” impotriva lor, ci pentru ca NU SE VREA

    incepand cu porfesorii care au astfel de elevi, trecand prin directorii si inspectorii scolari si terminand cu ministrul inavatamantului, NICI UNUL nu vrea sa faca ceva

    pentru ca sunt LEGUME

    crezi ca daca ar exmatricula 2-3 exemplare nu s-ar astampara ceilalti?! ba daaa

    si ce ar avea de pierdut scoala?! banii pt 2-3 elevi (gunoaie, de fapt)? cat inseamna asta raportat la cateva sute sau mii de elevi?!

    toti cei care tolereaza asta isi merita soarta!!!

    eu in locul profesorului dadeam in judecata pe toata lumea: familia „elevului”, scoala care nu ia masuri samd!

    PS: sotia mea e profesoara si cand are a face cu elevi mai recalcitranti (ma rog, nu chiar ca acesta), nici nu sta pe ganduri: direct la directorat ii duce, le face reclamatie (nu stiu exact cum se numeste) si cere scaderea notei la purtare sau exmatricularea, in functie de gravitatea faptei… de ce sa isi bata ea capul cu astfel de specimene?! sa rezolve problema directiunea, familia etc 😉

    • De acord. Însă eu am mers pe varianta cea mai nasoală. Știu școli mai slab cotate care ar face orice ca să nu-și sperie eventualii candidați. Fiindcă, e știut, numărul școlarizabililor (dacă mi se permite această licență) e în scădere. Clasele de gimnaziu se împuținează. Așa că liceele curtează de zor elevii. Consecința e că încearcă să nu facă mare vâlvă cu acțiuni drastice.

      Am predat și am avut un caz asemănător, însă nici pe departe atât de grav. Dintre cei peste 10 profesori care predam la clasa respectivă, doar 3-4 am avut „tupeul” să susținem o măsură disciplinară împotriva unui elev recunoscut pentru ieșirile sale în decor. Ceilalți, nu-mi explic de ce, au tăcut mâlc, iar concluzia a fost că profesorii care au probleme cu el (deși știam că erau mult mai mulți decât cei care am recunoscut în consiliu) nu știu să gestioneze clasa. Una dintre directoare predase chiar la clasa respectivă, iar după un an, o pasase altui profesor, care, exasperat, a pasat-o mai departe. Și iaca așa… elevul a scăpat basma curată. Nu susțin măsuri care să distrugă un om, ci doar o chestie care să-l fi trezit la vremea respectivă. Respectivul nu era prost și avea șanse să facă ceva mai bun cu viața lui…

      Există și situații în care elevului nu prea i se poate face nimic din pricina faptului că părinții lui bine poziționați socio-politico-economic îi au la mână și pe director (căruia îi sponsorizează evenimente) și pe inspector (fie prin intermediul directorului, fie pe alte filiere), așa că e practic cu „imunitate” ca un parlamentar.

      Nu știu dacă situația e la fel de gravă peste tot, însă cred că asta e direcția în care se merge. Sunt de acord că niște măsuri exemplare ar tăia elanul altora. Dar pentru așa ceva, profesorii ar trebui să aibă un minim de respect și din partea societății. Ceea ce nu se va mai întâmpla într-un viitor apropiat. Dascălii sunt niște personaje privite cu condescendență, uneori cu oarecare compasiune pentru incapacitatea lor de a performa activități profitabile.

  2. Scăderea notei la purtare este cam singura metodă punitivă serioasă care se poate lua în astfel de cazuri. O fi glumă bună, dar nu prea ai în ce alege. De fapt, ea înseamnă scăderea mediei la purtare, iar dacă media anuală e cel puţin 6, înseamnă repetenţie. Până la exmatriculare mai este mult. Dacă elevul rămâne repetent de 3 ori, atunci sistemul îl aruncă afară „din gură”.

    Altfel, Dacă şcoala chiar vrea să facă ceva pe loc, nu să aştepte ani de zile ca elevul să rămână repetent şi să mai strice câteva clase, poate să propună familiei să îl transfere disciplinar ca să nu rămână repetent (deci un fel de mică înţelegere), care nu ştiu în ce măsură poate da rezultate. Nu mai e în şcoala noastră, foarte bine, dar e într-alta unde face aceleaşi năzbâtii, pentru că mă îndoiesc serios că măsura aceasta disciplinară îl schimbă (decât poate dacă îl trimite la vreo 50 km distanţă de casă, forţându-l să facă naveta, nu să stea acolo, şi să fie suficient de obosit fizic ca să nu mai aibă energie pentru ieşiri în decor). Şi de acolo, va fi trimis înapoi (am întâlnit asemenea cazuri, se întâmplă!), căci dacă pe unii i-a scrântit, nici ceilalţi n-au stat prea comod cu el în cârcă. Aşa că circuitul apei în natură…

