Postat de: Teofil Stanciu | 03/02/2010

Sfântul Mihail Eminovici

Consumul excesiv de panegirice poate dăuna în chip fatal sănătății culturale. Cum altfel să explici faptul că Liga Scriitorilor Români (sau din România) a propus canonizarea lui Mihai Eminescu? Vestea a făcut repede înconjurul presei. E, într-adevăr, o chestie de mare cutezanță. Amicul care mi se plângea că trebuie să muncească să-l recupereze pe Eminescu din mâinile mele (după textul de aici), cred că va trebui să-și tripleze eforturile ca să-l poată scoate din ghearele celor care-l vor beatificat.

Propunerea începe cu un argument naționalist livrat, în travesti, ca virtute creștină:

„din cele 46 de volume cu aproximativ 14000 de file, aflate la Academia Română, răzbate spiritual naţional-ortodox”.

Acest argument are un pronunțat iz filetist – erezie condamnată de un sinod pan-ortodox desfășurat la Constantinopol, în secolul XIX. Dar probabil că propunătorii vor să întindă și ei de coarda naționalistă care deja sună de multă vreme în falset.

Demersul continuă cu pomelnicul neamurilor profund ortodoxe și a școlilor la fel de ortodoxe pe care le-a frecventat Eminescu/Eminovici. Despre călătoriile pe la Viena nu se spune nimic. Nu se pomenește nimic nici despre faptul că un greco-catolic (Iosif Vulcan) i-a făcut loc în literatură și i-a schimbat numele din Mihail Eminovici în Mihai Eminescu. Poate că această influență etero-doxă ar fi dăunat aurei viitorului sfânt.

Urmează apoi ideea că literatura lui Mihai Eminescu e doldora de creștinism ortodox. Discursul urcă spre climaxul aberației argumentative, culmile persuasiunii și gramaticii reunindu-se apoteotic în acest paragraf colosal:

„… în poeziile şi articolele de presă, în căutări ştiinţifice [Căutările astea sunt o specie aparte de scrieri?] şi studii filosofice, Eminescu reaminteşte, mereu, de prima imagine văzută [De către cine?] la naşterea sa.Fiind vorba de un Hristos blând şi iubitor, luminat la chip de o lumină de candelă. În scrisul său filigranat [Tare mi-aș dori să văd cum arată scrisul filigranat al lui Eminescu, nu de alta, dar eu îl știam băiat sărac și fără fandoseli] are trimiteri biblice, pe care nimeni nu a ştiut să le pătrundă cu adevărat [Dacă nimeni n-a știut, atunci cine le-a „pătruns” până la urmă și în ce scop? Nu o fi vorba de vreo efracție cu scop lucrativ?]: “ce e cugetarea sacră?/carte tristă şi închisă/ce mai mult incifrează/ cel ce vrea a descifra, iar ”Făt Frumos din lacrimă “ este gândit ca o prefigurare [Stimați filologi, amintiți-mi ce înseamnă prefrigurare! Pe mine mă derutează teribil prefixul ’cela care mă face să mă gândesc la Platon, Ghilgameș, Moise etc.] a lui Iisus, scris ca o pagină de Scriptură. Folcloristul Tudor Pamfile subliniază că sub aceaşi [aceeași] chemare este scris şi “Luceafărul “(“Vas nestricat al Maicii Domnului“). În”Sărmanul Dionis “ descoperim căutarea înfrigurată a lui Dumnezeu şi al [a] Mântuirii [mântuirii], prin sacrificiu şi iubire”.

Intervențiile din paranteze drepte îmi aparțin.

Către sfârșit se coboară domol panta retoricii și se invocă argumentul că Eminescu ar fi introdus limba literară în literatură. Mă întreb unde era până atunci această limbă, iar dacă limba literară nu era prezentă în literatură, cum de exista literatura fără limba ei… Dar asta e deja – cred că sunteți de acord – o nimica toată pe lângă ce am avut mai sus.

Se mai invocă și o anumită „fibră morală și religioasă” a neamului nostru care ar fi de găsit în toată opera lui Eminescu. Acum nu știu dacă această fibră morală e cea care se vede în realțiile dintre locuitorii orașelor sau la țăranii din fostele CAP-uri. Sper că nu. Ci e o fibră mai… ideală, așa, mai teoretică și mai abstractă puțin.

Dacă acest text n-a fost compus în norii unor euforii bahice e greu de scuzat și de înțeles. E de un prost-gust aproape fără cusur. Coroborată cu fronda elevilor scârbiți de eminescolatrie, această inițiativă grotescă îl târăște pe Eminescu în ridicol. Următorul pas e să-l auzim pe Adi Minune sau Florin Salam văitându-se pe versuri eminesciene ori, cine știe, compunându-i o odă poetului sanctificat. Ca de la un geniu neînțeles la altul.


