Cartea bate filmul

Cazul romanului Călătorie pe mare cu Zori-de-zi

raobooks.com

Am rămas destul de nedumerit după ce am vizionat filmul Călătorie pe mare cu Zori-de-zi. Majoritatea evenimentelor din carte au fost cuprinse și în firul epic al filmului, însă ordinea și ideea unificatoare au fost modificate. Habar nu am cât își poate permite un scenarist să modifice – fără să se considere că trădează – romanul pe care îl adaptează pentru cinema, însă mă declar nemulțumit de intervențiile din cazul de față.

Mă așteptam la o mai mare fidelitate, dat fiind faptul că scrierea lui C.S. Lewis nu duce lipsă de fantezie. Se poate că trama nu este suficient de palpitantă, că nu stoarce suficientă adrenalină, însă nici nu cred că stătea în intenția autorului să obțină un astfel de efect.

Știu că nu e neapărat just să aduc critici filmului pornind de la construcția romanului. De aceea mă rezum la a-i îndemna pe cei care vor să știe ce anume s-a pierdut odată cu ecranizarea să facă bine și să pună mâna pe carte. Se citește repede, e bine scrisă și inspirat tradusă. Plus că beneficiază de savoarea limbajului și comentariilor unui autor rafinat.

Revenind la film, mi se pare cel mai puțin reușit dintre cele 3 de până acum. Caspian rămâne mai departe un personaj cam ridicol, fustangiu și vanitos. Edmund pare cam derutat în film, iar Lucy cam patetică. Actorul desemnat să-l interpreteze pe Eustace îmi pare însă destul de bine ales, potrivit să joace rolul de nesuferit perpetuu.

Miza, în film, e reunirea celor șapte săbii ale celor șapte lorzi din Narnia, plecați cu mult timp în urmă pe mările din Răsărit. În carte nu există această idee, ci miza călătoriei se revelează (și) pe drum. Dacă inițial, narnienii porniseră doar ca să-i caute pe cei șapte lorzi, pe parcurs se adaugă la obiectivele lor și călătoria până la capătul lumii, respectiv sacrificiul pentru izbăvirea a patru lorzi de sub povara unui blestem.

În orice caz, cum zicea pe undeva un comentator, căutarea lorzilor e, pentru Caspian, o chestiune de onoare, însă în film devine aventura unor căutători de comori magice. Ori de câte ori este descoperit vreun lord, imediat toate privirile cercetează iscoditoare locuri în care s-ar putea găsi sabia fermecată. Astfel încât, oamenii devin mai puțin importanți, iar obiectele din dotare atrag tot interesul. Probabil că pentru contemporanii noștri din industria cinema-ului e greu de înțeles un gest gratuit. Așa că musai atașat un obiect, un talisman, ceva palpabil și de valoare, căci omul ca atare nu mai reprezintă mare lucru.

E drept că din Călătorie pe mare cu Zori-de-zi (cartea) nu se poate recolta nicio sămânță de răzbunare, cu care ar fi putut fi înzestrat un personaj și pus în „valoare” de către cineaști. Probabil că din această cauză au recurs la o soluție de avarie: niște arme banale învestite cu puteri magice.

Găselnița asta cu săbiile și cea cu cețurile verzui care apar mereu în film, plus ideea că toți urmează să fie testați, mi se pare că aduce mai degrabă cu confruntarea dintre magia bună și magia rea din Harry Potter. În loc să sporească semnificațiile poveștii, intervențiile producătorilor o sărăcesc și o simplifică nejustificat.

Cea mai de efect parte din film e cea în care apare șarpele de mare, o arătare ce seamănă izbitor cu creatura din Alien, atâta doar că e mai înzorzonată și mai obeză. Nu se prea justifică timpul acordat de către realizatorii filmului prezenței monstrului pe ecran. Dar, la cum e construit scenariul, aici trebuia să fie, într-adevăr, un soi de punct culminant, așa că era musai să insiste pe secvența asta. Totuși, pentru o peliculă marcată cu AG, pocitania e destul de hidoasă și dătătoare de coșmaruri mai ales în cazul celor mici.

Una peste alta, filmul merită văzut mai ales pentru efectele speciale, care stimulează imaginația. Însă, dacă vreun spectator vrea cu adevărat să surprindă și sensurile intenționate de autorul seriei Cronicile din Narnia, ecranizarea celui de-al cincilea roman (din cele 7) nu-l ajută prea mult. Ba aș îndrăzni să susțin că e posibil să fie indus în eroare.