    Referatul care i se poate face în asemenea situaţii poate avea un rezultat la media la purtare dacă profesorul e susţinut de către diriginte şi conducere. S-a întâmplat ca profesorii care aveau probleme cu anumite clase problemă (cazuri cunoscute de toţi dintr-o şcoală) să fie nominalizaţi în consiliul profesoral pentru că au îndrăznit să meargă la director şi să ceară ajutorul şi participarea lor la reaşezarea disciplinei. Din câte îmi amintesc, nominalizaţii erau toţi profesori tineri (ceilalţi, vorba lui Teo, se poate foarte bine să fi avut aceleaşi dificultăţi cu clasele respective, dar de ce să se dea de gol?). Li s-a spus să nu mai apeleze la ajutorul direcţiunii pentru astfel de probleme şi, că, dacă nu sunt în stare să-şi ţină ordine la ore, să dea în scris că eu, subsemnatul cutarică, nu sunt în stare să îmi exercit autoritatea la ore, că profesorul trebuie să poată să, că doar el e, că doar fiecare trebuie să. Şi de muuulte ori nu e vina profesorului că trebuie să lucreze cu cazuri potrivite în cu totul alte contexte decât o şcoală normală, mai ales când normal înseamnă 30 sau peste elevi într-o clasă…
    Deci depinde foarte mult de conducere.

    Nu ştiu dacă am uitat ceva…

    • Eu înțeleg ceea ce se întâmplă cam așa: fie „factorii de decizie” sunt deosebit de inconștienți, fie ști că își vor petrece sfârșitul zilelor pe alte meleaguri, iar atunci îi doare fix în dos de toată țara asta și de viitorul ei. Odraslele lor oricum vor fi la adăpost, prin școli de fițe din vest.

  3. Si atunci care e solutia disciplinara (chiar si inaplicabila in context legislativ)? Adica unde ar trebui cirpita legislatia pentru ca disciplina sa fie eficienta? Ce este aceea disciplina eficienta?

    • Cred că pentru anumite cazuri măsurile sunt cam inutile. Singurele care ar fi cu adevărat eficiente se înscriu într-o zonă a procedurilor interzise. Sunt convins că pentru unii doar două perechi de palme ar conta. Însă nu se poate. Așa că rămâne să sperăm că într-o discuție față în față omul se mai înmoaie și că bunul Dumnezeu îi schimbă inima.

      Altă variantă ar fi să îl prinzi într-o criză și să-i dai o mână de ajutor. Să vadă că totuși există cineva interesat de soarta lui. Când vorbesc de măsuri disciplinare eficiente, nu mă gândesc la răzbunare, nici la pedespe deosebit de aspre. Ci la ceva care să îi fie de folos pentru omul în cauză. Chiar dacă asta înseamnă să-l scuturi oleacă mai tare.

    • Şcoala să fie autonomă. Să poată exmatricula când consideră că e cazul, să poată cere transfer când crede că mai sunt şanse, să nu-i pese că pierde „clienţi”. Deci… asta sună a privat.

      • Parțial. Repet, eu cred că dinspre Occident vine o duhoare puturoasă în acest domeniu. Fața Occidentului dovedește eșecul sistemului lor. Deci nu i-aș lua prea în serios când propun soluții. Sigur însă nu vom găsi noi altele mai breze. Pe scurt, we are doomed!

  4. Cea mai buna solutie este ca nota scazuta la purtare sa aiba urmari asupra vietii sociale a elevului! In timpul regimului comunist daca aveai nota scazuta la purtare, adio angajare in Politie , in armata sau in alte functii ale statului!

    Ideal ar fi sa se dea o lege in care, spre exemplu, daca ai nota scazuta la purtare sub 7 sa nu poti sa faci scoala de soferi decat daca urmezi un curs de psihologie de 1 an sub directa indrumare a Ministerului de Interne, bine-nteles platit de catre solicitantul carnetului de sofer. La finele cursului si pe perioada lui, i se face o fisa de evaluare si da un examen final! Ar fi ca o lovitura la ficat, statul castiga ca doar omul plateste scolarizarea, castiga si facultatile de psihologie, castiga si invatamantul liniste, castiga si omul un carnet de sofer pe care-l plateste cu prostia din tinerete… Am dat un exemplu care mi-a venit pe loc in minte! Se gasesc destule modalitati de constrangere pentru a disciplina pe cineva numai sa se vrea… Dar nu se vrea! De ce? Pentru ca nu se vrea si gata! Sa fie respectati intelectualii? respectul implica in mod automat retribuire corespunzatoare conform respectului… De-aici porneste totul, de la lipsa de respect! Ar fi atat de usor! Am fost profesor intr-un Liceu de Arta( normal , copii de alta rasa),copiii sunt copii, daca exista sustinere din partea societatii, copiii raman tot copii, cu boroboatele inerente, cu crizele de identitate, cu refularile adolescentine dar raman ceea ce sunt….copii! Dar ,, PESTELE DE LA CAP SE-MPUTE”!

Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s