Responses

  1. Mna… nu ştii dacă să te spargi de râs sau să te iei de cap. Sau amândouă simultan.

    Văd că această Ligă are şi statut, deci numele blogului chiar reprezintă ceea ce pretinde că reprezintă (nu ca alte bloguri care pretind că numele nu are a face cu conţinutul, dar asta e altceva), deci cu atât mai grav.

    Ar trebui să prezinţi aceste comentarii şi pe blogul lor. Dacă nu pricep ei (şi probabil că nu, dacă aşa text au scos), măcar sunt şanse să priceapă cititorii lor (dacă nu multe, măcar mai multe decât ăilalţi). Sau nu?!…

    • Camix,

      Nu m-aș băga. Mă tem de „viespi”. Dar, serios vorbind, ei sunt niște oameni la o anumită vârstă care s-ar putea simți vexați de intervențiile mele ireverențioase. Oricum, pe ei nu-i schimbă nimeni de acum înainte. Așa vor rămâne până la trecerea „în neființă” sau „la Domnul” – fiecare după credința lui.

  2. Eu parca stiam ca Eminescu in lucrarile sale e influentat de filosofia lui Hegel si Schopenhauer (asta invata bietii elevi, asta am invatat si eu), iar filosofii astia nici pe departe ca erau crestini. In „Luceafarul” Demiurgul este mai degraba o forta oarba, iar in „Sarmanul Dionis” apar concepte pagnesti, precum cartea lui Zoroastru si reincarnarea. Daca va fi canonizat, inseamna ca am trecut din ortodoxie in orice altceva. Pacat…

    • cuvintealbastre
      Mă îndoiesc că cineva ar putea să ia în serios asemenea năzbâtie „teologică”. De fapt, e mai degrabă o problemă strict logică decât una teo-logică. În felul ăsta, Dante trebuia să fie de multă vreme în sinaxarele catolice. Ce să mai vorbim despre Dostoievski?
      Aș fi înțeles dacă se opreau la Gala Galaction, că măcar ăsta a fost preot…

  3. măi, Teo, asta chiar e de râsu’ curcilor…

  4. Deşi situaţia e ridicolă în sine, petiţia asta vine din partea unei Ligi obscure şi cu o foarte mică credibilitate; Sinodul probabil ca a avut şi el o şedinţă bună de râs auzind această propunere. Nu cred ca merită mai mult decât zâmbete condescendente şi … atât.

    • #Dyo
      Știu, dar m-am amuzat și eu…😀

  5. sa vezi ce proiecte „fezabile” pot naviga prin capul unora.. da, e mai mult decat amuzant, adica e trist🙂

    • Paul,
      Când am auzit de proiect, mi s-a părut comic. Mi-am zis că a fost inițiat la o beție d-aia după o „minifestare culturală”. Dar când am citit textul și am văzut cum e redactat, m-a cuprins penibilul… ca atunci când vezi un lucru intim în piață.

  6. cel care la propus sta rau cu capul

    • @rela(aaa….)
      Am tăiat comentariile care conțineau expresii triviale. Nu acesta e motivul pentru care le-am cenzurat, ci faptul că nu au relevanță în această discuție. Un om poate fi în multe feluri, poate suferi de multe boli. Strict fiind vorba de Eminescu, chestia cu sifilisul e doar o presupunere nedovedită în cele din urmă. Deci chestia asta nu poate fi invocată drept contraargument în cazul sanctificării.

  7. eminescu a suferit de sifilis


Spune-ți părerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

Skepsis

Audiatur et altera pars

JURNAℓ SCOȚIAN

parohie virtuală

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

,,Cultura e finalitatea tuturor societăților" (Eugen Lovinescu)

Horvath Liviu Blog

„DACĂ NU CITEȘTI CĂRȚI BUNE, VEI CITI CĂRȚI PROASTE.DACĂ NU CONTINUI SĂ GÂNDEȘTI RAȚIONAL, VEI GÂNDI IRAȚIONAL. DACĂ RESPINGI SATISFACȚIILE ESTETICE, VEI CĂDEA ÎN SATISFACȚII SENZUALE.” C.S.LEWIS

Prolegomene

(pre)feţe la diverse

Revista Creștină

Revistă de formare și informare - scrisă din perspectivă creștină

Daniel Bulzan

Poate nu merita sa fie citit, dar merita sa fie spus.

Gânduri despre știință și credință

Ce semnificatie are pentru mine știința secolului XXI

Pasarea Phoenix Remixed & co

© Alexandru Nădăban

Daniel Lucescu

"Nu sunt PERFECT.."

doarlitere

împrăștiind literele printre litere construim cuvinte

Persona

Personal blog of Danut Manastireanu

Alonewithothers's Blog

Smile, without a reason why. Love, as if you were a child.

Ciprian Terinte

veritas vos liberabit

The Institute of Middle East Studies

To bring about positive transformation in thinking and practice between Christians and Muslims in the Middle East and beyond

Daniel's Think Tank

Daniel Manastireanu's Blog

According to Sam

What underlines how we say things cannot itself be said

Reflecții creștine

Andrei Pătrîncă

%d blogeri au apreciat asta: