Postat de: Teofil Stanciu | 02/03/2011

Bunicule, care-i deosebirea dintre CPU și chipset?

 

toonpool.com

Dragu’ moșului, apăi CPU, la care-i zice amu și microprocesor, e un soi de creier – din care lipsește memoria. Adică el comandă ce trebuie făcut și când trebuie făcut. Chipsetu’ (sau poți să-i zici cipset) e ca un fel de… măduva spinării, care duce comenzile creierului către „periferice”.

Pe de altă parte, microprocesorul îl cumperi de unul singur, ca și cum ți-ai târgui un creier independent, dar chipsetu’ îți vine cu placa de bază, în coloana vertebrală, ca să zic așa. Deci nu-l poți alege separat.

Când nu merge CPU-ul, e comă în toată regula. Din asta îți revii numai dacă-l schimbi. Când nu merge chipsetu’ e ca și când te-ar lovi paralizia de la gât în jos. Ești treaz, dar nu mai poți mișca nimic. Din păcate, n-ai ce face, decât să schimbi toată șira spinării, cu măduvă cu tot.

Chestia asta cu tehnologia e/a devenit criminală. Incerc de mai multe luni să adun laolaltă un PC. Nu mă pricep, așa că i-am întrebat pe cei care se pricep. Am primit ajutor și le mulțumesc consultanților. Dar când mă bucuram că s-a terminat povestea, mă sună unul de la mediadot.ro și îmi spune că nu mai au plăci compatibile cu procesorul meu. M-am dat atunci a căutarea. Nici emag.ro nu mai are disponibilă nicio placă pe socket 1155 (ăsta e numărul de pini cu care procesorul se prinde pe placa de bază, dacă bine am priceput eu).

Vă spui și ce am înțeles despre „evoluția” socket-ului. Ori de câte ori producătorul de procesoare (care dă tonul) vrea să îi pună pe clineți să cheltuiască inutil, crește sau descrește numărul de pini. Asta fiind o chestie mecanică, nu poate fi ocolită. E ceea ce numea unul dintre profesorii mei „dispozitiv anti-prost”. N-ai cum să împlânți 1248 de pini în 941 găuri. Așa că „upgrade”, moșule! Bagă mare, că te așteptăm. Găselnița celor de la Intel e chiar mai jenantă: există socket de 1156 și 1155. Altfel spus: fraierilor! Dar asta e…

Deci, vrei procesor nou, schimbă și placa de bază, ca să fii în ton cu tehnologia, pardon, cu socket-ul. Apoi poate că nici memoria RAM nu se mai potrivește… Eventual mai schimbă și sursa, ia un cooler mai bun. Și iar te faci de câteva sute de lei.

Dar nu v-am spus de ce nu am găsit placă de 1155. Se pare că s-a detectat o eroare – marca Intel – la chipset. Pe termen lung, e posibil ca această eroare să determine PC-ul să nu mai recunoască HDD sau unități optice. Așa că toate plăcile au fost retrase de către producători pentru a remedia defecțiunea.

Căutând însă informații în limba română despre acest subiect, nu mică mi-a fost mirarea să aflu un text de ziar național în care se spune, negru pe alb, că Intel înregistrează probleme la noile microprocesoare i5 și i7. Mie mi-a luat doar vreo 20 de minute să mă lămuresc, cu ajutorul lui goagăl, care-i treaba cu chipsetu și cu CPU. Așa-zisul jurnalist, care primește bani pentru dezinformarea lui, n-a izbutit atâta lucru, însă ne spune cu emfază cum stă treaba.

M-am întrebat, în treacăt (într-o notă de subsol), cam câte astfel de gogorițe – din alte domenii la care avem acces limitat: economie, politică, relații externe etc. – am înghițit de lungul anilor. La adăpostul unor branduri de presă credibilă, câte chifteluțe modificate genetic vom fi înghițit?

PS: Dacă în text apar erori de terminologie, rog îngăduință… Mă văd destul de moș în raport cu „progresul” agresiv, aș spune, al domeniului.


Spune-ți părerea

Categorii

Skepsis

AUDIATUR ET ALTERA PARS

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

vatraoficial.wordpress.com/

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

