Postat de: Teofil Stanciu | 05/04/2011

Csibi és Csaba

 

Sursa: math.ucdenver.edu

 

Ce a făcut Csibi (Barna) cred că știți cu toții. Recapitulez pe scurt: în timpul său liber, și-a dat frâu liber fanteziei și, în numele libertății de exprimare, a pedepsit simbolic un personaj semnificativ din istoria României. Să disecăm puțin chestiunea.

E bine să existe deplină libertate de exprimare? În principiu, da. Fiindcă altfel se cere o cenzură, iar cenzura devine foarte repede abuzivă. Dacă tot ne-am plâns ani întregi de cenzura religioasă, de cenzura politică, atunci cred că trebuie să-i dăm lui Csibi dreptul să spună orice trăznaie. E dreptul său (ar fi bine să nu-l considere o obligație).

În ce mă privește, sunt dispus să apăr dreptul lui Csibi la liberă exprimare. Însă numai în măsura în care și eu însumi pot avea drept deplin la liberă exprimare. Adicătelea, să pot spune absolut orice despre etnia din care face el parte fără ca cineva să intervină și să-mi conteste discursul „ofensator”.

Dar acel „cineva” nu va putea să nu intervină, fiindcă e la modă acum să te simți ofensat și să urli imediat. Așa că, oricine se consideră insultat, se poate duce cu jalba în proțap la CNCD. Unde îl găsește pe Csaba!

Și să vedeți cum gândește Csaba acest incident stârnit de Csibi. Cică ar putea fi vorba despre „discriminare etnică”. Că Csibi, adicătelea, ar trebui să depună o plângere – ceea ce a și făcut între timp – în care să reclame că a fost persecutat din cauză că-i ungur și că are anumite… convingeri politice. Care sunt doar „diferite” de cele ale majoritarilor intoleranți.

(Fac o mică paranteză aici ca să precizez că mișcarea d-lui Csaba Asztalos ar putea fi socotită o abilă tentativă de influențare a deciziei CNCD. Căci, deși nu va participa la soluționarea plângerii – dat fiind faptul că s-a antepronunțat – ieșirea lui în presă pune o presiune mult mai mare pe instituția pe care o conduce și care este foarte atentă dincotro bate vântul… nediscriminării.)

Odată intrați în această logică, nu prea avem ce să le răspundem nici lui Csibi, nici lui Csaba. Cel mult am putea să îl acuzăm pe cel dintâi de „fundametalism”, însă rămânem în același perimetru ideologizat în care oricine apără ceva poate deveni la un moment dat pasibil de fundamentalism.

Așa că propun o ieșire la aer mai curat. În esență, Csibi a făcut un gest de sorginte extremistă. Judecat după bunul simț, acest gest nu s-ar putea spune că îndeamnă la bună înțelegere interetnică, nici la respect reciproc. Dimpotrivă, îi instigă și pe majoritari și pe minoritari. Libertatea de exprimare a lui Csibi ar fi presupus dreptul de a spune că Avram Iancu a hăcuit unguri. Iar acest fapt poate fi (sau nu) dovedit istoric. Însă ritualul voodoo al lui Csibi are de-a face cu golănia și proasta creștere, nu cu drepturi și libertăți.

E justă, sub raport moral, o măsură punitivă împotriva unui derapaj comportamental. La școală, de pildă, împotriva elevilor turbulenți se iau măsuri. Nu se consideră că ei ar avea dreptul să ardă în mijlocul clasei poze cu părinții altor colegi. Deși, potrivit logicii lui Csibi, libertatea de exprimare ar trebui să le permită acest lucru (în pauze, că doar e timpul lor liber). Dar atâta vreme cât există un soi de ierarhie, de organizare și niște reguli de conviețuire, e bine să ținem cont de ele.

Există situații extreme în care anumite adevăruri trebuie spuse cu orice preț, însă cel care le rostește trebuie să-și asume riscurile aferente. Deci nu pledez pentru obediența tâmpă față de sistem, față de un stat abuziv etc.

În cazul lui Csibi, dacă adevărul lui era musai să capete această formă deviantă, atunci „profetul” trebuia să stea cuminte când a primit sancțiunea. Mai mult, să se fălească în gura mare cu ea. Să fie mândru că poate să sufere pentru nația lui.

Însă Csibi a hotărât, îndemnat de Csaba, să pozeze în victimă „nevinovată” a sistemului. Să răstoarne adică orice ordine firească și, din instigator și prost crescut (care avea șansa lui să devină erou pentru câteva creiere de adolescenți mai mult sau mai puțin întârziați), să se transforme într-un smiorcăit care se consideră persecutat pe nedrept.

Măsura ca atare luată pe linie administrativă s-ar putea să nu fie corectă sub raport tehnic. Însă atunci trebuia contestată pe această linie. Faptul că Csibi recurge la sperietoarea CNCD-ului dovedește însă un tupeu gros.

Dacă „instituția” care apără discriminații (adevărați sau închipuiți) va reuși să-l scoată basma curată pe Csibi e semn rău. Fiindcă Csibi n-a greșit în calitatea lui de etnic maghiar, ci în calitatea lui de om între oameni. Eroarea lui nu e că are alte convingeri politice sau că s-a exprimat liber, ci că s-a purtat ca un derbedeu. Atâta tot.

Restul e ficțiune și pălăvrăgeală. Orice pedeapsă proporțională cu gravitatea faptei sale este justificată sub specia bunului-simț. Dar în confruntarea dintre un naționalist cu apucături de derbedeu și politicieni – cei care s-au sesizat și au cerut sancțiuni – bunul-simț are puține șanse să intervină.


Responses

  1. Am o mică (mare) problemă cu abrevierile de tot soiul. Aş dori să-mi zici cum se treduce CNCD.

    • Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării.
      Scuze de abrevierile neexplicate!

  2. […] ungurii… știți povestea. Aici le e greu lor cu noi, dincolo ne e greu nouă cu ei. De ce? Păi, nu suntem de-ai […]


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

AUDIATUR ET ALTERA PARS

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: