Untul din margarină

Zilele trecute am fost la un magazin alimentar după unt. În raft, niște produse surprinzător de ieftine, comparativ cu celelate. Pentru cei deprinși să meargă la cumpărături, e clar că 1 leu/pachetul de unt înseamnă vreo 20-30% mai ieftin. Surpriza neplăcută a venit însă în momentul în care am văzut ce scria cu litere mici: din grăsimi vegetale.

Adicătelea, dacă îmi traduc în limba mea, e un fel de unt din margarină. Știu că nici untul nu e deosebit de sănătos. Că face colesterol și alea… Însă de la asta până la a vinde margarină deghizată mi se pare că e un pas ce aduce a faptă de cod penal.

Așadar, aveți grijă, deoarece cumpărarea unui pachet de unt devine la fel de laborioasă precum lectura unui contract. Dacă nu citești absolut tot ce scrie pe etichetă, te trezești cu altceva în pungă/mâncare/stomac.

Pentru mine unul e năucitor cum firmele se comportă tot mai în disprețul cumpărătorului. De parcă în firmele respective n-ar lucra tot oameni. Și de parcă aceștia n-ar mai avea nici urmă de conștiință. Nu-mi dau seama dacă e vorba de lăcomie tâmpă, de răutate în stare pură sau de un soi mai sofisticat de pervertire ce reușește să argumenteze etic orice aberație.

Până una-alta, mi s-a făcut mai limpede ca niciodată până acum că trebuie să stau și să citesc etichete. Însă mi-e clar că și această îndeletnicire este parțial inutilă. Pentru că cei care nu se jenează să scrie „unt” pe margarină sigur nu se jenează nici să mintă în etichetă. Și așa îmi dau seama (iar) că cei care au întemeiat comunitățile amish nu erau niște tâmpiți, nici niște ciudați, așa cum apar în filme.

9 gânduri despre “Untul din margarină

  1. Poate or scos untu’ din margarină după acelaşi principiu după care se scoate untu şi dintr-unii, mai ştii… Adică, deh, poate ajungem şi noi cândva la performanţa de a pune în practică abstractul din expresiile noastre, dacă nu l-am şi pus deja. Că săraci lipiţi pământului deja sunt. Mai ales prin Franţa, nu? Acum dacă sunt chiar săraci, nu ştim, dar lipiţi cu siguranţă!

    • Camix,

      Lipiciul din Franța se pare că-i ține destul de tare pe loc.

      Cât despre expresii literale, nu vreau să mă gândesc cum ar fi să ai „orbul găinii” sau să faci „din țânțar armăsar”. Astea îmi veniră în minte…

  2. In iarna am cumparat un sirop de muguri de brad dintr-o farmacie cu produse naturiste. Pe eticheta principala scria cu majuscule: „PRODUS BIO; NU CONTINE CONSERVANTI”. In timp ce imi savuram sucul, am citit din plictiseala si eticheta secundara: „[…] benzoat de sodiu, etc”.

    In aceste conditii ne-ar mai ramane solutia sa ne gandim utopic la Protectia Consumatorului, asa….ca hobby.
    Un altfel de gand ar fi o cauza pierduta.
    Dar si un asa hobby ar fi deplasat 🙂

  3. in anii 90 era o practica obisnuita ca magazinele alimentare mari din uk sa puna pe raftul cu unt si cam doua tipuri de margarina, asa ca din greseala. si mai picau unii la faza asta. nu e nimic nou, doar s-a extins raza de actiune,

    • @ pasareaphoenixremixed
      Mă gândeam că doar pe români îi lovește damblaua asta. Cred că în asta constă, între altele, globalizarea 😀

  4. Eu zic sa te bucuri ca nu scria „made in china”, cat despre „unt – din grasime vegetala” seamana cu „bautura racoritoare din SUC de portocale” care are pe verso specificatia – maxim 5%.
    Sper sa nu ajungem la „paine din amintirea graului”

  5. Dar margarina cu zer (aviz celor ce postesc ortodox)? Dar cașcaval 100% vegetal din lapte (vor să spună că nu are deloc grăsime animală. adică e făcut din lapte degresat + ulei)?

Spune-ți părerea