Nu știu dacă am neapărat dreptate, însă mi se pare că lucrurile stau cam așa. Atât J.R.R. Tolkien cât și prietenul său, C.S. Lewis, au scris romane fantasy. După ce a fost ecranizat Stăpânul inelelor (o întreprindere reușită, chiar dacă și acolo se sacrifică părți din roman), se pare că s-a instituit un model.

Astfel, producătorii care s-au apucat de Cronicile din Narnia nu s-au putut elibera de imperativul spectaculosului. Or, în romanele lui Lewis, nu există destul material pentru a susține grandioase desfășurări de forțe. Dimpotrivă, totul e de dimensiuni mai modeste. Așa stând lucrurile, ar fi fost mult mai potrivit (și inteligent poate) ca realizatorii filmelor despre Narnia să caute miza în altă parte decât în spectacolul efectelor speciale fastuoase și al suspansului. Dacă presupunerea mea e corectă, atunci eșecul lor vine tocmai din această încercare nereușită de a ține pasul cu stilul epopeic din Lord of the Rings.

 

Anunțuri

16 gânduri despre “Cartea bate filmul

  1. […] Cartea bate filmul Wed Jan 05, 2011 11:22 am Cazul romanului Călătorie pe mare cu Zori-de-zi Am rămas destul de nedumerit după ce am vizionat filmul Călătorie pe mare cu Zori-de-zi. Majoritatea evenimentelor din carte au fost cuprinse și în firul epic al filmului, însă ordinea și ideea unificatoare au fost modificate. Habar nu am cât își poate permite un scenarist să modifice – […] […]

  2. Teofil, cred ca exista o incompatibilitate structurala intre Hollywood si CS Lewis.

    Cred ca rusii ar fi putut ecraniza mai bine cartile lui.

    • Cam asta am presupus și eu mai ales după al doilea film (Prințul Caspian). Dar trăgeam nădejde că, ieșind de sub sfera de influență Disney, sporeau șansele ca filmul acesta să beneficieze de o realizare mai reușită. Cred că m-am înșelat. Admit și că s-ar putea să fi avut așteptări destul de mari, însă, chiar și așa, eșecul lor mi se pare incontestabil.

  3. O intrebare pentru cei care au citit seria (sau cel putin aceste prime parti): Nu aveti senzatia ca mesajele crestine/morale se dilueaza cu fiecare volum? Da, poate e doar perceptia mea insa primul volum m-a luat prin surprindere si mi-a ridicat asteptarile pe care doar al doilea volum le-a mai atins pe ici pe colo. Trei, patru si urmatoarele au fost din ce in ce mai slabe, cel putin asa m-am sincronizat cu ele. Overall, sunt volume de fictiune buna (ofc incomparabile cu LOTR) dar e doar o intrebare.

    • Tot ca opinie personală (sau, mai degrabă, impresie). Când am citit Cronicile din Narnia, cel mai mult mi-a plăcut chiar Călătorie pe mare cu Zori-de-zi.Probabil ca stil, nu neapărat sub raportul semnificațiilor.
      Oricum, ultimul volum are foarte multe trimiteri creștine. E foarte interesantă mai ales scena în care toți credincioșii și necredincioșii sunt poftiți să intre în staulul în care îi așteaptă zeul Tash (parcă). Dar nici comédia iscată de maimuțoi și măgarul care-l imita pe Aslan nu e de lepădat. Părerea mea e că sensurile escatologice din Ultima bătălie, aruncă o lumină nouă asupra întregii serii.

  4. In general ecranizarile sunt slabe, iar asta are legatura exclusiv cu talentul regizorului/scenaristului si restul staffului. La Narnia cred ca e ceva mai complicata treaba: pare carte pentru copii/tineri dar are substrat matur. La JRR Tolkien pana si culorile sunt mature. A face un film Narnia mai serios e mult mai greu. Uitati-va, la toate filmele bune, regizorul ori a colaborat la scenariu si la casting, ori a facut el toata treaba.

    La Hollywood mai nou se fac cumparaturi de scenarii. Dar ce nu stiu multi (chiar cineasti) e ca unele scene au sens doar in acea viziune a scenaristului si cu actorii imaginati de el. Deci munca e infinit mai grea in cazul ecranizarilor.

Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s